Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Hur länge håller en lackkonservering av bilens lack? Företaget Diamondbrite lovar i sin annons sex års total garanti och att bilen under garantitiden inte behöver vaxas. Är en lackkonservering verkligen så effektiv så att en bil som har genomgått en sådan inte behöver vaxas under en tid av upp till sex år efter lackkonserveringen? Finns det tillgång till bilvårdsprodukter på marknaden med vilka en privatperson själv kan göra en lackkonservering?
Gunnar Hellgren, Solna
SVAR:
Vill du hålla bilen blank och lättvättad under flera år utan att själv vaxa den är en lackbehandling en bra investering. Tycker du att det är kul att behandla bilen ett par gånger om året kan du göra det. Det blir förmodligen inte lika bra som när ett proffs gör det men det blir avsevärt billigare.
Ska du göra lackbehandlingen själv kan du leta efter lackskydd som det står ”polymer” på, de brukar hålla längre än konventionella produkter. Glöm inte att maskera lister och andra plast/gummidetaljer som är olackerade. Har du tillgång till en oscillerande maskin spar du arbete och tid och får ett jämnt och fint resultat.
En väl utförd lackbehandling hos proffs håller bilen blank och lättvättad under minst sex år. I regel görs en återbehandling med 12–18 månaders intervall för att se till att skyddet hålls intakt. Det här är ett hantverk och är yrkesmannen slarvig spelar det ingen roll vilken lackbehandling som görs, så leta efter firmor med goda referenser och som varit verksamma ett tag.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta kan inte vara korrekt. Flera tester visar att en lackkonservering oftast håller drygt 1 år. Hur fort det slits beror på vilken miljö bilen utsätts för samt hur användaren sköter om bilen. Att det håller 6 år händer nog bara om bilen står stilla i ett garage i minst 3-4 år...
Nyfiken på lackkonservering som jag är gav jag mig i somras på en fyra år gammal bil, ditecbehandlad före leverans; bilen går inte mycket men automattvättas (borste, inte högtryck) och står nästan alltid utomhus. Slutsatser: 1. Handtvätt kommer åt betydligt bättre (någon överraskad?). 2. Lackbehandlingen har gjort en viss nytta - utan konservering hade fyra år farit betydligt hårdare fram; förvånansvärt nog pärlar sig dock inte regnvatten på taket ens när bilen är nytvättad. 3. Den årliga sonaxbehandling jag gör på våra egna bilar (rengöring med polish, sedan "försegling" med flytande hårdvax) ger betydligt bättre resultat än en enstaka ditecbehandling.
Jag har andvänt mig av Dimondbrite på 2 bilar, det är helt outstanding... Man ska andvända petroliumavfettning och den dagen du ser smårepor exempelvis efter naglar vid dörrhantag så tar man bara lite conserver på en trasseltuss och polerar, vips så är repan borta.....
Har en gång testat Dietec och det var inte mycket skillnad mot en vanlig vaxning, har även testat ett par andra lackkonserveringar, blank o fin bil nån månad, sen tappar den lystern, skillnaden mot Dimondbrite är som dag och natt, de gör ingen efterbehandling utan enbart en kontroll 1 gång om året....
Efter 3 år är bilen fortfarande spegelblank, har tyvärr inte ägt nån bil längre men ser ingen anledning till att det skulle bli sämre......
Det låter som att man behöver tillföra kemikalier lite då och då vid denna behandling. Låter nästan som när man vanligtvis lackkonserverar och sen toppar med dressing lite då och då. Självklart kan man i så fall även få vilken annan lackkonservering bra flera år i rad...
@unclebans, det stämmer, men saken är den att conservern funkar bara ihop med behandlingen, en extra tvätt och allt är klart utan en enda vaxning, andvänder du conservern utan lackbehandlingen händer ingenting....
Helt enkelt ett otroligt bra lackskydd.....
Jag tycker det är helt ok att man väljer denna behandling om man vill ha smidighet och inte vill hålla på och vaxa bilarna. Det som jag stör mig på är att det låter som att den håller 6 år utan att man behöver göra något med behandlingen. Egentligen har man låst sig till deras conserver och schampoo i 6 år samt årlig inspektion, som i och för sig också tar tid.
Har följt diskussioner om just denna produkt och kan berätta att folk testat med Diamondbrites conserver på andra lackskydd och det har fungerat minst lika bra, alltså att blankheten håller mycket länge då. Den aktiva delen i denna behandling verkar alltså ligga i deras schampoo och conserver som man tillför var 4:e gång man tvättar.
@unclebans, jag har aldrig andvänt deras schampo och tvärtemot vad du skriver har jag hört att conservern är helt verkningslös utan grundbehandlingen oavsett lackskydd eller ej, men det är inget jag själv har testat......
Det bästa är dock till skillnad mot de flesta lackskydd så får du andvända vanlig avfettning....... Jag har ju bara kört 3 år med denna behandling som längst men då var lacken i absolut nyskick när den bilen såldes....
Använder Sonax hårdvax röd. Lätt att arbeta med samt det räcker att göra detta två gånger om året. Fullt tillfredställande resultat.
Har två Renault-bilar, en Laguna III och en Kangoo II. Den förstnämnda är Ditec-behandlad och den sistnämnda Diamondbrite-behandlad. Behandlingarna utfördes i stort samtidigt. Är nöjd med båda men tycker det verkar som Diamondbrite håller bättre och bilen blir inte lika lätt smutsig. Kommer aldrig vaxa mer utan nästa bil lämnas till Diamondbrite. Värt varenda krona.
Jag har gjort mycket behandlingar på mina bilar jag ägt gemom åren, förr gjorde jag alltid Ditec men sist jag gjorde det på en firma i Solna så blev jag så OTROLIGT missnöjd så när jag gjorde nästa behandlingen så gjorde jag det på Waxdepån i Arninge (Täby) och där är dom väldigt bra på sitt jobb. Dom gör en PPS Lackskydd och gör en ombehandling om 18 månader.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.