Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en BMW 325 xi Touring som jag haft sedan den var ny. Efter 1 500 mil började däcken – Continental Sport Contact 2 225/45 R17, så kallade punkteringsfria däck märkta "RSC" – ge ifrån sig höga "durrande" vägljud.
Efter ett tag fann jag att det på däckens insidor uppstått "klackar". Däcken var således alldeles vågiga på insidan vilket orsakade detta oljud.
Efter kontakt med BMW-återförsäljaren gjorde vi en hjulbalansering vilken visade sig okej. Då fick jag rådet att vända däcken, men klackarna är ändå kvar och ger bara ännu mer oljud.
Däcken är nu också så pass nötta så jag måste byta och har återigen varit i kontakt med återförsäljaren och nu får jag svar att dessa punkteringsfria typer av däck har dessa egenskaper.
"Byt till icke punkteringsfria så kanske du får bättre komfort" är ett av råden. Det blir ju då problem då bilen saknar både reservhjul och domkraft och dessutom utrymmen att förvara dessa.
Vad tycker ni jag ska göra: köpa nya punkteringsfria däck? Vilket fabrikat rekommenderar ni i så fall? Continental vill jag inte prova en gång till.
Köpa icke punkteringsfria däck och hoppas på att man inte får punktering?
Å B
SVAR:
Först måste vi göra klart att det inte finns några punkteringsfria däck. De däck du har är så kallade SST-däck vilka har en konstruktion som gör det möjligt att köra en kortare sträcka med punktering.
Det oregelbundna slitaget (som ger oljudet) kan ha olika orsaker: fel lufttryck, hjulinställningen eller också att de slitits långsamt.
Om vi antar att du kollar lufttrycket regelbundet (vilket 2/3 av alla bilister inte gör) och att hjulinställningen är rätt så återstår bara körstilen.
Dina däck är gjorda för de prestanda din bil har och om man inte utnyttjar dessa till fullo så kan man råka ut för detta fenomen.
Det enda riktigt säkra sättet att minska problemet är att köra med något högre lufttryck (10-15 procent) och att skifta position på däcken ofta. Det förvånar mig mycket att du fått rådet av BMW att skifta till däck med konventionell konstruktion.
Din chassisättning, fjädrar och stötdämpare liksom ABS och antisladdsystem är gjorda för mycket styva däck. Vad händer med detta om du monterar mycket mjukare däck?
Jag tror inte att ditt slitageproblem är däckfabrikatsrelaterat. Originaldäcken är noga utprovade av BMW så jag kan därför inte ge dig något bra råd på andra bättre fabrikat även om det säkert finns de som fungerar lika bra och kanske passar din körstil bättre.
Jag kan inte råda dig att byta däcktyp till konventionella däck utan att veta hur detta påverkar bilens körprestanda och säkerhetssystem.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart vågar du köpa vanliga däck, Torsten. Du har ju en kombi så det är bara att lägga i ett reservhjul och en domkraft. Annars fungerar däckskum på burk alldeles utmärkt. Heder åt BMW-verkstaden som ger rådet att skaffa vanliga däck istället för de svindyra "punkteringsfria" däcken. Ovanligt med hederliga verkstäder i en tid då profit är det främsta självändamålet.
Jag är frestad att säga: Så här går det när man köper sådana där skitdäck från första början.
Visst kan du montera konventionella däck, men välj riktiga däck av hög klass och undvik lågprismärken.
Det här med punkteringsspray fungerar oftast, men det fyller bara på max 0,5Bar och bör kompletteras med en liten kompressor som ansluts till eluttaget, för att man ska kunna få rätt tryck.
Sedan får man inte glömma att snarast åka till gummiverkstan och få däcket reparerat och rengjort.
Att åka med sörjan kvar inuti däcket är inte så smart, det ger oftast obalans och vissa sprayer angriper fälgarna.
Hm, naturligtvis bara ett sammanträffande, (eller?), att STRO:s representant råder Bmw-ägaren köpa en omgång Run-flat däck till då dessa är dyrare! En häpnadsväckande partsinlaga.. Självklart ska bilägaren köpa standarddäck och helt ignorera denna "expert". Run-flat däcken är dyrare, har sämre komfort, slitstyrka och grepp än icke punkteringsbara. Dessutom så får man statistiskt bara punka var 10000e mil så det argumentet håller inte heller. Pinsamt, Torsten Johansson.
För egen del så strök jag BMW från önskelistan, när jag senast valde nybil. Misstänker att den icke-premiummässiga ljudkomforten till stor del beror på de hårda däckssidorna på "Run-flat-däcken". Frågade om jag kunde få bilen med vanliga däck. Nej, sa säljaren i Mölndal. Så slapp dom mej som kund.
M3:an har inte runflat däck där finns en kompressor i skuffen istället för reservhjul. Det är en möjlig lösning att köpa M3 kittet till din 325:a om du är orolig för punka. Sitter själv i sitsen och velar mycket mellan runflat och icke. Kollar man på BMW forum så väljer de flesta det senare fallet.
Jag har en bekant som köpte en dyr 5-serie med de här "moderna" däcken på. Redan efter 2 500 mil var de slut och nya skulle införskaffas. Kalaset skulle då kosta 16 000 kronor! Då ringer han till mig direkt från däckverkstaden och undrar om detta är rimligt. Jag svarade då att så här blir det när man väljer sådana däck. Och det märkliga är att det liksom tycktes komma som en överraskning för honom att däcken skulle kosta skjortan! Och trots att vederbörande är god för åtminstone 5 mille var han bestört över kostnaden (att bilen kostade nära 600 000 kronor har däremot aldrig verkat vara ett bekymmer för honom...).
Kryssa i så få extratillbehör som möjligt vid köp av ny bil - särskilt gäller detta dyra fälgar med uddadimensionerade (och "punkteringssäkra") däck. Själv undviker jag till och med automatlåda eftersom den är den i särklass mest problem- och kostnadsframkallande utrustningen på en modern bil. Dessutom är det riktigt roligt att ha kontroll över maskinen med pedal och växelspak. Järnåldern? Inte alls!
Såna här "runflat"-däck har ju testats med ganska dåliga resultat beträffande vägegenskaper och inte minst komfort., så jag förstår om man vill blia v med eländet. (Vackert tänkt, men...)
STRO:s expert Torsten Johansson har även i några andra fall i tidningen uttalat sig lite märkligt, så visst kan det kännas som en partsinlaga. Visserligen ligger det något i resonemanget med avstämda hjulupphängningar, men inte i någon högre grad.
Hej.
Jag har en BMW 3-serie med RFT i dim 18 tum, tidigare var det 17' monterat som original. Jag upplever de nya som betydligt bättre än förra generationen RFT, både mindre spårkänsliga o stötiga än de gamla var trots lägre profil. Jag har även haft vanliga premiumdäck, 17', på min förra BMW och de var mycket värre än dessa. Jag har även råkat få punktering och det enda jag märkte då var att indikatorlampan tändes, stannade och tittade men det syntes inget, körde lugnt vidare till verkstan som konstaterade att det var helt tommt på luft och att det satt en spik i slitbanan. Hade jag haft vanliga däck hade jag varit tvungen att stå vid vägkanten och söla med antingen ¨sprayen¨ och eller domkraft mm vilket jag ej vill syssla med speciellt inte en regnig natt eller mitt i en snöstorm. Jag kommer att köra vidare med mina RFT originaldäck! Mvh
Jag har bytt till "vanliga" däck. Har samma dåliga erfarenhet av SST-däck på min BMW 1 serien. Någon hjälp hos BMW-verkstad fick jag inte. Har gjort allt från lufttryck till balansering.
Jag tycker att BMW-sverige har skött denna fråga dåligt. I övrigt är servicen mycket bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.