Nästa artikel
Bilfrågan: Hur växla med en växel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur växla med en växel?

Publicerad 25 januari 2011 (uppdaterad 25 januari 2011)
"Stämmer det att växellådan till elbilen Peugeot iOn är en enstegs automat? Vad gör automatiken?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag läser i Vi Bilägare 14/10 om Peugeot iOn. Andra stycket avslutas med ”Växellådan är en enstegs automat”. Fråga: vad växlar växellådan och vad i all världen gör automatiken?

Claes

SVAR:
Eftersom elmotorn ger sitt maximala vridmoment så fort bilen startar har Peugeot iOn inget behov av flera växlar. Istället är den utrustad med en reduktionsväxel med avpassat utväxlingsförhållande och en konventionell differential, båda monterade nära bakaxeln och elmotorn.

Backväxel behövs inte heller då motorns rotationsriktning ändras vid körning bakåt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-25 08:54
Mikael H (ej verifierad)

Med andra ord; Det är ingen automat!

#2 • Uppdaterat: 2011-01-25 09:42
Thommys

Ensteg: den ligger alltid på samma växel. Automat: du behöver inte göra något mer än välja fram, neutral eller back, utan koppling. Jag tycker det är ett förbryllande namnval på en elbil. Automat för mig är att växellådan ändrar utväxlingsförhållanden automatiskt, utan koppling. Inte att man ändrar körläge på en elbil. Eftersom det inte är något automatiskt när man endast ändrar rotation på motorn med en omkopplare. Var i det ligger automatiken? Nä, det måste till en annan benämning på den har typen av drift. Kanske!

För mig är automat ett tekniskt begrepp. För andra, för enkelhetens skull, ett begrepp om att man inte behöver göra något mer än att gasa och bromsa, oavsett hur det tekniskt fungerar. Precis som att en kofångare inte bara är till för att skydda mot kor, en hatthylla inte bara är till för att lägga hattar på, eller ett handskfack inte bara är till för handskar. Utan det är namn på delar och inte funktioner, som kommer från forna tider och har fått en annan innebörd.

#3 • Uppdaterat: 2011-01-25 10:28
saabnisse

Du har rätt Thommys, det måste vara ViB som virrat till det här, det är ju ingen automat.
Det är väl bättre att tala om att det finns en reduktionsväxel med konstant ingrepp mellan motor och differential precis som du skriver.

#4 • Uppdaterat: 2011-01-25 18:18
Roy J

Automat är en fullständigt felaktig benämning! (Vilket förmodligen också är det insändaren blir förbryllad över.)
Bilen är enväxlad - svårare än så är det inte.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-10 20:21
Raphael

Kalla det för körväljare?

#6 • Uppdaterat: 2015-06-01 12:17
PREVIA

Med Tesla P85D som har två elmotorer med olika utväxlingar kan man kalla den bilen för automatväxlad då bilen själv väljer vilken motor som får ström och därmed det utväxlingsförhållandet som reduktionsväxeln på den motorn har. Då blir bilen tvåväxlad. Eftersom en elmotor har bäst verkningsgrad vid ett visst varvtal så får den tvåmotoriga Teslan bättre bättre verkningsgrad än den enmotoriga Teslan vilket är extra viktigt för en elbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.