På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Om Toyota Auris Touring sport -14 inte har tpms kommer den då i framtiden behöva utrustas med sådan? Om Nissan Q 2014 har tpms kommer man att byta batteri i nippeln eller ska hela nippeln bytas?
Ulf Helderud
SVAR:
TPMS står för Tire Pressure Monitoring System och är ett elektroniskt system för att mäta däckets lufttryck från insidan av däcket. TPMS ger föraren information om en smygande punktering via ett instrument eller en varningslampa. TPMS kommer att vara ett krav för alla bilar som registreras från 1 november 2014. Det är också krav på nya bilplattformar sedan 1 november 2012. Inget eftermonteringskrav finns, det vill säga är bilen registrerad innan 1 nov 2014 utan TPMS så behöver inte systemet eftermonteras.
När batteriet är slut, efter ungefär fem till sju år, byts hela sensorn ut. Transportstyrelsen gick ut i december förra året och meddelade att felande TPMS inte kommer kräva ombesiktning av bilen. Det förändrar egentligen inget, de flesta bilägare vill förmodligen inte ha en varningssignal lysande på instrumentpanelen under vinterhalvåret om TPMS inte monterats i vinterhjulen. TPMS även i vinterhjulen innebär 500–1 000 kr högre kostnad per hjul.
Volkswagen har löst problemet på ett annat sätt och där kontrolleras i stället hjulens rotationshastighet för att på så sätt indikera en punktering. Systemet behöver bara kalibreras om när vinterhjulen monterats.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om kravet på system som varnar för lågt lufttryck i däcken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Känns som ett krav som kostar mera än det smakar. Hoppas verkligen att det kommer fram smarta och kostnadseffektiva lösningar för 500--1000 kr/hjul är ju väldigt höga kostnader. VAGs lösning känns ju helt klart bättre rent ekonomiskt och eftersom jag personligen inte saknat denna funktion så är den säkert helt OK även funktionellt.
Om VW löst problemet på annat sätt varför säljs då TPMS delar till VW modeller? Om man har systemet med kontroll av varvtalen på hjulen via ABS systemet så får man ingen indikering på lufttrycket i eventuellt reservhjul vilket kunde vara bra om man behöver byta hjul vid punktering och upptäcker att reservhjulet är utan luft. Man får inte heller någon varning om man har för lågt lufttryck i alla hjul med det enklare systemet vilket inte heller är så bra för den som inte kollar lufttrycket regelbundet.
http://www.ebay.com/sch/Tire-Accessories-/33746/i.html?_from=R40&selfil=1%2C2&mvsub=1&_mcatda=true&_nkw=tpms%202006%20Volkswagen&selvel=2006%7EVolkswagen%7E-%7E-%7E-
TPMS är - faktiskt - bra för de allra flesta, dels de som inte fattar frågan= de som kör omkring "utan" luft i däcken. Dels de som vill ha järnkoll på lufttrycket.
För den första kategorin räcker det - normalt - med ett ABS baserat system: det ger varning när ett däck har högre rotationshastighet= normalt beroende av lågt tryck.
För de med krav på järnkoll, behövs ett system med tryckgivare i varje hjul= dyrt och bra.
Nästa fråga blir då: behöver man detta även för vinterhjulen? Jag som kört många år utan TPMS nöjer mig med sommarhjulen.
Jag kollar lufttrycket varje eller varannan månad, inte behövs någon inbyggd lösning i bilen för det. Kan inte vi människor tänka själva längre? Har vi blivit automater som behöver hjälp med saker som att kolla lufttrycket, hålla hastigheten, veta när vi blir trötta och behöver en paus, en apparat som blinkar en varningssymbol när det är dags för frukost, lunch och middag... Var ska detta sluta?
Alla märker säkert om ett däck mycket snabbt tappar trycket men åtminstone jag har några gånger haft nytta av detta när jag fått "pyspunka".
Som ni säkert redan förstått så håller jag i denna fråga med Raphael till fullo. Beträffande VWs lösning så kan det ju vara så att det är olika lösningar på olika marknader - och kanske mellan olika modeller också... Men det är bara spekulationer från min sida.
Raphael: För några dagar sedan körde skåningarna rakt ut i djupt vatten med både bilar och bussar och fick simma därifrån. Det blev kritik mot SMHI för att de inte gått ut och sagt att man inte ska köra i djupt vatten! Det behövs tydligen varningssystem för precis allt idag. Allt ont som händer är alltid någon annans fel. Patetiskt!
Idioti! Det enda däck man skulle ha nytta av att ha kontroll på är reservdäcket. Som ofta ligger upp och ner i bilen, med ventilen nedåt, för att man skall kunna utnyttja utrymmet inuti för t ex verktyg och reservdelar.
Vad jag tycker om kravet? Det är väl bra med system som varnar om det händer nåt. Jag hade pyspunka på ett däck(skruv i däcket) så systemet sa till innan jag märkte något själv.
Sedan funkar ju omkalibreringen alldeles utmärkt och enkelt. Man trycker två gånger på en *virtuell* knapp på pekskärmen o sen är det klart.
Praktiskt och lätt om man vill pumpa i mer luft vid exempelvis tung last/släpvagn.
Bilen är en Golf 7 -13
VW:s lösning är ju helt klart den mest rimliga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.