Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Familjen har helt nyligen bytt bil från en Renault Scénic 1,6 16v 2001 till en Renault Scénic 2,0 16v 2007. Vår gamla bil hade serviceintervaller på var 2 000:e mil utan tidsaspekt. Vår nya bil har serviceintervaller på var 3 000:e mil och en tidsaspekt som säger "eller var 12: e månad".
Vi måste alltså lämna in vår nya bil på service varje år oavsett körsträcka. Vår nya bil har alltså vid första anblicken längre serviceintervaller än vår gamla bil men när man "läser det finstilta" så är det precis tvärtom. Det känns som vilseledande reklam när stora bokstäver säger serviceintervaller var 3 000: e mil och när små bokstäver säger eller var 12:e månad.
Är förhållandet specifikt för just Renault eller är det samma förhållande också när det andra/övriga bilfabrikat?
Hans H, Skåne
SVAR:
Det är säkert inte utan anledning Renault lagt till tidsgränsen på ett år. Utan oljeindikator är det olämpligt att köra mer än ett år mellan oljebytena. Om det är en bensindriven Renault du har är ett oljebyte inte dyrbart och väl värt sina pengar.
Vissa äldre modeller av Renault, med serviceintervallet 2 000 mil, har också tillägget om max tolv månader.
Flera fordonstillverkare tar idag hänsyn till tiden och inte bara antalet körda km. Har man en kort årlig körsträcka har man säkert många starttillfällen och korta dagliga körsträckor. Detta sliter mer på oljan, bildar mer kondens och späder oljan med bränsle vilket också föranleder ett kortare bytesintervall.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bengt Dieden svarar: "Ett oljebyte är inte dyrbart och väl värt sina pengar". Sant att ett olja/filterbyte inte är dyrbart. Men ett oljebyte under benämningen "årlig service" brukar vara svindyrt. Bilföretagen tjänar bra på att motorjournalister ivrigt eldar på myten om värdet av fullstämplad servicebok.
Detta måste för de flesta bilister vara ett ickeproblem. Det kan inte vara många som kör så lite att tidsintervallet (12 mån) infaller före milbegränsningen. Gissningsvis kör normalbilisten runt 3000 mil per år, vilket med råge överskrider serviceintervallet. Vissa bilar har 3000 mil eller 12 månader, inte heller detta borde således innebära någon större skillnad jämfört med om tidsintervallet inte fanns.
Gösta, åter visar du dej ha bra koll på läget. Våra bilar rullar i snitt runt 1500 mil/år. I det snittet ingår en stor andel bilar med flerdubbelt miltal. (T.ex. taxi, hyrbilar, företagsbilar.) Jag skulle gissa att 60-70% av våra bilar ligger under snittet. Och ca 30% av bilarna rullar under 1000 mil/år. Alltså pratar vi här om ett icke-problem för några gnäll-puttar. (En eller annan miljon.)
Bilföretagen vill ju tjäna pengar på service. När det gäller inte helt nya bilar borde man acceptera att, vid korta körsträckor, godkänna att man enbart gör byte av olja och filter. Om t.ex. kraven är 2000 mil eller en gång per år och man kör 900 mil per år: Borde det inte räcka med oljebyte efter ett år och den större servicen efter ytterligare ett år? Det gäller dock att kolla att ev. garanti inte äventyras. Vad säger Du, Bengt Dieden, om detta?
Jag kör under 1500 per år och får ändå åka in på "årlig service" med vår Opel Astra (2007) och betala 3000-4000 kronor...
nu gissar du helt uppåt väggarna Gösta! Som Marc säger ligger snittet snarare runt 1500 mil/år. Jag pendlar 9,5 mil t o r per dag och har 2 bilar så jag ligger nog på runt 3000-3500 mil/år på båda tillsammans. Den ena är en ny bil med 3000 mil/2 år och den andra en äldre med 2000 mil/2år. den som kör 3000 mil/år för nöjes skull ligger långt över snittet per bil... kör man så långt finns det oftast 2 bilar som man sprider ut milen på.
Marc, Sweeny: Ni kan ha rätt. Men troligtvis skiljer det mycket på var i landet man bor. Jag kör mellan 3000-3500 mil per år och då kör jag ändå lite i förhållande till många andra i bygden. Därav min estimering. Dock inser jag att om man bor i storstaden och har bil men ändock åker tunnelbana överallt så blir det inte så många mil per år. Men jag undrar om snittbilisten verkligen kör så lite som 1500 mil per år, det låter väldigt lite i mina öron.
varför inte helt enkelt förklara att man skall göra oljebyten själv filter och olja av god kvalitet kan köpas för ca 200 kr. Resten av vätskorna toppas upp vid behov. Glykol bromsvätska etc. Att byta olja med en sug tar mig ca 15 minuter totalt på garageinfarten. Man får ha lite koll och byta stift 7000-10000 mil och remmar efter vad som rekommenderas i boken.
Oljebytet är det enda avgörande för om motorn slits eller inte. Gör detta själv och spara massor av tid och pengar. Har två bilar en nyköpt som servades en gång pga gällande garanti och en som köptes som tvååring denna slapp jag rånas på en enda gång.
Om man skulle lita på tillgänglig statistik, så kör snittbilisten under 1000 mil/år. Snittbilen går ca 1500 mil/år. Men, Gösta, det beror inte på att den rullar utan förare 500 mil. Utan det beror på nåt annat konstigt. Men eftersom jag ser att din bygds föreställningar redan är tillräckligt förvirrade, så tror jag det är lämpligast att låta detta mysterium vila i frid.
Hoho, vänta bara tills kamremmen i Renaulten ska bytas, då blir det riktigt kul. Fransk ingenjörskonst när den är som bäst.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.