Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Äger en Saab 9-5 Linear SportCombi -05. Efter cirka 7 000 mil konstaterades att man borde byta massflödesmätare för att bilen skulle ”gå bra” till en kostnad av 3 000 kronor. Bytet utfördes. Okulärt kunde man inte iaktta någon skada på mätaren.
Kan man kontrollera funktionen av massflödesmätaren utanför bilen? Går det att reparera mätaren?
Håkan
SVAR:
Komponenter av den här typen är helt enkelt inte gjorda för att repareras. Mätningen sker genom att uppvärmda trådar kyls av den inkommande luften. Temperatursänkningen utvisar mängden luft som sugs in i motorn. Okulärt är det omöjligt att avgöra om flödesmätaren är felaktig.
Att kontrollera funktionen är säkert möjligt men knappast på bilverkstaden. Mätaren måste då säkert sändas till importör eller tillverkare och då är kostnaden snart uppe i det nämnda beloppet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måste väl typ koppla på ett sånt elektroniskt "instrument" och mäta vad för signaler den ger ifrån sig medans den sitter i bilen. Är nog enklast att bara inse dess trasighet och gå vidare :p
Ännu en trasig Saab... Jobbets Corolla -99 har aldrig pajjat.
Redan mitten av 80-talet fick jag (av japaner) höra att snart skulle bilar som är mekaniskt perfekta och rostfria skrotas, helt enkelt därför att det inte fanns kompetens nog hos verkstäderna att hitta de elektr(troniska) felen..
Vi är där nu.
Var på skroten för ett par veckor sedan för reservdelsdelsinsamling och vad står där om inte en nyare Renault, utan en repa, utan en buckla, en felfri inredning. Men skrotad..
Vi lever i 'slit och släng' tid! Gillar ni inte det så går det ännu att köpa en PV, Amazon eller Volvo 140. Sådana bilar går lätt att laga. Tyvärr är det också lätt att dö i dem.
Vi lever i 'slit och släng' tid! Gillar ni inte det så går det ännu att köpa en PV, Amazon eller Volvo 140. Sådana bilar går lätt att laga. Tyvärr är det också lätt att dö i dem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.