Nästa artikel
Bilfrågan: Hållbar konservering?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hållbar konservering?

Publicerad 4 september 2012 (uppdaterad 4 september 2012)
Hur länge håller en lackkonservering av bilens lack och är det sant att bilen då inte behöver vaxas på sex år? Vi Bilägare svarar

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Hur länge håller en lackkonservering av bilens lack? Företaget Diamondbrite lovar i sin annons sex års total garanti och att bilen under garantitiden inte behöver vaxas. Är en lackkonservering verkligen så effektiv så att en bil som har genomgått en sådan inte behöver vaxas under en tid av upp till sex år efter lackkonserveringen? Finns det tillgång till bilvårdsprodukter på marknaden med vilka en privatperson själv kan göra en lackkonservering?

Gunnar Hellgren, Solna

SVAR:
Vill du hålla bilen blank och lättvättad under flera år utan att själv vaxa den är en lackbehandling en bra investering. Tycker du att det är kul att behandla bilen ett par gånger om året kan du göra det. Det blir förmodligen inte lika bra som när ett proffs gör det men det blir avsevärt billigare.

Ska du göra lackbehandlingen själv kan du leta efter lackskydd som det står ”polymer” på, de brukar hålla längre än konventionella produkter. Glöm inte att maskera lister och andra plast/gummidetaljer som är olackerade. Har du tillgång till en oscillerande maskin spar du arbete och tid och får ett jämnt och fint resultat.

En väl utförd lackbehandling hos proffs håller bilen blank och lättvättad under minst sex år. I regel görs en återbehandling med 12–18 månaders intervall för att se till att skyddet hålls intakt. Det här är ett hantverk och är yrkesmannen slarvig spelar det ingen roll vilken lackbehandling som görs, så leta efter firmor med goda referenser och som varit verksamma ett tag.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-09-04 22:46
PNI

Om du får ett bättre eller sämre resultat privatperson vs rekondproffs.
Proffsen har rutinen, bättre utrustning.
Utrustningen kostar en hel del, men går att få tag på även för privatkunder.
Vissa lackbehandlingsmedel säljer tillverkaren/importören bara till företag inom rekondnäringen, kontakter och framförallt kontanter löser dessa "problem"
Rutin får du av att titta på hur proffsen gör. Leta upp en kunnig försäljare av
polerutrustningen be om demonstration och fråga, fråga. Köper du proffsprylar för flera tusen, köp av någon som bryr sig. Annars finns det andra säljare.
Bilvårdsforum på nätet är en fin tillgång.
Släkt och vänner kommer att förse dig med en aldrig sinande ström av
"övningsobjekt" när de väl har sett din egna bil. Tro mig jag VET....

Själv har jag sett priser på poleringar mellan 500 kr och 8000kr. Självklart speglar proffsigheten prislappen då det är arbetstiden som man får betala för. Och det är här som du som privatperson kan få till riktigt fina jobb med rätt kunskap och utrustning. Du behöver nämligen inte tänka på hur mycket tid som går åt för att arbetet ska generera vinst in till firman.

Behovet av att maskera lister beror mycket vad det är för lister på bilen, hur hårt poleringsjobbet är, utställningsbil eller bruksbil, samt inte minst vilken egenskap
ditt polermedel har här är det riktigt stora skillnader. Rätt medel sparar timmar.
Medel som kraftigt kritar med vit beläggning när det torkar är inte mina favoriter.

Var detta inlägg bara jobbigt eller var det interessant information till att börja med.
Din slutsats avgör, om du lämnar bort eller fixar själv.

Själv säger jag hellre 12 timmar i garaget på min egna bil än ger bort 1000kr till till någon annan.

#c • Uppdaterat: 2012-09-05 07:53
Martin77

Har själv en diamondbrite bil sen 4-5 år, och är inte imponerad, kanske hadde jag för höga förväntningar. 6års garanti, Ingen vaxning behövs, inga årliga uppgraderingar, fick mig o tro högt om produkten. Ett superskydd som nu skulle jag bara behöva skölja av bilen typ i 6år, men icke. Vinters obarmhärtiga saltslask sätter sina spår likväl. Visst, tvättar jag bilen varje vecka på vintern så håller den sig ren o lätttvättad (avfettning+shaponering), men så funkar det ju på en obehandlad bil oxo?. Tvättar man ofta så hinner inte smutsen gro in, o inte bli så mycket av heller. Låter jag bli o tvätta på 1 månad på vintern så får jag köra flera avfettningar för att få loss iaf det värsta av alla knottrer som fastnar i lacken.

Så vad är det som garanteras?, Knappast inte att skiten inte sätter sig. Glans/vaxad känsla?, Ja conservern ger ju den känslan, men den varar inte längre än snabbvax som man dushar på typ. dvs vid nästa tvätt 2 veckor senare o man dushar på avfettning igen o efter det finns inte ett spår av conservern kvar. Fick även höra att lackskyddet finns där iaf, det conservern gör är o ge en yta där vattnet lätt rinner av. Så att pula med conservern tröttnar man ju på efter flaskan var slut.

Så hur åberopar man garantin på ett skydd som inte syns?. Trodde den årliga besikningen var ett sätt dom kunde kanske mäta skyddet/glansen eller vad nu dom garanterar, Men det var mest ett sätt att få sälja en biltvätt a 300kr eller likn. Gjorde tvätten själv så slapp den kostnaden men besikningen var inte mer än att personalen kika på bilen o såg den såg fin ut, sen var det klart. Sen dess har jag inte åkt på några mer kontroller.
Sköter man sin bil så håller den sig fin, skydd eller inte.

#d • Uppdaterat: 2012-09-05 09:23
Mistro

Ja själv tyckte jag att min syster var helt "galen" då hon sa att deras lackbehandling kostade 4200Kr,...En kostnad som jag ansåg vara helt obefogad men de hade fått samma svar som "Martin77",..nämligen att bilen sedan skulle vara lätt att hålla ren och då de bor vid en grusväg så tyckte dem att det var en bra ide.

Nu får framtiden utvisa hur bra eller dåligt detta lackskydd fungerar för dem.
Kanske är jag snål på det området men jag tror också att det handlar om hur mycket man normalt brukar att pyssla med sin bil.
Kan jag spara tid och pengar på något så varför inte investera i något bra men jag tror inte riktigt på dem här produkterna.

Kanske är grannens bil alltid lite renare än min då jag aldrig ligger och gnuggar fälgarna med en tandborste men jag bryr mig inte.
Mina bilar blir tvättade ibland på en "gör det själv" station så att de håller sig hyfsat rena men mer blir det inte.

#e • Uppdaterat: 2012-09-05 11:46
Simon no1

@ Martin 77, på ditt inlägg inser jag att du inte följt lackbehandlingens instruktion, du skippar conservern, du skippar årliga kontrollen och sen klagar du och vill ha garanti....:) Konstigt att det inte funkar...???? Not
Lycka till !

#f • Uppdaterat: 2012-09-05 19:57
Peugeote-Pär

Du har rätt i det du säger Leifer att det finns nog för många firmor numera, många oseriösa som inte vet vad dom gör.
Ditec firman jag tycker är oseriös kommer jag inte på vad dom heter, men låg vid Armègatan vid Västra skogen och om jag kommer ihåg rätt så tror jag firman Fordonsmäklarna låg i samma byggnad. Men en Ditec kommer jag aldrig göra mera, kommer alltid göra behandlingar på Vaxdepån eftersom dom gör väldigt bra jobb.

http://www.waxdepan.se/faq/referenser/index.html?gclid=CM6vs92Bn7ICFYp8cAodKnwA1A

#g • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Testade en lackbehandling (minns inte namnet) för några år sedan på en helt ny bil, som kostade flera tusen kronor, men jag skulle aldrig göra om det
p g a att jag aldrig riktigt fattade vad fördelen var. Ungefär som "Kejsarens nya kläder". Då tycker jag det är bättre att kosta på sig en riktig rostskyddsbehandling istället och tvätta bilen för hand ganska ofta och vaxa med ett bra vax som inte kräver maskin.

#h • Uppdaterat: 2012-09-07 07:59
Martin77

@Simon no1, Jag följde visst intruktionerna och mer därtill (första 1-2 åren), är extremt pedant så sköter bilen nogrant. Har fortfarande kvar samma bil o den ser fin ut. Min känsla är dock att det snarare beror på allt jobb jag lägger ner på den än lackskyddet jag köpte. Håller med flera andra här om "kejsarens kläder".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.