Nästa artikel
Bilfrågan: Normalt med 75 grader i motorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Normalt med 75 grader i motorn?

Publicerad 24 november 2010 (uppdaterad 24 november 2010)
"Jag har problem med motortemperaturen i min Audi A3 TDI. Det kan väl inte vara normalt med 75 grader vid sträng kyla?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Audi A3 TDI 1,9 -08 som gått 750 mil. När kylan slog till (14 till 20 minusgrader) fick jag inte upp motortemperaturen till mer än 75 grader. Normalt är den 90 grader.

Jag har varit på Audiverkstad och de fick inga indikationer på att något skulle vara fel. De har också ringt till Södertälje och talat med tekniker där som säger att det är helt normalt när det är så kallt ute.

Enligt verkstaden har det med reningen att göra och att de strypt utsläppen av dieselpartiklar och motorn får då svårare att nå upp till rätt arbetstemperatur vid sträng kyla. Vid landsvägskörning i 70 km/tim (2 000 varv/min) når den heller inte full arbetstemperatur.

För att få upp arbetstemperaturen i 90 grader måste jag köra fortare än 90 km/tim enligt verkstaden. Det kan väl inte vara normalt med 75 grader som arbetstemperatur vid sträng kyla?

Kan det hända något med bilen vid så låg arbetstemperatur? Varför har inte alla Audi A3 TDI -08 samma fel?

Gun-Britt Lydigh, Värnamo

SVAR:
Generellt har moderna dieslar i dag så effektiv förbränning att det inte blir så mycket över till värme.

Detta är också orsaken till att vi på dagens dieslar har någon form av tillsatsvärmare antingen via en bränsledriven typ Webasto eller genom någon form av elektriskt element som antingen värmer upp luften in i kupén eller vattnet på väg in i värmeväxlaren.

I detta fall har Gun-Britt ett värmeelement som värmer upp luften på väg in i kupén vilket ska säkerställa att kupén blir uppvärmd oavsett vilken temperatur som motorn har. Motorn blir då varm utifrån hur mycket belastning och varvtal som den körs med.

Detta betyder att om föraren kör väldigt snålt med låga varvtal och låg hastighet kommer inte tillräckligt med värme att alstras för att kylvätskan ska bli riktigt varm – eller att det kommer att ta tid för att den ska bli det. Således kan det vara normalt med låg arbetstemperatur i sträng kyla, utan att det ska hända något med bilen.

Alla Audi A3 TDI med samma typ av motor och utrustning kommer att bete sig likadant. Ibland kan det naturligtvis vara så att det finns ett faktiskt fel, till exempel på termostaten som gör att motorn har extra svårt att få upp värmen, men detta måste i så fall undersökas av en verkstad i varje enskilt fall.

Eva-Maria Elstner, Audi Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2010-11-24 21:10
Wall Enberg (ej verifierad)

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

#c • Uppdaterat: 2010-11-24 21:10
Wall Enberg (ej verifierad)

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

#d • Uppdaterat: 2010-11-24 21:13
Hanzzon

En annan fråga som helt tycks glömmas bort i miljödebatten med dagens dieselbilar är att utsläppen från diesel-värmaren ju släpps ut i det fria i ett eget litet avgasrör helt utan katalysator samt partikel-rening vilket inte verkar redovisas i utsläpps-deklarationen på dieselbilarna, hur kan detta accepteras och var delkareras diesel-värmarnas avgasutsläpp?

#e • Uppdaterat: 2010-11-24 21:16
Peder Pan (ej verifierad)

Tycker du ska vara glad för att din bil håller 75 grader vid så sträng kyla, min sprillans nya dieselbil (Mitsubishi) klarar inte ens att hålla 90 grader vid -3 och 50km/h på mätaren.

#f • Uppdaterat: 2010-11-24 23:12
esadh (ej verifierad)

Sätt en skiva innanför grillen istället för att sätta den direkt framför kylaren. Då slipper du den direkta kalluften från fartvinden genom kylaren samtidigt som fläkten kan dra kall luft genom kylaren om den vill.

#g • Uppdaterat: 2010-11-25 08:44
789 (ej verifierad)

Hanzzon:
Intressant inlägg om strulande dieselvärmare. Kan man förebygga att värmare på dieselbilar riskerar att krångla genom att köra den på sommaren eller tillföra ngt additiv i bränslet etc? Det är också underligt att värmaren inte har avgasrening. Är det lika på bensindriva bilars värmare?

#h • Uppdaterat: 2010-11-25 09:18
Aldrig Audi mer (ej verifierad)

Det är inte bara diesel som har bekymmer med värmen.
Jag är missnöjd Audi A4 ägare en 3.2 bensin som har exakt samma problem.
Är det kallare än ca 16-17 grader så håller motortemperaturen ca 70-75 gr.
Och verkstan säger att det är helt normalt, och det säger dom alltid oavsett vad det är för fel när det gäller garantitiden .

#i • Uppdaterat: 2010-11-25 13:09
PREVIA

Att som AUDI påstå att "Generellt har moderna dieslar i dag så effektiv förbränning att det inte blir så mycket över till värme." Kan jag inte hålla med om då energin i Priusens bensinförbrukning inte är högre än snåldieselbilarnas, och i Priusen är det bra värme enligt VB test i låga temperaturer. I Priusen stängs bensinmotorn av redan vid 50 grader om inte behovet gör att den måste arbeta längre. Det är nog snarare för dåligt tilltagna cupeellement som gör att man inte tillvaratar värmen i kylvattnet bättre.

#j • Uppdaterat: 2010-11-25 13:50
MX-Anders (ej verifierad)

Håller inte med om att bränsledrivna värmare krånglar.
Vi har kört två V50 2.0 D -06 och nu en -08 med Webastovärmare under 5 år och ca: 26500 mil och de har aldrig krånglat.
Dessa är otroligt effektiva då de värmer upp motorn och kupen på mindre än 30 minuter. Kanon bra.
Volvon har heller inga problem att komma upp i riktig arbetstemperatur, inte ens under mycket kalla dagar.

Har även en V 70 med Bensinvärmare 7,5 år där jag har renoverat värmaren 1 gång för att brännkammeren var utbränd efter mycket användande.

#k • Uppdaterat: 2010-11-26 10:23
Adam.B (ej verifierad)

Håller med dig denna gång Previa. Allt detta snack om att dieselmotorn är så effektiv att den inte skulle leverera nog med värme till kupen är bara strunt, vilket jag också skrivit om tidigare.
Det räcker med att räkna lite på bilmotorns effekt och verkningsgrad för att komma fram till att den levererar mer spillvärme än värmepannan i en normalstor villa.
Problemen idag beror på två saker.
1. Effekten på värmepaketen idag dimensioneras ursprungligen efter den spillvärme som bensinmotorn avger och dessutom för kontinentalt klimat. Det innebär att den värmeavgivande ytan är för liten för att överföra värmen till kupeluften med den lägre kylvätsketemperaturen från dieseln(billigare att konstruera och tar mindre plats).
2. kylvätkeflödet genom paketet är för litet, det mesta av den varma vätskan går direkt till kylare istället för till värmepaketet.
När biltillverkaren sedan monterar en dieselmotor i bilen så är det mycket enklare för dem att sätta dit en tillsatsvärmare i efterhand eller som VW, en elpatron, än att göra rätt från början. Dessutom får man ett bra försäljningsargument i att;"våra dieslar är så effektiva att de inte levererar nog med värme", fastän det egentligen är skitsnack.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.