Nästa artikel
Bilfrågan: Okej att blanda etanol i bensinen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Okej att blanda etanol i bensinen?

Publicerad 2 november 2011 (uppdaterad 3 november 2011)
"När jag sedan tittade i min bils tekniska beskrivning kunde jag läsa 'blyfritt bränsle 95 oktan/91 oktan'." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag råkade tanka 18 liter E85 i min bil (VW Polo 55 hk 3 cyl -02) vars tank rymmer 45 liter och som ska köras på 95 oktan.

Statoil kunde upplysa mig om att det finns bilister som alltid först tankar tio liter E85 och sedan fyller upp tanken med 95 oktan. Det sparar de 10 x 10 kronor på vid varje tankning. En modern bilmotor klarar en sådan blandning.

När jag sedan tittade i min bils tekniska beskrivning kunde jag läsa ”blyfritt bränsle 95 oktan/91 oktan”. Bilen har tydligen en automatisk reglering så att den även kan köras på 91 oktan. Enligt uppgift är många bilar utrustade med knackningsregulator då flera länder i Europa har 91-oktanig bensin.

Krister

SVAR:
Din bil hade således 40 procent etanol i tanken vilket inte är godkänt av Volkswagen. Inte för att det blir för lågt oktantal – det blir istället högre med etanolinblandning – utan därför att motorn helt enkelt inte är byggd för så hög inblandning.

Nu är det inte värre än att du kan köra vidare och successivt fylla upp med 95-oktanigt bränsle. Bilen tar ingen skada av detta på kort sikt men kan gå lite ojämnt i början. Prisskillnaden per liter E85 är idag 4:59 kr/l. Hänsyn ska då också tas till en cirka 30-procentig förbrukningsökning för etanoldelen. Polo är godkänd för det kommande bränslet E10.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-05 22:28
snabb95

Swenssons: Beräknat från värmevärdet i en liter E85 resp en liter Bensin med 5 % Etanol åtgår 33 % mer E85 än Bensin. Detta torde stämma med den verkliga förbrukningen eftersom Lamdasonden hela tiden styr mot Lamda 1. Om E85 kostar 10 kr/liter och Bensin 13,30 kr/liter så blir kostnaden per km lika oavsett vilket av dessa två bränslen eller blandningsförhållande som används.

Enligt Di var medelpriset för E85 9,48 kr per liter och för Bensin 95 oktan 12,42 kr per liter under 2010. Hittills under 2011 har priset för E85 varit 9,87 kr per liter och för bensin 13,96 kr per liter.

Det betyder att i fjol gick Du troligen ekonomiskt back på besväret med att blandtanka medan i år har Du gjort en liten vinst. Dock inte så stor att det vart värt besväret. Miljön har däremot vunnit på din blandtankning båda åren.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-06 00:10
snabb95

Swensson, Måste korrigera min förra insändare eftersom jag läst i kolumnen för Dieselpriset i stället för Bensinpriset. Då Blir det så här i stället:
Beräknat från värmevärdet i en liter E85 resp. en liter Bensin med 5 % Etanol åtgår 33 % mer E85 än Bensin. Detta torde stämma med den verkliga förbrukningen eftersom Lamdasonden hela tiden styr mot Lamda 1. Om E85 kostar 10 kr/liter och Bensin 13,30 kr/liter så blir kostnaden per km lika oavsett vilket av dessa två bränslen eller blandningsförhållande som används.

Enligt Di var medelpriset för E85 9,48 kr per liter och för 95 oktanig Bensin 12,97 kr per liter under 2010. Hittills under 2011 har priset för E85 varit 9,87 kr och för bensin 14,1 kr per liter. Under 2009 var medelpriset för E85 9,61 kr och för bensin 12,06 kr per liter.

Det betyder att 2009 gick Du ekonomiskt back på besväret med att blandtanka medan i fjol och hittills i år har Du gjort en liten vinst. Dock inte så stor att det vart värt besväret. Miljön har vunnit på din blandtankning hela tiden.

#a • Uppdaterat: 2014-12-09 19:04
jete

Lita inte på snacket om 30% ökning i bränsleåtgång med sprit. Kolla själv. På min Megane -09 går det åt exakt 40% mera med 90% spritinblandning. Har alltså aldrig varit lönsamt med sprit. Kör med bensin.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.