Frågeställaren äger en Golf från 2010 och undrar om Volkswagen tar på sig att åtgärda haveri på kamkedjan.
”Troligen kuggade kedjan över häromdagen. Har inte kedjorna/sträckarna förbättrats alls på senare år?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Golf 1.4 TSI årsmodell 2010, där kamkedjan byttes vid 5 000 mil i november 2014. Nu har bilen rullat 7 900 mil och troligen kuggade kedjan över häromdagen. Motorlampan tändes någon dag senare. Min fråga är om Volkswagen reparerar kedjehaveri på goodwill fortfarande. Och har inte kedjorna/sträckarna förbättrats alls på senare år?
Bedrövad VW-ägare
Svar:
Vi bad om ett svar från Volkswagen Personbilar i Sverige. Informationschef Marcus Thomasfolk svarar så här: ”Frågan om kostnadsdeltagande måste alltid avgöras hos en auktoriserad verkstad. Kunden behöver alltså vända sig till en sådan. När det gäller kamkedjan så har den utvecklats och är i dag en annan den som monterades 2014.”
Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en VW Golf 1.4 TSI årsmodell 2010, där kamkedjan byttes vid 5 000 mil i november 2014. Nu har bilen rullat 7 900 mil och troligen kuggade kedjan över häromdagen. Motorlampan tändes någon dag senare. Min fråga är om Volkswagen reparerar kedjehaveri på goodwill fortfarande. Och har inte kedjorna/sträckarna förbättrats alls på senare år?
Bedrövad VW-ägare
Svar:
Vi bad om ett svar från Volkswagen Personbilar i Sverige. Informationschef Marcus Thomasfolk svarar så här: ”Frågan om kostnadsdeltagande måste alltid avgöras hos en auktoriserad verkstad. Kunden behöver alltså vända sig till en sådan. När det gäller kamkedjan så har den utvecklats och är i dag en annan den som monterades 2014.”
Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Detta pekar tydligt på en undermålig konstruktion, inte så konstigt att VW gav upp kamkedja.
Lite märkligt när så många andra tillverkare inte har problem alls med kedja.
Det gäller ju en 2010 som efter 5000 mil fick ny kedja 2014 och nu påstår VW att det är en annan kedja idag än den som monterades 2014.
Det är klart, det begriper nog de flesta, men håller den bättre?
Det var ju en annan kedja som monterades 2014 också men den höll ju inte!
Jag håller med hultarn, konstigt att en så stor tillverkare som VW inte kan få till en hållbar kamkedjetransmission!
Om man med "svar" avser användbar information, är detta inget svar, utan en avledande manöver bakom dimridå.
Volkswagens återkommande kvalitetsbrister är en följetong i forumet, och ett utmärkt exempel på ”tysk kvalitet”.
Raphael, va bra att det finns franska bilar-de går aldrig sönder och har aldrig kvalitetsbrister....
Thomasfolk erkänner ju i svaret att den kamkedjan som 2014 ersatte den från 2010 också hade brister. VW har vid några tillfällen klantat sig i utveckling och tillverkning och när jag får intryck i från flera artiklar att de inte tar fullt ansvar för sin produkt tycker jag att det är oprofessionellt och dåligt, tyvärr köper folk deras bilar ändå.
Bilfabrikanter kan göra misstag ibland, men de måste ta sitt fulla ansvar för konsekvenserna.
Herr Thomasfolk svarar det han måste svara för att få behålla sitt jobb. Vilket bl.a. innebär att minimera kostnader och åtaganden för VW i samband med att kunderna drabbas av fullständigt undermåliga motordelar. Att behöva byta kamkedja med 5 eller 3-tusen mils mellanrum utan att VW tar något ansvar är ett så grovt fel att det är omöjligt att ha något förtroende för VW.
Som vanlig är det rena lotteriet för VW ägare om man får åtgärdat utan kostnad även när man vet att det är ett konstruktionfel, riktigt dåligt men jag är inte förvånad... Var samma sak för ett antal år sedan med Passats framvagn, en del fick betala, andra inte trots att det sattes dit samma saker som efter några år fick bytas igen...
VW har inget att göra med faktisk kvalitet eftersom kunderna inte efterfrågar det.
Det är bara känslan i plastmaterialet i dörrfickorna man storsatsar på eftersom detta tycks vara det viktigaste i en bil enligt köparna.
Hur länge de franska kamaxel remmarna håller och vad det kostar att byta dem återstår väl att se.
Att de är sämre än en kedja som inte behöver bytas är ju tydligt.
Mmm, så skribenten har "troligen" fått ett nytt motorhaveri efter bra 2900 mil och skriver till ViB för att fråga om Goodwill gäller?
Jag vet inte, men jag skulle nog kontakta VW-verkstaden - den verkstad som bytte den första.
Eller så trollas det ...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.