Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag köpte min Toyota Verso i september 2009, fabriksny. Pris med utrustning 299 800 kronor. Efter sju månader gick vänster halvljuslampa sönder, efter elva månader gick den högra sönder.
Ingår kostnadsfritt byte i fabriksgarantin, eller får jag betala själv?
Anders Gunnarsson
SVAR:
Tyvärr omfattas inte glödlampor av nybilsgarantin. Normalt sett håller en lampa betydligt längre än så här. Svårt att ge ett genomsnitt men tre–fyra år bör den hålla vid normal användning anser vi. Högt slitage på glödlampor beror ofta på för hög spänning i elsystemet. Detta minskar glödlampornas livslängd dramatiskt.
Låt därför en verkstad mäta spänningen i elsystemet. Skulle den vara för hög måste reglersystemet för spänningen bytas och det går på garantin.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Byt själv så fort den går sönder.
Enligt lagen så är det förarens skyldighet att hålla sitt fordon i trafiksäkert skick t ex bra däck och bra lampor.
Klarar du inte detta själv, varför köpte du bilen? T o m kinesiska bilar är det lätt att byta lampor i, nyare Volvo by Geely har bara några snäppfästen!
Bytte lampa i sonens lilla nyare Swift igår, går det i en så liten och avancerad bil klarar du det själv i en "stor" Toyota! Visst, större motor men ändå mer plats måste det vara under huven.
Så sälj bilen då du inte klarar av att ha den i trafiksäkert skick.
Gert.
Nu var det ju inte direkt detta som frågan gällde.
Det står ju inte någonstans något om bilägaren inte kan byta lampor.
Nu står det ju heller inget om vad det gäller för typ av lampor, men vad jag vet rekommenderas alltid byte av strålkastarlampor på verkstad när det gäller xenonlampor beroende på högspänningen.
Nu går det ju oftast att byta även dessa lampor själv om man inte är så korkad att man byter med spänningen påslagen.
Jo. När ja bytte på Avensisen så undvek jag dessutom att ta på glaset. Inget bra sägs det...
Ska man gå efter lagen är ägaren skyldig att sälja bilen då denna inte klarar av att hela tiden hålla den i trafiksäkert skick. Ersättnig borde ägaren dessutom få av Toyota.
Ja, alltså, visst kan man orda om att föraren ska hålla bilen i trafikdugligt skick, MEN - jag minns när jag bytte lampa på min gamla A2... det tog 45 minuters jävla pillande, för det var stört omöjligt att komma åt på något vettigt vis! Min Honda Accord '09 som jag har, kan jag bara byta helljuset på själv (det funkar rätt bra) men halvljuset kräver en ganska stor operation...
Titta på de flesta moderna bilar idag, så ser du att man nästan måste in till verkstaden för att det är så jäkla mycket att ta bort innan man kommer åt att byta. Det är faktiskt nästan så att man borde stämma bilfabrikanterna för att de INTE underlättar att hålla bilen trafikduglig då... dvs. om man nu får böter för sin enögdhet...
Tycker hela insändaren verkar lite märklig......
Personen har alltså bytt lampa på en bil från --09 två gånger inom ett år, frågar man inte detta vid bytet...?
Om man vill veta om det ingår i garantin så frågar man väl försäljaren/vekstaden istället för att skriva brev till en motortidning.....?
Hmm......
Naturligtvis borde Toyota ta detta som goodwill. Annars är dom lika dumsnåla som vissa andra importörer. Och jag tror inte dom är det. Toyota lever liksom på ryktet om sin generösa "eftermarknad", (eller vad det heter.)
Re Pender, jag håller med dig och har svårt att tro något annat, men det verkar ju fortfarande som om denne bilägare kör runt med sina två trasiga lampor eftersom han inte vet om det ingår eller inte i garantin....?
Jag skulle vara glad om Toyota bara har trasiga lampor... I detta exempel handlar det ju om Toyota!
Re storknut
Du har tydligen aldrig ägt nån om man ska döma efter vad du skriver....:)
Simon:
Jag äger personligen en Toyota som snart är 4 år gammal och kan verkligen säga att fruns VW Golf Multifuel är bättre på de flesta vis frånsett att den är mindre än Avensisen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.