Nästa artikel
Bilfrågan: Håller oljan två år?
Bilfrågan

Bilfrågan: Håller oljan två år?

Publicerad 23 februari 2017
Frågeställaren undrar om bildatorns intervall av oljebyte på Skoda Octavia Combi går att lita på.
”Skodaverkstaden säger att det är okej, bilen meddelar själv när den skall bytas. Hur tillförlitligt är detta?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
För ett år sedan inköptes en ny Skoda Octavia Combi, bensinare, TSI 150. Den har nu gått i ett år och avverkat 1 050 mil. Enligt bildatorn ska oljan bytas om ett år, typ 345 dagar. Skodaverkstaden säger att det är okej, bilen kollar själv kvaliteten på oljan och meddelar när den skall bytas. Hur tillförlitligt är detta?
Man har ju alltid sagt att oljan ska bytas minst en gång per år oavsett hur långt bilen har gått, oljan åldras ju.
Har det inte förekommit ett och annat motorhaveri där man misstänker att nymodigheten med långa serviceintervaller är orsaken till haverierna?
Hur bör jag göra, ska jag byta olja och filter nu eller vänta och lita på att bilen signalerar när det är dags för service?
Anders E
 
Svar:
Skoda använder så kallad Long Life-olja. Den baseras på syntetiska basoljor och i dag är oljan och additiven så pass högteknologiska att de ska klara 3 000 mil eller två år. Long Life-oljorna ger ett lägre inre slitage i motorn. Kombinationen syntetolja och högteknologiska additiv ger överlägsna lågtemperaturegenskaper vilket ger effektiva kallstarter, kombinerat med en mycket god högtemperaturstabilitet. Oljans oxidationsstabilitet gör att motorn hela tiden hålls ren från oxidationsbiprodukter som exempelvis slam.
Så länge bytesintervallerna följer tillverkarens rekommendationer och oljan i sig uppfyller kravet tillverkaren ställer, i Skoda Octavias fall specifikationen VW 504.00, så klarar oljan 3 000 mil eller två år.
Magnus Skrabb, OKQ8
 
Svar:
Om Long Life-olja kan orsaka motorhaverier tvistar de lärde. Att byta olja oftare än vad som rekommenderas kan i alla fall inte skada bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Borde frågeställaren vänta tills bilen signalerar om oljebyte eller byta själv innan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-23 09:46
Vidstige

Lite svårt att förstå detta då många hyllar VAG för att servicen är billig i och med att man inte har oljebyten varje år.
Men finns ju inget bättre man kan göra för motorn, den dyraste delen på bilen, än att byta olja minst en gång per år och max 1500 mil.
Detta är ju dessutom extra viktigt att vara noga med när det gäller bensinturbo-motorer.

#2 • Uppdaterat: 2017-02-23 09:48
Mattse

ViB svar om att det inte kan skada bilen stämmer säkert. Men om det extra oljebytet görs på verkstad så skadar det garanterat plånboken och är en mycket onödig kostnad för bilägaren. Ett oljebyte enligt tillverkarens rekommendation ger full funktion och fulla garantier.

Hur många dokumenterade motorhaverier finns det pga att bilägaren använt Long-Life olja och följt tillverkarens rekommendationer när det gäller bytesintervall på motoroljan?

#3 • Uppdaterat: 2017-02-23 09:55
L West

Skoda m.fl. har ett fast serviceintervall och ett som ändras bl.a. efter hur bilen körs. När något av dessa uppnås kommer i god tid en uppmaning att utföra service. Är man osäker kan man nog byta olja och filter varje år, speciellt när bilen fått några år på nacken. Det är ju ingen större kostnad och motorn mår ju bara bättre. Speciellt om man tänkt behålla bilen relativt många år. Kan man inte programmera om serviceintervallen själv får man be verkstan göra det. Jag skulle byta från Long Life vid första servicen.

#4 • Uppdaterat: 2017-02-23 10:03
saabnisse

Vidstige har helt rätt, det är småsnålt att inte byta olja efter max 1500 mil, kostnaden /mil är ju försumbar.
Sedan är det absolut inget fel med longlife-olja, men personligen byter jag ändå efter 1500 mil!
De enda som bör tillämpa den här 3000-mils intervallen är de som uppnår det inom kort tid, typ taxi, men då handlar det om bilar som har få kallstarter.

#5 • Uppdaterat: 2017-02-23 10:14
Vidstige

saabnisse, ja det måste ju finnas nåt skäl att Toyota har max 1500 mil för oljebyte i sitt serviceschema och rekommendation. Alla instruktionsböcker jag läst säger samma sak, ju tätare oljebyten desto bättre för motorn. Brukar också finnas en klassisk friskrivning om att kör man hårt eller med många start-stopp etc så behöver man byta olja oftare. Ett motorbyte kan kosta 100,000 kr även för en liten 1,4 liters TSI-motor.

#6 • Uppdaterat: 2017-02-23 10:15
Peugo

Säkert detta som leder till att turbon haverera mera i vag-bilar än i andra. Oljebyte är billigt så varför vara dum/snål?

Long-life är ett marknadsföringsknep som får servicen att se billigare ut än hos andra.

#7 • Uppdaterat: 2017-02-23 10:16
johnkommentar

Med ett oljefilterverktyg och en speciell oljebytardunk från biltema så tar det 20 minuter att göra själv och ger en skön känsla av händighet. De mest lönsamma 20 minuter man kan hitta på troligen.

#8 • Uppdaterat: 2017-02-23 11:04
saabnisse

Ja och med en sådan här http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Motor-tillbehor/Verktyg-och-tillbehor/Oljebytarpump-2000019997/ kan man byta olja utan att krypa under bilen på de bilar som har sticka.

#9 • Uppdaterat: 2023-06-14 22:31
Gäst (ej verifierad)

Vår Octavia Kombi TSI 150 har nu snart gått 1 år och 1500 mil. En vinter med många kortare bilresor har gjort att man anar en viss vattninghet i oljan och lite sludge innanför oljelocket. Bilen säger fortfarande 1500 mil och 1 år till service. Vi ska ha bilen i 3-4 år och det kommer säkert inte vara några problem men..... 4 liter Castrol Edge 504.00 kostar under 500:- inkl frakt på nätet. Ett oljefilter knappt 200:- på VAG. Kanske besparar jag en framtida barnfamilj som äger vår bil i framtiden en väldans massa ångest. Kanske blir till och med bilen mer lättsåld när jag ska sälja den. Klart som korvspad kommer jag byta olja i vår!

#a • Uppdaterat: 2017-02-23 11:32
Peugo

Tummen upp! Det är också ekologiskt att tänka på nästa ägare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.