Nästa artikel
Bilfrågan: Hur stora utsläpp med bensin och E85?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur stora utsläpp med bensin och E85?

Publicerad 3 juni 2013 (uppdaterad 3 juni 2013)
"Hur stort CO2-utsläpp har motorn i min Volvo V50 Flexifuel när den körs med 95 oktan respektive E85?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V50 Flexifluel och har med tanke på eventuellt besvär med spridarna tänkt gå över till att tanka 95 oktan var tredje gång. Hur stort CO2-utsläpp har motorn när den körs med 95 oktan respektive E85?

Seved

SVAR:
Enligt Volvo ska motorn klara att köras kontinuerligt på E85 och någon mellantankning med bensin är därför inte nödvändig. Om du menar utsläppet av CO2 genom avgasröret så är det likvärdigt i en modern flexifuelmotor om du kör på E85 eller bensin.

Vid kallstarter kan det bli högre med E85 på grund av att etanolen inte är lika lättflyktig som bensin. Man bör därför använda motorvärmare. Dessutom innehåller E85 mer bensin på vintern.

Ser du däremot till utsläppen räknade "well-to-wheel" blir dessa lägre om du kör på E85. Hur mycket beror på var etanolen produceras och hur den transporteras till konsumenten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

ROSTSKYDDSPROGNOS

Kia:

 Karossen är av stålplåt men dörrar och baklucka har fått invändiga vaxbehandlingar, men inte huven.  Huv och dörrar har bra tätade hörn, tätningen av bakluckan är numera riktigt bra. Underredet täcks till stora delar av plastsköldar men sparklådans skarv är inte tätad (bilden). Slitskyddet på delar som inte täcks av plastsköldarna är sparsamt. 

Invändig vaxbehandling finns i de mest utsatta balkarna. Motor- och bakvagnsvagga är behandlade. Bilen saknade stänkskydd, men plastskoningen av dörrtröskeln hindrar blästring. 

Fuktsamlande ljudisoleringsmaterial i utrymmet framför dörrarna.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

 

Skoda:

 Scala har en relativt simpel konstruktion men den är väl utförd. Som vi tidigare noterat är Skoda snäppet noggrannare med invändig vaxbehandling än bilarna från Volkswagen. Kaross och underdel med chassi och avgassystem är i vanlig stålplåt. Inga plastlister på dörrar där smuts kan leta sig in. Dörrar, huv och baklucka har bra tätning av hörn och skarvar. Huven saknar dock invändig behandling. Bra utformade skärmkanter som också skyddar karossen.

Undertill finns gott om slitskydd på utsatta delar (bilden). Balkar och skarvar är väl tätade och har välgjord vaxbehandling invändigt. Totalt blir det en stark 3:a i betyg.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

 

Toyota:

 Corolla är en plåtkonstruktion bortsett från tvärbalkarna, kardantunneln och motorhuven som är av aluminium och bakluckan av plast. Filtinnerskärmar i hjulhus fram och bak. De nedåtvända tröskelskarvarna är inte tätade. Avgassystem av stål, utom ändrören som är av rostfritt. Rostskyddsbehandling i trösklarna men ingen annanstans bortsett från en gnutta vax i vissa hålrum. Tunt lackeringsskikt på bottenplåtarna under de plast- och filtskärmar som täcker stora delar av underredet.
Blästringsrisk i motorhuvens framkant och på dörrarna. Ingen skyddande plastskoning mot ”hundbenen” framför bakre hjulhusen (bilden).

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 2/5

 

VW:

 Kaross och chassi är i stålplåt.  Dörrar, huv och baklucka saknar invändig behandling men har mycket bra tätade hörn. Innerskärmarna (filt fram, plast bak) är utformade för att skydda mot stenskott men föregångarens stänklappar saknas.

Undertill finns bra slitskydd och vältätade skarvar (bilden), men inte längre under de täckande plastsköldarna. Balkar och håligheter har god invändig vaxbehandling. Den fuktsugande ljudisoleringen bakom innerskärmen är nu borta. Bara den bakre ljuddämparen i rostfritt material. Mycket välbyggd bil men billiga material och vissa genvägar sänker betyget från 4 till en stark 3:a.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Betyg: 3/5

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-06-03 08:46
Hackenbush

Som vanligt inget svar på bilfrågan men jag har letat upp uppgifter på detta och det är tydligen som nedan

En V50 1.8F som körs på Etanol släpper ut 177.00 g/km
En V50 1.8F som körs på vanlig bensin 95 med 5% etanol (0,74l/mil) släpper ut 196,1 g/km .

#2 • Uppdaterat: 2013-06-03 09:15
Mythbuster

Enligt Volvos hemsida V50 2.0F modellår 2011 på bensin 180 g CO2/km och 174 g CO2/km på E85, Avseende total klimatpåverkan räknar trafikverket på detta och följer upp varje år. Senaste från i våras ger ca 44% mindre klimatpåverkan när bilen körs på E85. Motsvarande på fordonsgas är 43% lägre klimatpåverkan. Det är här viktigt att skilja på faktiska emissioner och klimatpåverkan. Gasbranchen är tyvärr mycket duktiga på att blanda ihop detta. Problemet med spridarna skall däremot vara över sedan bränslebranchen enats om standard (SPBI).

#3 • Uppdaterat: 2013-06-03 13:30
1storstark

Enligt nedanstående sida så är utsläppen för E85 bara ca.25% av utsläppen med bensin. Om man lägger in det lägre energiinnehållet i E85, att förbrukningen hamnar ca 30% högre så borde det tillsammans ge ett CO2 utsläpp på ungefär en tredjedel av utsläppet med bensin. Räknar man dessutom in att E85 görs av gröda som växer upp på ett år, så blir miljöpåverkan ännu mindre.
http://www.miljofordon.se/miljo/sa-raknar-vi-miljopaverkan

#4 • Uppdaterat: 2013-06-03 14:38
V70-ägare

Bra med raka besked från Vi Bilägare. Volvos flexifuelmotorer kan alltid tankas med E85 eller vinterblandningnen E75. Volvos rekommendation måste helt enkelt gälla.

Det här är jätteviktigt då det rullar många, många Volvobilar med flexifuelmotorer i Sverige.

Jag utgår från att Vi Bilägare nu också ställt om och tankar sin långtestbil, V70 2,0F, med enbart etanol i linje med Volvos rekommendation?

#5 • Uppdaterat: 2013-06-03 14:44
Mythbuster

1Storstark. Helt rätt. värdet beror dock på om man jämför mot certifierad bensinförbrukning eller mot total klimatpåverkan från bensinförbrukning. Inget konstigt att det är olika värden. Däremot är det medräknat att CO2 tas upp av grödor på biobränslen. Spelar egentligen ingen roll hur snabbt en växt växer så länge inte totala biomassan minskar. Relationen med snabbväxande och högupptagande växter är relevant när man ser på större klimatsystem och hur snabbt kol kan transporteras ner i djuphaven.

#6 • Uppdaterat: 2013-06-03 22:35
volvoman111

Har en ny Peugeot Tepee 2012 med turbo disel 1,6 som får dra 1..300 kg.
mycket efter ett mjölkpaket med hytt eller ?

#7 • Uppdaterat: 2013-06-07 08:31
Swemba

Det är snarare så att "utsläppet CO2 genom avgasröret" är ca 30% högre när man kör på E85 jämfört med bensin pga av etanolens lägre energiinnehåll.

#8 • Uppdaterat: 2013-06-10 16:47
Pyndare

Hej Swemba!
Visst har etanol mindre energiinnehåll per liter än bensin, men det betyder inte att utsläppen av koldioxid ökar.
Etanol: C2H5OH. Det är OH-gruppen som ger det mindre energiinnehållet, men den bidrar inte till utsläppen av koldioxid utan till att det kommer ut lite mer vatten ur avgasröret.

#9 • Uppdaterat: 2013-06-10 20:48
Swemba

@Pyndare, Helt riktigt! Fel av mig!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.