Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Golf Plus TDI -10 med mätarställning ca 1 750 mil. Första service ännu ej gjord. På båda bromsskivorna bak har jag nyligen upptäckt flera radiella sprickor. Verkstaden menar att det är avtryck från bromsklossarna. Är det vanligt förekommande med liknande sprickor på en så ny bil?
Ragnar Othelius
SVAR:
Skivbromsen är inte idealisk som parkeringsbroms. Bromsskivan är oskyddad mot regn och slask, vilket den klarar bra under normala arbetsförhållanden. Om man däremot vid parkering lägger an bromsbeläggen hårt mot en fuktigt bromsskiva kan skador uppstå, i synnerhet vid längre stillestånd.
Detta kan leda till att bromsen har svårt att släppa eller att bestående märken bildats i skivan vilka ger ojämn bromsverkan. Detta har ingenting att göra med hur gammal bilen är.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Använder VW skivbromsen som handbroms?
Hur många har det?
Billig lösning i så fall, vad man kan vänta på bilar där man vill öka vinstmarginalen och där kvalitet inte har högre prioritet.
Förfärligt vad mycket fel det är på VW.
Volvo har en annan lösning: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-har-volvo-battre-bromsar-i-dag-39420
Den är säkert bättre.
Aldrig studerat denna fråga eftersom jag antog att alla bilar utom någon underlig kuf som Citroën eller liknande hade separat handbroms i en trumbroms, att nu få hör att detta är ovanligt är ganska chockerande.
Är dessa handbromsar justerbara eller är det inte nödvändigt?
Hur i all världen fungerar en sådan mekanism - hävarm?
Låter väldigt konstigt alltsammans.
Det är inte heller lätt att få någon information om den typen av dolda tekniska detaljer, ett sätt är att fråga på en verkstad men ofta svarar de fel eftersom de håller på med så många bilar att de blandar ihop det ena med det andra, enda sättet är att själv plocka isär en bil och se hur den fungerar.
Har haft en Omega 2.6 91 i 10 år nu, alla skivor och bromsar byttes vid 22 000 mil för tre år sedan och jag kan inte minnas att det var något fel på trumbromsen, handbromsen justerades två gånger (vilket är enkelt att göra med en slags vingmutter) de sista åren och vajern byttes men däremot var det och är ännu ett stort fel med klämman som ska hålla fast vajern, den lossnar hela tiden så vajern sitter löst och därmed drar den inte åt bromsarna tillräckligt.
Så trots att själva bromsen fungerar så fungerar den ändå inte eftersom vajern krånglar, och det trots att det inte är fel på vajern heller utan allt beror på en liten obetydlig metallbit, DET är nog ett fel man inte tänker på i första hand.
Annars föredrar jag trumbromsar bak helt och hållet, de krånglade bara en gång vart tionde år och handbromsen ska vi inte tala om, hade en bil som stod stilla i 18 år, handbromsen fungerade lika fint för det.
Överlägset.
Många bilmodeller skulle nog må bra av att ha trumbromsar bak. Men det känns som att alla bilar ska autobahnanpassas nuförtiden!
Ragnar Othelius,kom med en bild om du vill ha lite mer än en gissning.
Verkstaden säger att det inte är sprickor,ljuger dom?
"ViBilägare",kom igen och visa iallafall lite professionalitet.
Någon upptäcker att bilutvecklingen inte nådde sin *topp* med Omega-91...ska man skratta eller gråta... :-)
Vad gäller *frågeställaren*....tja, tror han det är sprickor så får han väl tro det.. :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.