Bör jag starta dieselvärmaren inför varje kallstart? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
På min Volvo XC60 finns dieselvärmare men inte elektrisk värmare. Det är lyxigt att var som helst kunna sätta sig i en varm bil, men hur ekonomiskt är det jämfört med att starta motorn kall med den extraförbrukning som det medför?
Bör man använda dieselvärmaren vid varje kallstart när utetemperaturen kryper under nollan? Värmaren verkar effektiv, men hur länge ska den köras vid olika temperaturer?
Hur stort är egentligen slitaget på motorn när den startas kall vid till exempel minus tio grader?
Robert Larsson
Svar:
Den första anledningen till att det finns standardmonterad tillsatsvärmare är man så snabbt som möjligt ska få igång katalysatorn vid en kallstart för att få ner emissionerna. Det innebär att tillsatsvärmaren startar automatiskt vid kallstart och går tills driftstemperatur uppnåtts. Den andra anledningen är att en dieselmotor normalt sett går ganska kall eftersom bränslet har en högre verkningsgrad och ger mindre spillvärme än en bensinmotor. Vid rejäl kyla och lätt belastning så blir värmen från motorn i underkant. I denna situation känner bilen av att ett värmetillskott behövs och startar tillsatsvärmaren automatiskt. Den går tills kylvattentemperaturen är normal.
Tillsatsvärmaren kan kompletteras med ett tidur för att användas som en parkeringsvärmare. Bränslevärmaren nyttjar bilens batteri för att fungera. Det innebär att man bör köra bilen minst lika länge som man kört värmaren för att återställa kapaciteten i batteriet.
Tiduret har en maximal gångtid på 50 minuter och går olika länge beroende på yttertemperaturen. En god regel är att ställa avgångs-tiden kanske 20–25 minuter senare än verklig avgångstid. Då spar man batteriet men får ändå en acceptabel värme i kupén och en mjuk frost på vindrutan.
Annika Bjerstaf, Volvo
Diskutera: När använder du din motorvärmare?
Fråga:
På min Volvo XC60 finns dieselvärmare men inte elektrisk värmare. Det är lyxigt att var som helst kunna sätta sig i en varm bil, men hur ekonomiskt är det jämfört med att starta motorn kall med den extraförbrukning som det medför?
Bör man använda dieselvärmaren vid varje kallstart när utetemperaturen kryper under nollan? Värmaren verkar effektiv, men hur länge ska den köras vid olika temperaturer?
Hur stort är egentligen slitaget på motorn när den startas kall vid till exempel minus tio grader?
Robert Larsson
Svar:
Den första anledningen till att det finns standardmonterad tillsatsvärmare är man så snabbt som möjligt ska få igång katalysatorn vid en kallstart för att få ner emissionerna. Det innebär att tillsatsvärmaren startar automatiskt vid kallstart och går tills driftstemperatur uppnåtts. Den andra anledningen är att en dieselmotor normalt sett går ganska kall eftersom bränslet har en högre verkningsgrad och ger mindre spillvärme än en bensinmotor. Vid rejäl kyla och lätt belastning så blir värmen från motorn i underkant. I denna situation känner bilen av att ett värmetillskott behövs och startar tillsatsvärmaren automatiskt. Den går tills kylvattentemperaturen är normal.
Tillsatsvärmaren kan kompletteras med ett tidur för att användas som en parkeringsvärmare. Bränslevärmaren nyttjar bilens batteri för att fungera. Det innebär att man bör köra bilen minst lika länge som man kört värmaren för att återställa kapaciteten i batteriet.
Tiduret har en maximal gångtid på 50 minuter och går olika länge beroende på yttertemperaturen. En god regel är att ställa avgångs-tiden kanske 20–25 minuter senare än verklig avgångstid. Då spar man batteriet men får ändå en acceptabel värme i kupén och en mjuk frost på vindrutan.
Annika Bjerstaf, Volvo
Diskutera: När använder du din motorvärmare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har en elektrisk motorvärmare, det innebär två fördelar. Det ena är att avgaserna blir renare från start eftersom katalysatorn värms upp snabbare, det andra är att kupévärmen är varm från start. Båda är relaterade till att motorn är varm. Motorvärmaren är kopplad med sladd till ett eluttag, i eluttaget sitter en timer. Jag ställer helt enkelt in dagen innan när motorvärmaren ska gå igång på morgonen och jag har den på två timmar innan jag åker iväg.
"... eftersom bränslet har en högre verkningsgrad ..."
Inte visste jag att ett bränsle hade verkningsgrad! Skäms inte denna Annika på Volvo? Meningen med denna spalt är att lära ut och inte att sprida okunskap.
Och som vanligt: frågeställaren får inte sin fråga besvarad...
- En tillsatsvärmare drar ca 5dl bränsle i timmen. Alltså ca. 2 dl för 20 minuter. Kör man en mil och bilen drar 0,6l/mil (med varm motor) då ökar förbrukningen med 25% (till 0,8l/mil). En kall motor ökar också förbrukningen med ca. lika mycket tills motorn blir varm... så en tillsatsvärmare ökar förbrukningen bara marginellt. Ekonomin blir nollsummespel men trivseln och miljön mår bra av det... vad kostar de?
- Ja, man bör använda tillsatsvärmaren så fort det är kallt. Egentligen är det värt redan vid + 10.. men i praktiken när temperaturen kryper under nollan. Runt noll räcker det med 10 minuter, vid -10 ca. 20 minuter, vid -20 ca. 30-35 minuter. (3 timmar med elektrisk motorvärmare med 650W element pumpar in ca. 2kW värmeenergi i motorn. 2 dl diesel ger också ca. 2 kW värmemängd)
- En kallstart (vid -10) sliter ung. lika mycket som att köra 50 mil (sades det förr). Möjligen slits en modern motor med insprutning mindre.
Raphael: Hur gör du om du inte parkerar vid ett eluttag?
Jag använde kabel till värmaren på min Volvo 360 -86 men 2015 känns dieselvärmare som aktiveras med antingen timer, fjärr eller mobil lite mer modernt...
I nyare Volvo så ställer du in avfärdstid och värmaren startar med rätt gångtid med hänsyn tagen till yttertemperatur. Om du manuellt startar värmaren så går den maximalt 50 minuter.
Den som har en ny BMW eller Mercedes diesel (kanske också andra) får ett annat problem, den bränsledrivna värmaren får inte värma motorn eftersom styrdatorn då får spatt. Det är alltså bara en kupevärmande parkeringsvärmare. Alla motorstarter är därför kallstarter. Jag vet inte, av samma anledning, om man får installera elektrisk motorvärmare.
Jag har en fundering relaterad till bränslevärmare, i de flesta kommuner så har man en regel på max x antal minuters tomgångskörning. Hur går det ihopa en med bränslevärmare? En bil på tomgång drar ju även den väldigt lite bränsle.
Vi använder våran dieselvärmare varje morgon på vintern, dock inte när det är plusgrader.
En högre åtgång på diesel får man ju räkna med jämfört med sommarhalvåret.
Ca: 2 dl extra per mil drar bilen vintertid vid flitigt användande av värmaren när man räknat ut snittförbrukningen mellan tankningarna, värmarens dieselåtgång syns ju inte på färddatorn, men det är det värt.
Använder en Ctek MXS 5.0 för att stödladda batteriet emellanåt under vintern, det positiva med det är att man alltid har ett närapå fulladdat batteri vilket tydligen ska öka livslängden på det.
Införskaffade även en sån här, fiffig liten grej...
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Indicator%20Eyelet%20M6
Boxer: Det uppvärmda vattnet i BMW värmer tydligen upp motorn också precis efter start. Så, det blir kallstart men motorn värms upp snabbare direkt efter start än utan någon värmare.
#raks
Regeln om tomgångskörning omfattar inte värmaren. En bränslevärmare har väldigt ren förbränning med minimala utsläpp jämfört med en motor på tomgång. Ändå funderar jag varför det också i Norrland är så populärt med dieselbilar. Extravärmaren måste ju köras hela tiden i kyla med ökad bränsleförbrukning som resultat. Man ser ju också ofta dieselbilar som står i timmar på tomgång för att hålla värmen uppe. Vissa nya dieslar kommer också alltid att behöva kallstartas eftersom värmaren inte får värma motorn, med stora slitage som resultat.
Den lösning som Annika på Volvo föreslår håller inte: ”Att ställa tiden kanske 20-25 minuter senare än verklig avgångstid” på ett av klåfingriga ingenjörer tillkrånglat tidur. Vid högre utomhustemp startar då värmaren inte alls och vid låg temperatur går den ändå onödigt länge med extra förbrukning av batteri och bränsle som följd.
Även kupéfläkten styrs på ett klåfingrigt och oekonomiskt sätt som tär onödigt på motorns uppvärmning och batteriet kapacitet trots att avsikten var den motsatta. På bensinbilen styr jag fläkten manuellt (till noll om jag så vill) vilket gör att all värme går till motorn som är överlägset bäst vår, sommar och höst. På dieseln måste nyckeln vara i Radioläge för att detta skall vara möjligt.
Resultat av det automatiskt styrda tiduret blir att jag måste starta värmaren manuellt 10 minuter före avfärd vid +10 C och 15 minuter före avfärd vid en utomhustemperatur på minus 10 grader för att få en motortemperatur på 45-50 C. Detta kräver fjärrstart av värmaren för att vara bekvämt och givetvis att det finns en temperaturmätare i bilen, vilket det idiotiskt nog inte finns i de nya V70 och som är maximalt klåfingrigt av Volvos ingenjörer.
Varför köra värmaren vid +10 C frågar kanske någon? Mätningar jag gjort vid flera tillfällen med hjälp av färddatorn visar att den dl bensin värmaren förbrukar spar jag med råge första milen jämfört med att inte köra värmaren. Dessutom mår både motor och miljö bra av att motorn är halvvarm vid start i stället för kall. På Dieseln har jag tyvärr inte gjort motsvarande bränslemätning men sannolikt skiljer det marginellt. Därför kör jag värmaren både sommar och vinter oavsett bensin-, diesel-, eller el- värmare, den senare är i mitt fall är på 2 kW.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.