Nästa artikel
Bilfrågan: Hur slits kolvarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur slits kolvarna?

Publicerad 16 maj 2017
Subaru är känt för sina boxermotorer. Frågeställaren undrar om förslitningen på kolvarna blir ojämn, eftersom cylindrarna ligger ned.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Hur slits kolvarna i en boxermotor? Borde inte förslitningen bli värre på ena sidan kolven, eftersom cylindrarna ligger ner?
Olle
 
Svar:
Det bilmärke som mest förknippas med boxermotorn är Subaru som introducerade den första modellen med liggande motor redan år 1966. I dag drivs alla Subarus bilar, utom de allra minsta modellerna Luca och Pleo, med boxermotor.
Den svenska generalagenten uppger att man inte noterat att kolvarna skulle slitas mera på ”undersidan” och förklarar det med att krafterna som uppstår inuti motorn under dess fyra takter förmodligen tar ut tyngdlagens eventuella påverkan på kolven.          
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-16 13:19
Audi A5 SB

"Det bilmärke som mest förknippas med boxermotorn är Subaru som introducerade den första modellen med liggande motor redan år 1966." Kul;-) VW och Porsche då?

Frågeställningen indikerar att det ev. inte kommer in så många frågor till ViB som är intressanta......

#2 • Uppdaterat: 2017-05-16 13:29
hultarn

VW, Porsche, DAF, Citroen, BMW.. de var alla före Subaru. Däremot var väl Subaru först med diesel-boxer, även om det funnits dieslar (fast raka) som varit installerade liggande ner långt tidigare i bussar. Jag antar att kavitationen är ett minimalt problem.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-16 14:29
Rikard

Hur slits kolvarna i en stjärnmotor på ett flygplan är väl typ samma fråga ;)

#4 • Uppdaterat: 2017-05-16 14:33
Raphael

Glöm inte Alfasud och 33 med boxer...

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Lär väl i första hand vara cylinderloppen som slits eftersom kolvarna inte är i kontakt med cylinderväggarna, utan kolvringarna. Boxer fanns även i Panhard och Jowett(redan 1906). Sedan fanns det flata motorer som t.ex Ferarri:s "boxertolva" som egentligen var en V-motor med 180 graders cylindervinkel. Det avgörande Boxer eller Flat är om motstående kolvar sitter på separat eller samma vevtapp. Vidare fanns Volvos liggande sexcylindriga dieslar i bussmodell B 58 . Känner inte till något om onormalt slitage, ovala cylinderlopp, fast många ex säkert rullade bortåt 200000 mil.

#6 • Uppdaterat: 2017-05-16 15:07
StefL

Man kan alltid vända allt till att se något negativt i det...
Faktum är ju att bland bilmärken idag ÄR det Subaru som har mest boxermotorer. Porsche har det i sportbilarna men inte i sina SUV-modeller, och det var väldigt längesedan någon VW med boxermotor byggdes (nu när både Mexikos tillverkning av Typ 1 och Brasiliens tillverkning av Typ 2 upphört).
Och när var det någon som såg en Alfasud eller en Alfa 33 sist? Rosten har nog krävt sin tribut där...

#7 • Uppdaterat: 2017-05-16 15:35
hultarn

Raphael: jo, men de var inte före Subaru i detta fall. Ska man hårddra det så var Benz först ut med boxer redan 1896, i motorcyklar fanns de sedan 1907. (BMW år 1923 och fortfarande) Tucker hade boxer 1948, Chevrolet 1960, Lancia 1961... Sen har ju mängder av flygplan använt boxermotorer, redan på 30-talet var de vanliga. Så, inget nytt eller speciellt med Subaru egentligen.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-16 15:46
Tvärnit

Helt riktigt. Boxermotorn är en slitvarg som kom in stort i och med BMW r32 motorcykeln som blev mest känd i militär version och ändlöst kopierad, Ryssland, Kina, USA och GB och tillverkas som kopia ännu idag för att inte tala om motorn som står till grund i en mängd andra märkens motorcyklar.
Problemet blev när den luftkylda boxern monterades in i familjebilen, en placering enligt fordonets design inbakad i ett illa ventilerat utrymme och ett undermåligt kyl o smörjsystem på det, motorn gick het och slets ned i förtid men att det var förr det.

#9 • Uppdaterat: 2017-05-16 16:03
Diod

Richard, Lasse.J, Hultarn

Det är så trikigt att man alltid ska behöva läsa negativa kommentarer om frågan eller om frågeställaren. Alltid en sådan besserwisser nivå på kommentarerna. Frågeställaren hade en för honom relevant undran och ställde frågan här på forumet. Då får man slängt upp spydiga kommentarer om stjärnmotorer i flygplan och alltid en känga åt Vib, etc.
Se på Tvärnit och StefL svar, dom tillför något och det gör inte Ni andra. Bara en massa besserwissrar som ska om möjligt briljera med egna allternativa fakta och verka kunniga, sanslöst lågt. Varför ge er in och kommentera sådan när Ni bara spyr galla på frågorna och Vib? Det säger mer om er än om frågan och Vib. Försök att bidra konstruktiv och sakligt någon gång och respektera att det finns folk som undrar saker som Ni ser som självklara.

#a • Uppdaterat: 2017-05-16 16:12
hultarn

Diod: vaknat på fel sida idag? Du är ju den som är mest negativ... Lugna ner dig och lär dig lite om boxern istället, här finns mängder av information att ta till sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.