Nästa artikel
Bilfrågan: DIN eller SAE?
Bilfrågan

Bilfrågan: DIN eller SAE?

Publicerad 31 oktober 2011 (uppdaterad 31 oktober 2011)
"Tidigare angavs bilens effekt med DIN-värde och SAE-värde. Var det med eller utan hjälpaggregat?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Läser i gamla biltidningar från 50- och 60-talet att bilarnas effekt anges med DIN-värde och SAE-värde. I dag anges bara ett effektvärde för bilmotorerna.

Är detta värde enligt DIN eller SAE, alltså med eller utan hjälpaggregaten?

Arne

SVAR:
Det är riktigt att man tidigare använde den amerikanska SAE-normen eller den tyska DIN-normen vid effektangivelser. Skillnaden var att SAE mättes med enbart motorn i testbänken medan DIN tog med hjälpaggregat som generator, vattenpump, ljuddämpare och luftfilter.

I dag mäts i stort sett alla europeiska motorer enligt en EU-norm som liknar DIN-normen men mäts under andra temperaturförhållanden. Effekten beräknas alltid i kW men olika marknader kan lokalt använda hästkrafter istället (som Sverige).

Då definitionen av en hästkraft inte är entydig kan antalet hk variera vid samma kW-tal.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-31 15:18
hultarn

För att röra till det lite så finns det sedan 2005 "SAE certified power", främst USA-märken men även vissa japanska märken. Denna liknar DIN-normen.

Vidare fanns på 70-talet SAE Net, som var mer likt DIN, och även hade avgassystem och alla tillbehör på plats. Därav den kraftigt minskade effektsiffran.

#2 • Uppdaterat: 2011-10-31 17:53
fd trucker

Bra "hultarn"! Du vet tydligen en hel del. Vet du åxå hur formeln lyder för att omvandla hk till kW och tvärt om?

#3 • Uppdaterat: 2011-10-31 18:08
hultarn

Trucker: det går 1,36 hk på varje kW, och 0,735 kW på varje hk.

Så t.ex. 86 kW blir 86*1,36= 117 hk
110 hk blir 110*0735 = 81 kW

Däremot går det inte att enkelt omvandla DIN till SAE eller tvärtom, för det beror ju på hur mycket utrustning motorn har, som t.ex. vattenpump, generator, styrservo, osv.
Minns att gamla Opel 1900 hade 90 DIN hk, och 102 SAE hk.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-31 19:41
fd trucker

Bra hultarn! Ville bara kolla om du kunde. Att du e seriös vet jag nu.

#5 • Uppdaterat: 2011-10-31 20:50
Raphael

Intressant ni diskuterar omvandla hk till KW och tvärtom utan att ange vilken omvandlingsstandard ni använder. Jag antar att ni använder den i Sverige, men i exempelvis Frankrike använder man en annan omvandlingsfaktor. Därför kan franska motorer ha 112 hästar i Frankrike och 109 hästar i Sverige fast det är samma KW...

#6 • Uppdaterat: 2011-10-31 21:07
hultarn

Raphael:
Samma sak när det gäller UK, som räknar c:a 744 W per hk, de utgår från fotpund.
Jag utlämnade medvetet varianterna som finns, vi är ju i Sverige.. :-)
Annars blir listan väldigt lång...

#7 • Uppdaterat: 2011-11-01 20:31
fd trucker

Bra hultarn d e ordning på dej. Vi är i Sverige och håller oss till svensk standard.
Skit i grodätare,Uk och andra utsocknes!

#8 • Uppdaterat: 2014-08-18 16:45
VW Polo 2012

Så varför inte använda endast KW på alla bilar i Sverige och då mätt på drivhjulen.

#9 • Uppdaterat: 2014-11-04 01:48
Roger Skagerström

Britter och fransmän. Konstigt att det är just dom som har egna definitioner på saker och ting. Det är väl dom och amerikanerna. Där är ju inte ens ett ton ett ton...

KW har använts ett tag nu men jag föredrar ändå hästkrafter. KW är för min del knepigt att relatera till, då alla siffror man hört under åren annars har varit hästkrafter.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.