Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Har nyss köpt en ny Citroën C4 och kan konstatera att något reservhjul inte följer med bilen utan istället skickas med en kompressor med tätningsmassa som ska sprutas in i däcket vid punktering. Det hände mig, efter körda 150 mil, en punktering på vänster bakhjul. Fram med kompressor och instruktionshandlingar och skrida till verket, allt fungerade.
Nu fanns en rekommendation att inte överstiga en hastighet av mellan 60 och 80 km/tim och besöka närmaste verkstad. Däckfirman jag besökte provtryckte däcket utan att finna något hål.
Sedan följde avtagning och invändig tvättning och rengörning men fortfarande hittades inte hålet. Svaret blev att mer kan vi inte göra. Hur gör jag? Fortsätta att köra på däcket som om ingenting hänt eller köpa nytt däck för 1 400 kr. Ny patron och tätningsmassa 350 kr. Ska vi som bilägare acceptera detta?
Melker Andersson, Växjö
SVAR:
Nödtätningsmassan är inte ett permanent lagningsmedel. Vid punktering där skadan upptäcks ska reparationen utföras inifrån däcket på ett fackmannamässigt sätt. Går inte skadan att hitta är rekommendationen att byta hela däcket, för att undvika ytterligare problem om den provisoriska lagningen släpper senare.
Visst hade det varit bättre, i sådana lägen, att ha ett reservhjul, gärna av full storlek. Men, handen på hjärtat, hur ofta får du punktering?
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om nödtätning kontra reservhjul?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det bästa man kan göra är att åka till Citroen verkstaden så får de fixa däcket. Hittar de inget hål får de köpa nytt däck till dig. Enkelt, stå på dig bara låt de inte köra över dig hur som helst.
Behöver ju inte vara ett "hål".
Kan lika gärna ha varit en trottoarkant+småsten eller nåt sånt som tömt däcket via fälgkanten..
Sen är ju nödhjul av ondo.. Hittade ett sånt i min bil också. Tomt förstås.. *s*
Finns kanske skäl att välja bort såna bilar där däcken kostar 1400 kr st.
Reservhjul lika som bilens övriga hjul är det bästa alternativet.
Men ger minskat bagageutrymme. Vid köp av ny bil skall alternativet finnas
med reservhjul som tillval, kan man inte erbjuda det så är man väl inte så intresserad av en affär.
Focus: Va? 1400 spänn är väl knappast dyrt. Ska väl till en Lupo eller nåt om du ska hitta märkesdäck som är så pass mycket billigare att det är värt att köpa den bilen istället, speciellt om du köper hos fysisk däckhandlare.
Bossni: Varför ska tillverkaren betala en punktering? Galenskaper.
Det finns dom som väljer bort sitt reservhjul när jag erbjuder dom det,
Vi på vår firma frågar alltid om kunden vill köpa ett riktigt däck,eller om dom vill ha utan , denna kostnad är då 400.- för ettdäck med plåtfälg,eller om dom vill ha med alufälg så kostar det lite mer. Men som alltid så finns det dom som väljer bort som gnäller mest tyvärr, Vilken bil jag säljer naturligtvis en Skoda
Roger Skagerström: Tillverkaren ska inte betala vilken punktering som helst utan just denna som det skriv om i artikeln!
Där tillverkaren har skickat med en lagningsspray som ska laga däcket tills närmaste däck verkstad.
Då tycker jag att Citroens verkstad som förmodligen också är en däckverkstad ska laga den här punkteringen.
Det jag ville få fram är att kunden ska betala lagningen av punkteringen 100-200kr men om de inte hittar punkteringen i däcket så måste man ha nytt däck. Det är deras lagningsspray som är orsaken till att hålet inte hittas, då är det inte kunden som ska ge 1500kr för nytt däck när han kunde kommit undan med 200kr.
Absolut inte säkert att det överhuvudtaget är något fel på däcket - Kan mycket väl också vara så att det kommit snett på fälgen vid monteringen. Har hänt mig på ett nytt däck också - Dagen efter hade jag punka på ett däck när jag skulle hem från jobbet. Nu gick ju visserligen denna bil 150 mil innan det konstaterades, men om inte däckhandlaren kan konstatera en punka så kan nog ingen.
Om frågeställaren väljer att köpa nytt däck så kommer detta "gamla" att monteras på en av däcksnubbarnas kärror - Det är jag 100 % säker på.
Lägg i en slang!! Häpp!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.