Kamkedjan på Skoda Octavia gav upp efter bara 3,5 år.
"Jag köpte en Skoda Octavia med kamkedja, nu tvingas jag byta kedja och en verkstad vill ha nästan 13 000 kronor för att byta den. Jag tycker att Skoda borde hjälpa till att betala för reparationen eftersom bilen inte är äldre än 3,5 år."
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en Skoda Octavia vars motor har kamkedja, eftersom jag hört att det är så dyrt att byta en kamrem men en kedja ska hålla hela bilens livslängd. Nu tvingas jag byta kedjan, trots att bilen bara gått 5 700 mil. Kedjan är sträckt och en verkstad vill ha nästan 13 000 kronor för att byta den. Jag tycker att Skoda borde hjälpa till att betala för reparationen eftersom bilen inte är äldre än 3,5 år.
Drabbad
Svar:
Det är tråkigt att din bil för närvarande inte uppfyller de förväntningar du haft om ett bekymmersfritt bilägande. Men även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas byta den. Det krävs att man sköter bilens service och regelbundet byter motorolja så kamkedjan har bra smörjning. Alltför gammal olja eller koks i systemet medför risk för att kamedjan kommer att rasa, vilket kostar betydligt mer än att byta kamrem. Om man får koks i oljesystemet på grund av dålig motorolja och kamkedjan börjar rassla är det viktigt att snabbt försöka åtgärda detta innan kedjan är förstörd.
Vi rekommenderar att du tar en dialog med verkstaden eftersom endast de kan fatta beslut i den här frågan.
Mikael Sandberg, Skoda Sverige
Diskutera: Har du varit med om något liknande?
Fråga:
Jag köpte en Skoda Octavia vars motor har kamkedja, eftersom jag hört att det är så dyrt att byta en kamrem men en kedja ska hålla hela bilens livslängd. Nu tvingas jag byta kedjan, trots att bilen bara gått 5 700 mil. Kedjan är sträckt och en verkstad vill ha nästan 13 000 kronor för att byta den. Jag tycker att Skoda borde hjälpa till att betala för reparationen eftersom bilen inte är äldre än 3,5 år.
Drabbad
Svar:
Det är tråkigt att din bil för närvarande inte uppfyller de förväntningar du haft om ett bekymmersfritt bilägande. Men även en kamkedja kan brista eller bli förstörd så att man tvingas byta den. Det krävs att man sköter bilens service och regelbundet byter motorolja så kamkedjan har bra smörjning. Alltför gammal olja eller koks i systemet medför risk för att kamedjan kommer att rasa, vilket kostar betydligt mer än att byta kamrem. Om man får koks i oljesystemet på grund av dålig motorolja och kamkedjan börjar rassla är det viktigt att snabbt försöka åtgärda detta innan kedjan är förstörd.
Vi rekommenderar att du tar en dialog med verkstaden eftersom endast de kan fatta beslut i den här frågan.
Mikael Sandberg, Skoda Sverige
Diskutera: Har du varit med om något liknande?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om servicen skötts enligt Skodas rekommendationer så borde Skoda absolut ställa upp i detta fall för på den korta körsträckan skall man ju absolut inte behöva byta kamkedja.
3,5 år. 5700 mil. Om VAG kan stava till ordet "Goodwill" så borde väl det var en självklarhet i det här fallet. Förutsatt att inte bilen misskötts förstås.
Observera den formulering som Mikael Sandberg, Skoda Sverige väljer i inledningen av kommentaren. Hen talar bara en en enskilds förväntan på en Skoda. Att alla vi läsare ska kunna ha en gemensam förväntan att en Skoda ska hålla längre än 5700 mil undviker hen med stor omsorg att skriva!
Om Drabbad hade köpt bilen ny och om servicen skötts enl. plan - hade Drabbad sannolikt talat om det.
Jag kunde inte släppa detta.
Det är inte ovanligt att frågor - som indirekt är en anklagelse mot en biltillverkare/bilverkstad- har oklara fakta: ex. skött service alt. köpt beg.
Jag tycker att i dessa fall skall ViB göra en källkontroll - det är god journalistik- innan man publicerar den indirekta anklagelsen.
Jag vill inte vara elak men om man har en halvförsäkring då ingår maskinskada upp till 8 år / 10.000mil (smärre avvikelser förekommer beroende på bolag).
Så frågeställaren hade inte ens en halvförsäkring... och då kommer man osökt in på vad annat denna bilägare har snålat in på. Maskinskadeförsäkringen brukar ha en självrisk på några tusen kr...
SiggeN: inte källforska - kontrollera källans uppgifter.
Inte alla insändare - bara dom man publicerar.
Insändare används - ibland - för att sätta press på verkstad/ tillverkare. Ibland korrekt - ibland med "vinklade" uppgifter. Det ÄR rimligt att ViB kollar.
Om man lägger ihop synpunkter från andra på denna insändare, så framgår det tydligt att insändaren sannolikt vinklat- se ex. motorskadeförsäkring.
Ja, onekligen luktar det "Uno" om den här insändaren.
Jag var tvungen att byta kedja på min Saab 9-5 -08 i "förtid" efter 13000mil.
Mitt byte med jobb och kedja gick på 4000:-. Jag tycker att V.A.G tar mycket betalt för reparationer och service överlag. men men.. V.A.G går också med mycket vinst, det gillas av många och köper sina bilar glatt från ett framgångsrikt företag.
Anser också att det behövs mer fakta innan man klandrar fabrikatet men samtidigt vet jag att det finns en massa bortförklaringar ifrån biltillverkarna för att slippa ta ansvar. Så många att jag själv nu funderar på hur jag skall serva mina bilar framöver. Om jag lägger ner kanske 10.000kr extra på service de närmaste tre åren så finns det en lite större chans till Goodwill än om jag inte gör det. Man vet ju aldrig hur bra en bil kommer att fungera i framtiden och även om en service känns både onödig och orimligt dyr så är det rädslan för typ motorras som gör att vi fortsätter att betala ockerpriserna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.