Servicen ska kosta 5 100 kronor, är inte det för dyrt? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en begagnad Skoda Fabia Combi i maj 2013 som gått 1 680 mil med service utförd strax innan. Har sedan dess kört cirka 1 100 mil. Nu visas ”Service now” varvid jag åkte till Skoda-verkstaden och där sa man att det behövde bytas filter, tändstift, frisklufts-och luftfilter och att servicen skulle kosta 5 100 kr! Tycker det låter väldigt mycket eller har jag fel? Offerten säger också “Castrol SLX Longl 111” som kostar 472 kr – är det inte lite väl dyrt det med? Jag kan inte avgöra vad som är rimliga kostnader och är, som så många andra, i händerna på märkesverkstäderna.
Mia Hellström
Svar:
Kostnaden för den service som din bil behöver efter att ha gått 3 000 mil är rimlig. Bilen har varit i bruk drygt fyra år och efter den tiden ska tändstift och luftfilter bytas. Det gör förstås servicen dyrare. Du bör också se till att bromsvätskan byts. Kostnaden för tre liter motorolja är också normal. Det är så kallad long life-olja som inte behöver bytas förrän efter 3 000 mil. När du gjort servicen ska du inte behöva åka till verkstaden förrän om två år eller efter 3 000 körda mil, beroende på vilket som inträffar först.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Är servicekostnaderna för höga?
Fråga:
Jag köpte en begagnad Skoda Fabia Combi i maj 2013 som gått 1 680 mil med service utförd strax innan. Har sedan dess kört cirka 1 100 mil. Nu visas ”Service now” varvid jag åkte till Skoda-verkstaden och där sa man att det behövde bytas filter, tändstift, frisklufts-och luftfilter och att servicen skulle kosta 5 100 kr! Tycker det låter väldigt mycket eller har jag fel? Offerten säger också “Castrol SLX Longl 111” som kostar 472 kr – är det inte lite väl dyrt det med? Jag kan inte avgöra vad som är rimliga kostnader och är, som så många andra, i händerna på märkesverkstäderna.
Mia Hellström
Svar:
Kostnaden för den service som din bil behöver efter att ha gått 3 000 mil är rimlig. Bilen har varit i bruk drygt fyra år och efter den tiden ska tändstift och luftfilter bytas. Det gör förstås servicen dyrare. Du bör också se till att bromsvätskan byts. Kostnaden för tre liter motorolja är också normal. Det är så kallad long life-olja som inte behöver bytas förrän efter 3 000 mil. När du gjort servicen ska du inte behöva åka till verkstaden förrän om två år eller efter 3 000 körda mil, beroende på vilket som inträffar först.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Är servicekostnaderna för höga?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nog kan jag också tycka att en servicekostnad på 5100 kr efter blott 2800 mil och där bilen redan varit inne på en service verkar högt. Sen framgår det inte om priset inkluderar byte av bromsvätska men det borde knappast stå för mera än typ 700--800 kr.
Mycket dyrt, min bil ska in på 3000 milaservice på torsdag med byte av bromsolja filter mm, kostnad 3100 kr och det på en större bil
Jag har svårt att tro att tändstiften också behöver bytas efter endast 2800 mil på en modern bil, känns som om tidens tand inte biter på dom efter så kort tid.
Tycker att det är närmast vansinnigt dyrt även då man betänker att det handlar om 3000mil/2år.
Mina bilar "vill" ha service mellan 1000-3500 mil och jag har svårt att se precis VAD skillnaderna är som sätter dessa intervaller.
Inte mycket görs på dessa verkstadsbesök men man skall ändå betala en hutlös kostnad. En av våra bilar behövde nya bromsskivor/klossar fram vid en tidigare service för 1500 mil sedan...Nu vibrerar bilen vid inbromsning och verkstaden säger att skivorna är sneda. Alltså behövs troligtvis nya skivor igen och bara den service som nu skall göras kostar 4200kr ( på den billigaste märkesverkstaden ) På 9000 mil har vi då betalt en ansenlig kostnad i service och till detta skall alltså tilläggas byte av bromsklossar bak samt 2 x byte av skivor fram. :(
Det finns inga tvivel för mig att de bilar med lågt servicemiltal överservas samt att delarna som bilarna byggs med inte tillverkas för att klara någon längre tid.
Att byta Bromsvätska så ofta kan inte vara nödvändigt. Själv har jag aldrig vad jag kan komma ihåg bytt bromsvätska i familjens bilar en Volvo 245 från 1985 en SAAB 9-3 från 2001 en V70 från 2001 och en V70 från 2007. Eftersom jag är lite av en pedant brukar jag testa bromsvätskan i behållaren som då visar sig vara fri från vatteninnehåll och därmed OK.
Volvos bromsar brukar aldrig kärva, enda problemet är att bakre bromsskivorna rostar på V70 som blivit utbytta en gång på garanti på den äldre V70:n. Vidare har handbromsbackarna fått bytas en gång på höger sida.
5100:- för en 3000-mila service! Ja det finns de som hugger till ordentligt! Skickar en länk till den firma där jag, som bor i Västerås, gör min service. Det är visserligen inte gratis men bra mycket billigare, trevlig personal och arbetet utförs med Autoexperten-garanti. http://skodaspecialisten.se/priser/
Låter extremt.
Varför?
Oljebyte varje vår är en bra sak, men i övrigt undrar man ju över dessa täta byten av allting?
Är prylarna av så låg kvalitet och så billiga att man för säkerhets skull byter dem hela tiden för att bilen inte ska haverera?
Eller byter man för att tjäna pengar på jobbet eller för att minska risken för fel och garantikrav?
Hur som helst är intrycket att man byter oftare än vad som är teoretiskt nödvändigt.
Allt som räknas upp på den här listan fixar jag själv, även med dyra komponenter stannar det på väl under 2000 kr.
Men tändstift har jag aldrig bytt på någon bil, så länge den går perfekt varför krångla med stiften?
Frågan är om man alls ska köpa bilar med överdriven service indikator som kräver för mycket och som man inte kan nollställa själv.
Byt olja och oljefilter, gärna oftare än stipulerat, men ge sjutton i de andra filtren och bromsoljan. Kör dubbla sträckan med dem och byt inga bromsskivor för att de är rostiga, de bromsar lika bra för det. Byt när retardationen är för dålig, vilket oftast kan bero på fastrostade kolvar och bromspads. Jag har kört 30 år med mina skivor fram, men bytt en gång bak, i onödan kom jag på efteråt. Nyligen rostade skivor blir blanka igen efter en veckas körning. Låt bli att titta på dem, bara kör.
Bromsvätska kostar ju inte mer än absolut max 100 kr/litern, och bromssystemen brukar inte ens rymma 1 liter... Tycker priset var hutlöst, skulle aldrig betala så mycket, särskilt inte om bilen redan är servad en gång och bara gått 1100 mil sen dess... Tändstiften ska absolut inte behöva bytas före 10 000 mil...
Så länge folk är villiga att betala trissar man upp priserna. Detta är inte bara inom bilbranschen som detta är mer regel än undantag. Utnyttja andra verkstäder än de stora, nån gång kommer det väl kännas för märkesverkstäderna att man inte är så populära som de tycks tro.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.