"Jag har en Mercedes E-klass från 2012. Kan jag tanka HVO100?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Mercedes E 250 CDI från 2012. Kan jag tanka HVO från Colabitoil (HVO100) i den? Det ska vara kompatibelt med alla dieselmotorer.
Örjan Johansson
Svar:
Nej, din bil kan inte köras på HVO100. Vi kontaktade generalagenten Mercedes Benz Sverige och fick beskedet att den enda personbil från Mercedes Benz som för närvarande är godkänd för HVO100 är en helt nyligen lanserad taxiversion av E 220d. I den versionen har motoreffekten sänkts från 194 hk till 163. Mercedes Benz har annars en positiv hållning till HVO men påpekar att motorerna måste vara anpassade för det syntetiska bränslet och det är bara nämnda taxiversion.
HVO är ett bränsle som framställs genom hydrering av växt- och djurfetter. Det är 100 procent förnybart, minskar utsläppen av CO2, partiklar, kolväten, kväveoxider och är inte skadligt för vattenlevande organismer. Men HVO är ett bränsle enligt bränslestandarden EN 156940 och än så länge godkänner de flesta biltillverkare endast diesel enligt EN590, alternativt inblandning av HVO i så kallad miljödiesel – men inte ren HVO. Volvo godkänner exempelvis 50 procent inblandning.
Som bilägare ska man absolut följa tillverkarens rekommendationer. Så vitt vi känner till är det för närvarande bara Peugeot, Citroën och DS som godkänner HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en Mercedes E 250 CDI från 2012. Kan jag tanka HVO från Colabitoil (HVO100) i den? Det ska vara kompatibelt med alla dieselmotorer.
Örjan Johansson
Svar:
Nej, din bil kan inte köras på HVO100. Vi kontaktade generalagenten Mercedes Benz Sverige och fick beskedet att den enda personbil från Mercedes Benz som för närvarande är godkänd för HVO100 är en helt nyligen lanserad taxiversion av E 220d. I den versionen har motoreffekten sänkts från 194 hk till 163. Mercedes Benz har annars en positiv hållning till HVO men påpekar att motorerna måste vara anpassade för det syntetiska bränslet och det är bara nämnda taxiversion.
HVO är ett bränsle som framställs genom hydrering av växt- och djurfetter. Det är 100 procent förnybart, minskar utsläppen av CO2, partiklar, kolväten, kväveoxider och är inte skadligt för vattenlevande organismer. Men HVO är ett bränsle enligt bränslestandarden EN 156940 och än så länge godkänner de flesta biltillverkare endast diesel enligt EN590, alternativt inblandning av HVO i så kallad miljödiesel – men inte ren HVO. Volvo godkänner exempelvis 50 procent inblandning.
Som bilägare ska man absolut följa tillverkarens rekommendationer. Så vitt vi känner till är det för närvarande bara Peugeot, Citroën och DS som godkänner HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det bör klargöras att HVO 100 inte har riktigt samma smörjande egenskaper som vanlig fossil diesel (B05 - alltså 5 % tillsatt RME), utan är en del torrare, men den uppfyller ändå kraven för smörjbarhet enligt EN590.
Jag har en VW Lupo jag kört på mestadels 100 % HVO i 2,5 år och det har fungerat utmärkt och bilen går bättre än på vanlig diesel.
Stoor: HVO100 är tvivelsutan ett intressant bränsle, men har du mer precisa uppgifter om vad ”snart” betyder, vad gäller dess bredare godkännande? Jag antar att det är ett arbete med att revidera en standard det handlar om? För Sverige eller på EU-nivå? Finns det en plan för när detta skall vara klart och godkänt?
PSA är godkänd, VW och Opel säger att man undersöker frågan men är försiktigt optimistiska, övriga säger nej eller vet inte.
Kan någon delge förbrukning vanlig diesel vs HVO100 samt egna iakttagelser? Illaluktande avgaser, svårstartat på vintern osv?
Märks ingen skillnad mot "vanlig" diesel. Skriver en som äger en Volvo V50 D3 2012 som kört på det i 1,5 år.
Bara fördelar vad jag kan läsa mig till. Har dock ej själv provat, men nästa tank blir med HVO100
Hvo100 är väl mest palmolja så bra miljöval är det knappast
Som sagt, HVO lär bli ännu en återvändsgränd.
http://www.gronabilister.se/arkiv/pressmeddelanden/ny-rapport-fran-grona-bilister-jamfor-klimatpaverkan
Som alltid, det går nästan aldrig att finna något nytt utan nackdelar. Så nu gäller tekniksprång, alternativt börja göra bilar som drar mindre energimässigt. (inte mer som idag med SUV osv).
@Vargen: den sida du länkar till, länkar i sin tur till en rapport, som är från 2014.
AMS hade nyligen ett par sidor om HVO som var läsvärda, men jag kan inte hitta den tidningen nu (förmodligen kastad :-( ). Hur som helst kan jag inte minnas att palmolja pekades ut som ett stort problem.
Tekniksprång: elmotor och batteri för 15 mil, samt liten effektiv dieselmotor som range extender — körd på HVO?
Vi har kört våra skoda Octavia 06 1,9 tid flera tusen min på HVO 100 utan minsta problem. Ser vara fördelar såsom luktar inte bibehållen bränsleförbrukning sotar mindre, ingen risk för att det bildas alger då den EJ innehåller någon MER som ju blandas i all vanlig diesel mm tummen upp för HVO med andra ord bara att tanka, tuta o köra!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.