Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Ni känner säkert till att de flesta VW-, Skoda-, Seat- och Audibilar av nyare årsmodeller har dimljus fram som tänds automatiskt när man i lägre hastigheter använder blinkers eller vrider på ratten bara lite grand.
Är detta lagligt? Man får väl inte kombinera halvljus och dimljus?
TT
SVAR:
Denna belysning ska inte förväxlas med dimljus även om de kan vara kombinerade med dimstrålkastarna. Den kallas Cornering lights, och tänds automatiskt vid större rattutslag i låg hastighet (under 40 km/tim).
Cornering lights är i de svenska fordonsreglerna en variant av parkeringslyktor och får lysa tillsammans med halvljuset under tiden man svänger.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Tycker du regelverket kring bilar belysning för förtydligas?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har själv en Golf som gör så. Det är en bra funktion, speciellt när det är riktigt beckmörkt.
Men det ser lite dumt ut när bara ett ljus lyser, åskådare tror automatiskt att ett dimljus är sönder... :-/
Håller med dej Crister. Det kurvljus som finns på Mercedes, VW och Skoda är ett av det värsta larv som hittats på under senare tid. Det är bättre att man konstruerar ett ljus som fungerar utan att tända några extra lampor.
Klart att det bästa är bäst - men också dyrast.
Alltså är det väl inte så konstigt att det finns alternativ.
Dimljus fram ÄR väl förbjudet i kombination med halvljus? Eller har jag missat nåt?!
Min bil har en H7 någonstans i strålkastarinsatsen som tänds när man svänger. Oerhört meningslös funktion då man bara ser lite lite dike. Ljusbilden är ungefär den samma som dimljusen ger åt sidan faktiskt, fast det lyser inget extra på själva vägbanan.
Förstår inte riktigt vad det ger. Det jag om möjligt skulle upptäcka i detta sken hinner jag aldrig stanna för ändå. Dessutom så är det ju nästan så att objektet ifråga kommer gå/springa/köra in i sidan på MIGvnär det väl kommer fram.
Har detta på min Skoda Octavia och det är väldigt bra är man skall svänga in på den lilla lokalgatan, det lyser tillräckligt långt eftersom hastigheten är så låg. Det är som svaret anger inte något dimljus. Däremot är kopplingen av dimljus och dimbakljus på den här bilen totalkorkad, eftersom dimljuset fram tänds först och det inte går att tända dimbakljuset enbart. Oftast gör dimljuset absolut ingen nytta vilket däremot dimbakljuset gör. Kopplingen borde ju vara tvärtom,
Lustigt det där med Opel strålkastare, man va visst ute och visade en prototyp redan 1999 och det är inte fören nu de sista 3-4 åren som Mercedes, BMW och Audi försiktigt börjar skaffa sig något liknande - ?
Och dimljusen ska förståss ha två separata knappar så man kan tända som man vill, övriga lösningar är sjukt dumma.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.