Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag få rätt mot fartkameran?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag få rätt mot fartkameran?

Publicerad 14 oktober 2010 (uppdaterad 20 oktober 2010)
"En fartkamera påstås ha fotograferat mig i 98 km/tim när jag hade farthållaren på 95 och GPS:en visade 92. Hur är det möjligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag ska inom kort ska förhöras angående en fartkamera som påstås ha fotograferat mig i 98 km/tim, när jag hade farthållaren inställd på 95 (och GPS:en visade runt 92).

Givetvis har jag förnekat och hänvisat till felvisning – rätt ska vara rätt. Bilen var en Peugeot 307 SW -05, känner ni till grova felvisningar hos den modellen?

Orolig bilist

SVAR:
Vad hastighetsmätarens felvisning beträffar finns detta med som en certifieringsbestämmelse för nya bilar. Mätaren får inte visa för låg fart.

Detta kommer tillverkarna runt genom att låta den visa lite för hög fart för att ha marginal för felvisning som olika däcktyper kan ge upphov till. Att farthållaren var inställd på 95 km/tim håller tyvärr inte som bevis i rätten.

Det behövs bara en utförsbacke så kan farten öka över den inställda. Hastighetsangivelsen i GPS: en är nog att betrakta som korrekt information, frågan är bara hur du ska bevisa att den visade det den gjorde och när.

Bilden tas nära kamerastolpen men farten mäts längre ifrån. Har en kamera fotograferat dig i en viss fart så går rätten praktiskt taget alltid på detta. Säkerheten i den mätmetod som används av trafiksäkerhetskamerorna är "utom allt tvivel", som juristerna säger.

En bra bild på en identifierad förare har hittills varit lika med "skyldig". Jag ser ingen möjlighet att du kan bevisa att din mätutrustning skulle vara mer tillförlitlig än polisens. Att din modell av Peugeot skulle ha större missvisning än andra bilar är inget vi känner till.

Möjligen har bilen reparerats på något sätt så att givare eller någon annan del av hastighetsmätaren inte fått rätt reservdel. Dessvärre är inte heller detta något som rätten bryr sig om, säger erfarenheten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-10-14 08:20
Gösta_L

Alltid tråkigt när tekniken inte är tillförlitlig. Jag har alltid varit skeptisk till fartkamerornas noggranhet. Det absolut säkraste för att slippa böter både från kameror och laserpistoler är att hålla 10-20 km/h under hastighetsbegränsningen. Då är man garderad från att mätfelen i instrumenten av misstag bötfäller. Dessutom skulle vi få ett lugnare och säkrare trafikklimat om alla tog det lite lugnare. Mitt råd är att lätta på gasen, den eventuella tidsbesparingen är trots allt marginell.

#2 • Uppdaterat: 2010-10-14 08:39
Jägaren (ej verifierad)

Gösta: Snälla, kan du sluta vara så förjordat präktig. Men nu uppstår två märkliga förhållanden:
--
1) Har du tänkt på vilken irritation du skapar bakom dig när du kör så sakta? När köerna växer och omkörningarna blir allt våghalsigare?
2) Du påstod ju i artikeln om vinterdäcken att du var en laglydig medborgare som alltid håller skyltad hastighet (och att dina lågbudgetdäck från typ Kina därför inte hade någon betydelse för trafiksäkerheten [suck!]). Nu helt plötsligt kör du 10-20 km/h saktare än skyltad hastighet? Nu uppstår två frågor:
--
A) Kan du bestämma dig någon gång? Hur kör du nu då?
B) Om du nu trots allt kör 10-20 km/h saktare än skyltad hastighet, beror det då på att du vet att dina lågbudgetdäck förbjuder dig att köra i skyltad hastighet?
--
Gösta, du gör bort dig gång på gång.

#3 • Uppdaterat: 2010-10-14 09:30
Raymond K (ej verifierad)

Det finns faktiskt de som håller hastigheten 10-20 km/h under den tillåtna och gissa om det är irriterande. Skall man köra från A-B och det är typ 20 mil vill man inte direkt ligga och såsa, då vill man i alla fall hålla den högsta tillåtna hastigheten om väglag och trafikintensiteten tillåter det. Det Gösta förespråkar kommer bara att orsaka irritation i trafikrytmen.

#4 • Uppdaterat: 2010-10-14 10:13
smack (ej verifierad)

Gubbe i hatt i en 240 har inte bråttom någonstans... passa tiden till fotvården är inga problem då han åker minst en timme tidigare så han kan puttra på i sitt eget tempo, och undra varför alla har så bråttom när de försöker hinna till och från jobb, dagis, träningar, musikskolan osv. Ändå trängs de på apoteket på lördagförmiddagarna när alla andra som jobbar i veckorna har tid att gå dit... märkligt...

#5 • Uppdaterat: 2010-10-14 10:28
nuppe

Att fastna på en bild från en fartkamera tyder på slarv.
Ta på burkan eller tomteskägget och håll den hastighet du vill och strunta i dessa fåniga dumheter.

#6 • Uppdaterat: 2010-10-14 11:02
bresky

Varför irritera sig undrar jag... Du körde för fort. Deal with it. Sätt farthållaren på en korrekt hastighet nästa gång eller 5km under så ska du se att det går bättre nästa gång. Av alla mätinstrument du hade så är gps'en den du ska lita minst på med dess felmarginaler.

#7 • Uppdaterat: 2010-10-14 11:33
Jägaren (ej verifierad)

GPS:erna är faktiskt väldigt exakta. Nu vet jag inte vad "orolig bilist" har för bil, men det är exakt samma förhållande för mig (jag har varit ute och testat för säkerhets skull): När min bils hastighetsmätare visar 95 km/h visar även min Navigon 92 km/h! Om ovannämnda signatur talar sanning är det surt att bli klockad för en hastighet som är HÖGRE än BÅDE bilens hastighetsmätare OCH GPS:en.
--
Och som jag alltid säger: Vi bilister är totalt rättslösa mot staten. Fy fan!

#8 • Uppdaterat: 2010-10-14 12:11
Jocke_3

Gösta >> Om jag åker från Sundsvall till Borås (Jag bor i Sundsvall och min flickvän i Borås så den sträckan avverkas ganska ofta) så är det en sträcka på 77 mil eller 770 km.
Avverkar jag den sträckan med en medelhastighet på 70km/h så tar det mig 11 timmar att nå min eftertraktade destination.
Om jag istället kan öka min medelhastighet till 90km/h så tar det mig 8,5 timmar att nå samma plats - om jag lägger på ett kol och lägger medelhastigheten på 110km/h (ganska högt för en medelhastighet förvisso, men merparten av vägen är motorväg med separerade körbanor och man får förstås köra lite olagligt.) så är jag där på 7 timmar.

Man kan ju kalla det en marginell skillnad men om jag reser över en helg så innebär det totalt 8 timmar mer som jag kan spendera med min flickvän - det är en hel arbtsdag det och jag tycker väl att en arbetsdag är mer än marginell.

#9 • Uppdaterat: 2010-10-14 13:11
Peter Sandberg (ej verifierad)

GPS visar inte rätt rätt om du kör i Norges bergsområde..25-30km/h vs hastighetsmätaren men för övrigt på plan väg rätt ok.

#a • Uppdaterat: 2010-10-14 13:24
Jägaren (ej verifierad)

Jocke 3: Men det är så här att Gösta åker ju bara de 6 kilometerna från bostaden till Konsum - och det klart, då gör det ju ingen större skillnad tidsmässigt. Men om nu Gösta skulle våga sig ut de 77 milen från Sundsvall till Borås förstår han inte vilken frustration han skapar hos medtrafikanterna när han ligger dår och bromskör.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.