”Varför ser man numera dagligen bilar med både ordinarie halvljus samt dim- eller extra ledljus tända?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vid bilkörning får ju endast två lampor vara tända framtill när man inte har möte och använder helljus. Varför ser man numera dagligen bilar med både ordinarie halvljus samt dim- eller extra ledljus tända?
Och vad gäller för långtradare som kan ha en massa lampor tända samtidigt framtill vid dagskörning?
Anders
Svar:
Förutom två halvljusstrålkastare ELLER två dimljusstrålkastare ELLER två varsellyktor (på nyare bilar av LED-typ) får man vid färd i dagsljus eller vid färd i mörker då helljus inte får användas även ha sina positionslyktor/parkeringslyktor tända. Dessa är normalt två stycken enligt ECE reglemente 48, men om bilen är äldre än 2005 och istället gamla nationella regler kan tillämpas får man förse bilen med extra positionslyktor om dessa placeras rätt. Det innebär max 400 mm från bilens sida, lägst 350 mm och högst 1500 mm.
Lastbilar och bussar, även nya, får om fordonsbredden är över 2,1 m, utöver positionslyktorna ha två breddmarkeringslyktor på hyttaket, ytterligare två på skåpet om man har skåppåbyggnad.
Dessutom får lastbilar och bussar ha tre identifieringslyktor på hyttaket. Breddmarkeringslyktor och identifieringslyktor ser ju ut som vanliga parkeringslyktor så utöver halvljusets två ljuspunkter kan det bli för en lastbil minst sju (kanske nio vid skåppåbyggnad) ytterligare lyktor, även om det är en nyare bil där ECE R 48 ska tillämpas.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Fråga:
Vid bilkörning får ju endast två lampor vara tända framtill när man inte har möte och använder helljus. Varför ser man numera dagligen bilar med både ordinarie halvljus samt dim- eller extra ledljus tända?
Och vad gäller för långtradare som kan ha en massa lampor tända samtidigt framtill vid dagskörning?
Anders
Svar:
Förutom två halvljusstrålkastare ELLER två dimljusstrålkastare ELLER två varsellyktor (på nyare bilar av LED-typ) får man vid färd i dagsljus eller vid färd i mörker då helljus inte får användas även ha sina positionslyktor/parkeringslyktor tända. Dessa är normalt två stycken enligt ECE reglemente 48, men om bilen är äldre än 2005 och istället gamla nationella regler kan tillämpas får man förse bilen med extra positionslyktor om dessa placeras rätt. Det innebär max 400 mm från bilens sida, lägst 350 mm och högst 1500 mm.
Lastbilar och bussar, även nya, får om fordonsbredden är över 2,1 m, utöver positionslyktorna ha två breddmarkeringslyktor på hyttaket, ytterligare två på skåpet om man har skåppåbyggnad.
Dessutom får lastbilar och bussar ha tre identifieringslyktor på hyttaket. Breddmarkeringslyktor och identifieringslyktor ser ju ut som vanliga parkeringslyktor så utöver halvljusets två ljuspunkter kan det bli för en lastbil minst sju (kanske nio vid skåppåbyggnad) ytterligare lyktor, även om det är en nyare bil där ECE R 48 ska tillämpas.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj, det var ett krångligt svar. Men vad som kan konstateras är att många med extraljus där extraljusen också har en liten ledlampa för att det ser häftigt ut, kör omkring olagligt.
Idag är det uppenbarligen OK med fler riktiga ljuspunkter på halvljus än två; Alla nya MB, BMW, Passat osv med LED-ljus har 4 riktiga ljuspunkter igång på halvljus.
Sedan, hur räkas Audi med Matrix-ljus och Volvo x90 med flera aktiva LED:ar?
Alla dessa bilar är homologiserade på detta viset.
Är det inte bättre att ViB svarar på frågor, än att Transportstyrelsen byråkrater gör det? Deras svar från lagboken gör ju knappast någon klokare...
Det är obegripligt att så många kör med dimljus fram i mörker vid vanlig sikt, man har ingen som hellst nytta av den korta räckvidd som det ger, spec inte i farter över 30-40km enda resultatet är en något högre energiförbrukning
Hans, håller med dig till fullo, det drar bara blicken till fel plats, för nära bilen
En del vet nog inte om att dimljusen är på, och andra, yngre män, tycker att det ser tufft ut.
När det gäller belysning är det många som inte har en aning om någonting, de har nog fullt schå att hitta hem varje dag
Det dummaste av allt, fullt batteri med lampor fram och kolsvart bak!! Tillåtet enl. EU!
Korkat i kubik!
Det är upp till polisen att bötfälla alla som har fel ljussättning om dom orkar.. Bara folk slår av helljus vid möte är jag nöjd
Har fått böter och ombesiktning för 2 lamprelaterade saker, som idag är lag/lagligt.
Första gången var med en Opel Manta där jag hade monterat dubbla H4 insatser och körde med 4 halvljus.
Andra gången var när jag monterat dimljus på en Honda Accord och använde dom dagtid utan att bakljusen lös.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.