Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Har under lång tid studerat allt i trafiken som görs tvärtemot lagen. Jag funderar på hur många trafikförseelser som utförs under ett dygn i Sverige.
Med trafikförseelse menar jag blinkers, parkering, hastighet, allt som vi lärde oss i körskolan.
Gunnar Mårtensson, Karlskrona
SVAR:
Enligt vår mening är det viktigare att satsa resurser på att förhindra allvarliga olyckor i trafiken än att föra en omfattande statistik över alla fel trafikanterna gör sig skyldiga till.
Statistiken i sig själv gör inte trafiken säkrare. Svenska trafikpoliser gör ett bra jobb men måste ägna sig åt det som gagnar trafiksäkerheten bäst.
(Håkan Bäcklund skrev nyligen på sin blogg om de trafikbrott som genererar störst bötesbelopp.)
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var ju inget svar på frågan öht!...inget ovanligt när det gäller bilfrågan dock...ibland undrar man om dom blandar ihop olika frågor å svar.
Det är nog omöjligt att svara på frågan.
Det är bara att ställa sig vid vilken rondell (cirkulationsplats, jag vet) som helst och se hur många som använder blinkers korrekt. De är garanterat under 10 %.
Att förhindra olyckor gör man inte genom att endast reagera på de värsta avarterna - och då när de redan hänt.
Att jobba förebyggande är det som alltid, alltid lönar sig bäst. Och då handlar det främst om attityder.
Det gäller att plocka ner nivån för vad som anses acceptabelt.
Förmedla och ge akt på attityder under körkortsutbildningen. Körkort får aldrig bli en självklar rättighet. (Har man sett "Sveriges värsta bilförare" så kan man konstatera att man nog får börja med att bearbeta attityderna hos utbildarna.)
Stoppa bilister även för mindre förseelser som att ha kört över heldragen linje eller inte använt blinkers. På samma sätt som att man säger till lillkillen som ristar något i portväggen. Få ner nivåerna, alltså.
"Det börjar med en knappnål och slutar med en silverskål" är ett gammalt talesätt (som jag nästan glömt). Motsvarande tanke kan användas även på andra än fjuvar.
Känns lite meningslöst att använda blinkers i rondell när ingen annan gör det.
Förmodligen är det hur många trafikförseelser som helst, varje dygn. Det räcker med att köra på en väg utanför tätort i max. laglig hastighet och det finns möjlighet för bakomvarande att köra om, för att inse detta. Att svenska trafikpoliser "gör ett bra jobb" må vara hänt, men det måste ställas i proportion till hur få de faktiskt är.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.