Nästa artikel
Bilfrågan: Normalt med 75 grader i motorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Normalt med 75 grader i motorn?

Publicerad 24 november 2010 (uppdaterad 24 november 2010)
"Jag har problem med motortemperaturen i min Audi A3 TDI. Det kan väl inte vara normalt med 75 grader vid sträng kyla?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Audi A3 TDI 1,9 -08 som gått 750 mil. När kylan slog till (14 till 20 minusgrader) fick jag inte upp motortemperaturen till mer än 75 grader. Normalt är den 90 grader.

Jag har varit på Audiverkstad och de fick inga indikationer på att något skulle vara fel. De har också ringt till Södertälje och talat med tekniker där som säger att det är helt normalt när det är så kallt ute.

Enligt verkstaden har det med reningen att göra och att de strypt utsläppen av dieselpartiklar och motorn får då svårare att nå upp till rätt arbetstemperatur vid sträng kyla. Vid landsvägskörning i 70 km/tim (2 000 varv/min) når den heller inte full arbetstemperatur.

För att få upp arbetstemperaturen i 90 grader måste jag köra fortare än 90 km/tim enligt verkstaden. Det kan väl inte vara normalt med 75 grader som arbetstemperatur vid sträng kyla?

Kan det hända något med bilen vid så låg arbetstemperatur? Varför har inte alla Audi A3 TDI -08 samma fel?

Gun-Britt Lydigh, Värnamo

SVAR:
Generellt har moderna dieslar i dag så effektiv förbränning att det inte blir så mycket över till värme.

Detta är också orsaken till att vi på dagens dieslar har någon form av tillsatsvärmare antingen via en bränsledriven typ Webasto eller genom någon form av elektriskt element som antingen värmer upp luften in i kupén eller vattnet på väg in i värmeväxlaren.

I detta fall har Gun-Britt ett värmeelement som värmer upp luften på väg in i kupén vilket ska säkerställa att kupén blir uppvärmd oavsett vilken temperatur som motorn har. Motorn blir då varm utifrån hur mycket belastning och varvtal som den körs med.

Detta betyder att om föraren kör väldigt snålt med låga varvtal och låg hastighet kommer inte tillräckligt med värme att alstras för att kylvätskan ska bli riktigt varm – eller att det kommer att ta tid för att den ska bli det. Således kan det vara normalt med låg arbetstemperatur i sträng kyla, utan att det ska hända något med bilen.

Alla Audi A3 TDI med samma typ av motor och utrustning kommer att bete sig likadant. Ibland kan det naturligtvis vara så att det finns ett faktiskt fel, till exempel på termostaten som gör att motorn har extra svårt att få upp värmen, men detta måste i så fall undersökas av en verkstad i varje enskilt fall.

Eva-Maria Elstner, Audi Sverige

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-11-24 21:06
Hanzzon

Det här är ett vanligt problem och en stor nackdel med dagens dieselbilar som det konstigt nog pratas tyst om och knappt skrivs om.
De dieselvärmare som ska se till att man får någon värme i bilen på vintrarna strular dessutom väldigt ofta och har dålig driftsäkerhet samtidigt som dom kan vara väldigt dyra att laga.
Pratade senast förra veckan med en ägare till en VW Passat-07 där man bytte värmaren på garantin första gången men när den sedan havererade igen bara ett år senare (när bilen var två år gammal) så fick ägaren stå för hela kalaset själv och han var inte direkt nöjd när värmaren lagom till den här vintern började strula nu igen för tredje gången!

#9 • Uppdaterat: 2010-11-24 21:10
Wall Enberg (ej verifierad)

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

#a • Uppdaterat: 2010-11-24 21:10
Wall Enberg (ej verifierad)

Jubos! Ett mycket bra och initierat svar!! Det borde generalimportören ha svarat! Tre stjärnor för Dig!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.