Frågeställaren undrar om stopp/start-funktion sliter på startmotor eller batteri.
”Blir vi ”tvingade” till fler serviceåtgärder med den tekniken?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har införandet av start/stopp-funktionen medfört några förändringar i konstruktion av startmotor och/eller batterier? För en lekman förefaller denna teknik – bortsett från de eventuella positiva effekterna för vår miljö – öka slitage på startmotorn. Blir vi ”tvingade” till fler serviceåtgärder med den tekniken?
Lars-Olof, Skoda Octavia-ägare
Svar:
Skoda införde start/stopp-systemet för första gången för nära tio år sedan. I samband med det fick startmotorn ökad slitstyrka, batteriet byttes till annan typ för ökad cykeltålighet och övervakningssystem för batteriets spänning infördes – helt enkelt för att systemet ska aktiveras när omständigheterna tillåter det och när exempelvis spänningen är tillräcklig. Något ökat slitage blir det därför inte och självklart inte heller fler serviceåtgärder.
Erik Gustafsson, Skoda
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Har införandet av start/stopp-funktionen medfört några förändringar i konstruktion av startmotor och/eller batterier? För en lekman förefaller denna teknik – bortsett från de eventuella positiva effekterna för vår miljö – öka slitage på startmotorn. Blir vi ”tvingade” till fler serviceåtgärder med den tekniken?
Lars-Olof, Skoda Octavia-ägare
Svar:
Skoda införde start/stopp-systemet för första gången för nära tio år sedan. I samband med det fick startmotorn ökad slitstyrka, batteriet byttes till annan typ för ökad cykeltålighet och övervakningssystem för batteriets spänning infördes – helt enkelt för att systemet ska aktiveras när omständigheterna tillåter det och när exempelvis spänningen är tillräcklig. Något ökat slitage blir det därför inte och självklart inte heller fler serviceåtgärder.
Erik Gustafsson, Skoda
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra svarat,ett utförligt svar med klara besked. Jag använder inte den funktionen i min bil-avaktiverar funktionen med en knapp.
Tycker inte om känslan vid rödljus och kö att " motorn stannat ". Har för mig att någon biltidning för några år sedan testade funktionen och skillnaden i bränsle/utsläpp med eller utan start/stopp var försumbar.
Kan tilläggas att de för detta anpassade batterierna är betydligt dyrare än de vanliga.
Den första knappen jag trycker på varje dag när jag hoppar in i min octavia är stänga av knappen för detta start/stopp system. Anser det vara trafikfara vid stopp/röd ljus att inte veta om bilen är klar att köras utan fördröjning. Dessutom verkar systemet leva ett eget liv i tid och otid. När bilen är kall så aktiveras inte systemet, fast det är aktiverat tex. Detta tillsammans med släckta bakljus är nog det mest löjeväckande som uppfunnits för att sänka utsläppen. Det finns mycket annat de kunnat lägga krut på för att göra bilarna miljövänliga, tex göra bilarna mer effektiva och mindre energikrävande istället för tvärtom.
Stefan Eriksson, tidningen ifråga var Vi Bilägare.
Klart att inte start/stopp fungerar med kall bil. Bilen utnyttjar mest ström när bilen skall värmas upp och man kanske har stolsvärme och radio på och det slukar ström. Med varm bil fungerar det alltid i alla fall i min skoda. Har aldrig känt någon oro över att systemet in skall kunna starta bilen igen när man skall iväg. Om strömmen sjunker till ett visst värde så startar bilen automatisk för att det inte skall bli problem.
Start/stopp systemet stänger inte av motorn när den är kall. Inte på min bil i alla fall. Vilket i något fall där jag glömt trycka av systemet trott att jag gjort det eftersom vid första rödljus går motorn ändå, sedan en kvart senare stannar motorn vid ett rödljus. Klart irriterande och en trafikfara.
Hur kan det vara en trafikfara om du stannar vid ett rödljus och motorn stannar p.g.a. systemet? Du står ju still.
På vilket sätt är det en trafikfara att motorn inte snurrar för stunden? Står man vid ett trafikljus har man gott om tid att trampa ner kopplingen och peta i växeln när man ser den gula lampan innan det blir grönt.
En bekant äger en Golf som var inne på 5000-milsservice. Batteriet dåligt. Orsak enligt VW verkstaden, jo start & stopp!
Okej, rödljus kanske inte största faran. Tänk dig en T-korsning, du skall ut på en större mer trafikerad väg där marginalerna är små... du kommer inte iväg som beräknat pga bilen måste starta motorn först. Klart irriterande och kan bli direkt farligt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.