Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Med anledning av artikeln i nr 3/09 angående felvisande färddatorer har jag några frågor om gjorda iakttagelser hos min flexifuel-bil.
Sedan ett år äger jag en Volvo V50 1,8F, vars körsträcka nu är cirka 1 000 mil. Vad jag noterat är skillnader i förhållandet mellan färddator och verklig förbrukning beroende på vilket bränsle som används, bensin 95 eller etanol E85. Värdena är ett genomsnitt från vardera cirka 125 mil blandad körning och fyra påfyllningar.
Naturligtvis är det ingen "vetenskaplig" undersökning. Det statistiska underlaget är magert och att vid varje tankning fylla upp till samma nivå kan vara svårt. Dock har påfyllningarna gjorts från samma pump. Som synes är skillnaderna stora mellan bensin och etanol varför jag inte tror på tillfälligheter.
Notera också att färddatorn visar för höga värden till skillnad från ViB:s långtestbilar. Känner ViB till om liknande iakttagelser har gjorts? Varför skillnad mellan olika bränslen?
Har tidigare varit ägare till flera Renaultbilar (bensin) där datorns felmarginal endast varit plus/ minus en procent, vilket i praktiken inte är någon skillnad mellan dator och verklig förbrukning.
Bränsle - Färddator - Verklig - Skillnad
Bensin: 0,70 l/mil, 0,69 l/mil, -1,4 %
Etanol: 0,95 l/mil, 0,87 l/mil, -8,4 %
Rune Lidö, Torslanda
SVAR:
Certifieringskraven för Flexifuel-bilar är satta för bensinmotorer och alla motoroptimeringar görs utifrån detta. Volvo gjorde därför initialt alla beräkningar utifrån bensinens densitet, även i etanolvarianten.
När denna avvikelse upptäcktes av Volvo gjordes en justering i motormjukvaran. Detta fördes in i produktion i oktober 2008. Verifieringsprov visar att avvikelsen efter denna justering är plus/minus två procent, vilket väl hamnar inom vårt krav som är plus/minus tre procent för färddatorn i instrumentet.
Karin Larsson, Volvo Cars Sweden
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har en Chevrolet TransSport AWD som jag tankar med 30-50% E85 (E75 på vintern) sedan ett par-tre år tillbaka. Något klenare acceleration och högre förbrukning i stadstrafik, men ingen märkbar skillnad på förbrukningen i landsvägstrafik (70-90 km/h) eller "lugnt" motorvägstempo (100-110 km/h). Något högre förbrukning i "lugnt" autobahntempo (130-140 km/h). Ännu något högre förbrukning i "stressat" autobahntempo (över 160 km/h). Snittförbrukningen enligt färddatorn ligger på 1,08 just nu och är på väg ned mot 1,07. Och då talar vi om en bil som väger 1975 kg med förare och ofta körs tungt lastad delar av tiden. Det förtjänar även att tilläggas att jag är mjuk på gaspedalen och åker i jojo-tempo, dvs. accelererar lätt nedför och rullar uppför (så länge jag inte har någon bakom mig som inte kan köra om). Totalt sett sparar jag 120-200 kronor per tankning (upp till 90 liter totalt), vilket delvis äts upp av en något högre förbrukning i stadstrafik och vid "ryckig" körning pga. kökörning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.