Frågeställaren undrar om Volkswagens 1,4 TSI-motor som bland annat finns i familjebussen Sharan.
”Hur fungerar denna motor i en större bil, typ Sharan/Alhambra? Vi förväntar oss ingen racer.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi överväger att köpa en bil (årsmodell 2017) från VW-koncernen med motor 1,4 TSI 150 hk med turbo+kompressor, ACT-cylinderavstängning och manuell låda.
Hur är det med driftsäkerheten? Har den kamrem eller kamkedja? Bytesintervall? Hur länge har denna motor funnits på marknaden?
Hur fungerar denna motor i en större bil, typ Sharan/Alhambra? Vi förväntar oss ingen racer, utan en motor med bra ”vardagegenskaper”.
(Handlarna är obenägna att ta hem denna version för provkörning.)
Torkel i Göteborg
Svar:
Sharan 1,4 TSI med enbart turbo har kamrem och denna motor har funnits i Sharan sedan faceliften i fjol. Tidigare motor hade turbo och kompressor och kamkedja.
Det finns inte något bytesintervall för kamremmen i nuvarande 1,4 TSI. En första kontroll av skicket på remmen sker vid 24.000 mil och därefter var 3.000:e mil.
Motorn är så pass ny att det är svårt att uttala sig om driftsäkerheten men den är med all säkerhet mycket bättre än den gamla problematiska 1,4-litersmaskinen.
150 hästkrafter i en stor tung familjebuss är förstås i underkant, men 1,4-litersmotorn har ett bra vridmoment och lär orka driva bilen i vardagslunken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenhet av motorn som frågeställaren undrar över?
Fråga:
Vi överväger att köpa en bil (årsmodell 2017) från VW-koncernen med motor 1,4 TSI 150 hk med turbo+kompressor, ACT-cylinderavstängning och manuell låda.
Hur är det med driftsäkerheten? Har den kamrem eller kamkedja? Bytesintervall? Hur länge har denna motor funnits på marknaden?
Hur fungerar denna motor i en större bil, typ Sharan/Alhambra? Vi förväntar oss ingen racer, utan en motor med bra ”vardagegenskaper”.
(Handlarna är obenägna att ta hem denna version för provkörning.)
Torkel i Göteborg
Svar:
Sharan 1,4 TSI med enbart turbo har kamrem och denna motor har funnits i Sharan sedan faceliften i fjol. Tidigare motor hade turbo och kompressor och kamkedja.
Det finns inte något bytesintervall för kamremmen i nuvarande 1,4 TSI. En första kontroll av skicket på remmen sker vid 24.000 mil och därefter var 3.000:e mil.
Motorn är så pass ny att det är svårt att uttala sig om driftsäkerheten men den är med all säkerhet mycket bättre än den gamla problematiska 1,4-litersmaskinen.
150 hästkrafter i en stor tung familjebuss är förstås i underkant, men 1,4-litersmotorn har ett bra vridmoment och lär orka driva bilen i vardagslunken.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenhet av motorn som frågeställaren undrar över?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan ju kännas lite dumt att köpa en helt ny bil nu med 1,4 TSI då det är en utgående motor. Ersättas av 1,5 TSI som ska vara bättre på alla sätt.
Det kan ju bero på priset?
saabnisse, restvärdet påverkas negativt så det kan vara dumsnålt att köpa utgående grejor.
Inte säkert att den nya motorn kommer till just denna bil - det återstår att se. Ibland kommer ju nya motorvarianter först i o m faceliftar eller helt nya versioner.
Pi, sant men kan ju komma till modellår 2018, vilket brukar innebära dom bilar som börjar säljas andra halvåret, alltså efter sommaren. Nya motorn är ju säkert trevligare att köra, starkare från låga varv och snålare. Frågan innehåller ju en tvekan om kraften räcker till en stor bil och då skulle jag säga att 1,5 TSI troligen är ett klart bättre val. Förstås bör man satsa på automatlåda också så man slipper risk för tjuvstopp och får hjälp med att bästa växel är i hela tiden.
Man kan alltid spekulera i vad som komma skall men i just denna fråga är nog osäkerheten tämligen stor trots allt - alltså att den nya motorn skulle dyka upp i en gammal bilmodell samma år som motorn lanseras. T ex kom ju de nya "kamrems-motorerna" inte i de gamla modellerna omgående utan bara i de MQB-baserade modellerna vilket initialt bara var Golf 7. Sen kan man alltid vänta och vänta - men ibland behöver man ändå handla t ex en ny bil tämligen omgående.
Något man säkert kan säga om en överladdad 1.4-litersmotor i en familjebuss är att ta förbrukningssiffrorna med en stooor nypa salt.
Pi, visst men då kan man ju kanske välja dieselmotorn istället eller annat märke om köpet. Måste ju inte vara 1,4 TSI. Men viktigare än motorvalet som sagt kanske ändå är att man väljer automaten och undviker manuell låda.
Enligt mig så är 1.4 TSI fullt tillräcklig då turbon gör att motorn ligger jämnt upp med betydligt större sugmotorer och vid normal körning så drar turbon mindre.
Jag har en 1.2 TSI i min Toledo och den är sannerligen tillräcklig, motorn drar starkt o jämnt över hela registret och äger en snabb respons. Utan att överdriva så sätter jag 1.2 TSI 110 hk över Mazda 3 sugmotor 2.0 120 hk.
När jag kör min bil så reflekterar jag aldrig över att motorn är enbart på 1.2 liter, den situationen har aldrig uppstått att kraft saknas trots full bil med fyra vuxna, två småhundar + packning och då kör jag en hel del i Dalarna och Hälsingland.
Jag är idag en hängiven fan av VW TSI motorer, jag anser dem att tillhöra de bästa.
Denna minibuss blir nog under motoriserad med en sådan liten motor med så lite hästkrafter. Förbrukning lär bli hög. Bilen väger ca 1,8 ton!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.