Nästa artikel
Bilfrågan: Hydraulisk eller elektrisk handbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hydraulisk eller elektrisk handbroms?

Publicerad 26 januari 2011 (uppdaterad 26 januari 2011)
"Varför använder man inte hydraulisk handbroms istället för elektronik som kan ställa till det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför använder man inte hydraulisk handbroms med en egen krets med bromsvätska? Borde ju vara en bättre lösning än vajrar och elektronik som kan ställa till det. Parkeringsbroms ska ju vara en alternativ bromstyp, men en elektrisk handbroms kan väl inte stoppa ett fordon i rörelse?

Sen kan ju inte elektriska handbromsar vara så tillförlitliga i detta saltblask vi har på vintrarna med fukt som fryser.

Johan

SVAR:
Hydraulik har många fördelar men risken för läckage gör att den inte används för parkeringsbroms. Det finns en bestämmelse om att parkeringsbromsen ska vara så konstruerad att den i ansatt läge ska kvarhålla bilen på mekanisk väg.

Detta hindrar inte att det är en elmotor som drar åt vajrarna men detta fungerar bara när bilen är stillastående. Trycker man på parkeringsbromsknappen under färd aktiveras ABS/antisladdsystemet som ansätter bromsarna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-01-26 21:40
Thommys

Alltså, jag anser att en handbroms även är en nödbroms. En sista utväg när allt avancerat fallerat. Nu försvinner den räddningen också.

Och vad händer när batteriet är slut. Kan jag inte "dra" handbromsen då? Måste jag ha startkablar för att sätta an parkeringsbromsen? Det gäller att inte frigöra parkeringsbromsen för än man vet att motorn går igång.

#9 • Uppdaterat: 2011-01-27 09:46
saabnisse

Roy J
Jo elmotorn sitter ute vid hjulet, den är oftast integrerad med oket:
http://www.mamut.net/bromsokrenovering/newsdet25.htm
Den här parkeringsbromsen har varit uppe förr:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/handbroms-for-forare-med-tre-fotter-222

Jag gillar den inte, jag vill ha en gammal hederlig rejäl handbroms med spak som verkar på bakhjulen, inte på små fjuttrummor som bl.a. Saab och Volvo har numera på många modeller, utan av den typ som fanns på Saab 9000 där man alltid kunde dra åt handbromsen några km när man kört i blött väglag och torka skivan.
Dessutom tog den bra så att det gick att göra en handbromsvändning om den var rätt justerad.

#a • Uppdaterat: 2011-01-27 09:47
Focus

Jag känner till en person som har en Passat med el-handbroms. Vid minst 2 tillfällen har den låst sig på olämpliga platser och enda möjligheten var att ta loss en batterikabelsko. Då lossade bromsen men alla lampor och instrument fick "spel". Enda möjligheten var att uppsöka märkesverkstad. Med garanti låter detta sig göras men efter det blir det dyrt eftersom det kostar minst 1.600 kr för att de skall öppna dörrarna på VW-verkstad och säkert många andra också. Minsta undersökning kostar nämligen 1.600 kr hos VW.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.