Nästa artikel
Test: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus
Nybilstest

Test: Opel Astra, Volkswagen Golf, Ford Focus

Publicerad 19 januari 2016 (uppdaterad 19 januari 2016)
Opel Astra lyser klarare än på länge. Men har den nya modellen vad som krävs för att rå på ärkerivalerna VW Golf och Ford Focus? Vi har kollat!
Om det enbart hängt på de smarta och sensationellt effektiva IntelliLux-strålkastarna skulle det inte vara något snack om saken.

Då hade nya Opel Astra utan minsta tvekan kunnat utses till Golfklassens nya ljus.  

Men bara ett par strålkastare räcker – hur bra de än är – givetvis inte för att vara med och slåss i toppen av Europas mest konkurrensutsatta storleksklass. Då måste man övertyga på betydligt fler punkter.

Och det gör Astra, inte minst genom att vara ovanligt smart disponerad. Resultatet är att den nya modellen erbjuder klart bättre kupéutrymmen än sin föregångare, trots att yttermåtten krympts på alla ledder. Längden har kapats med 5 cm, höjden med 2,5 cm och axelavståndet med 2 cm.  

Bilen, som baseras på en helt igenom ny teknisk plattform, har även genomgått en rejäl bantningskur och är enligt Opel mellan 120 och 200 kilo lättare än den tidigare modellen, beroende på modellversion och utrustningsnivå. Det är en åtgärd som, åtminstone i teorin, borde vara gynnsam för såväl köregenskaper som förbrukning.

Men stämmer det med verkligheten? Och är nya Astra som helhet är av rätta virket? Det är frågor som bäst besvaras genom att i ett seriöst test ställa Opeln mot sina värsta konkurrenter; VW Golf och Ford Focus.  

Precis så har vi gjort. Vi lyckades dessutom nosa upp tre bilar med snarlika drivlinor, turbomatade bensinmotorer på 125 hk i kombination med sexväxlade manuella lådor. 

Bensindrift känns också helt rätt, av den enkla anledningen att det är ett klart mer ekonomiskt alternativ än diesel när det gäller bilar i den här klassen. Åtminstone för köpare med normala körsträckor som betalar ur egen plånbok.    

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann testet.

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-19 16:25
quattron

Opeln ser ju fräckare ut än vanligt, jag tycker lite Italiensinspirerad akter. Verkar dock inte vara något trevligt baksäte att sitta i för kortväxta, dörrsidan är nästan uppdragen till nackstöden. Vinnare? Det ska mycket till för det. Vill till att den har sjuhelsikes bra egenskaper i så fall i detta getingbo. Jag tror fortfarande att Golfens mer konventionella utseende tilltalar många även om den inte är så särskilt spännande.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-19 16:35
systembolaget

Helt klart ett stort lyft jmf med föregångaren,för Opeln och en bättre prisbild än VW, så VW får
bekänna färg.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-19 17:21
VW Polo 2012

Hej ck. Det är klart att det ska vara dieselmotorer om man gillar högre motorljud med knackande motorkaraktär, dyrare inköpspris, samt inte vill ha värme in i cupen. Och har man tur så går motor upp i rätt temp när det är svinkallt ute. Vidare så får man ju massage automatiskt när bilen står på tomgång :)

#4 • Uppdaterat: 2016-01-19 17:40
quattron

Vilken dieselbil har VWPolo sådana erfarenheter ifrån, om man får fråga?? Att den är lite dyrare stämmer väl och talar man motorljud så föredrar man väl en skönsjungande gammal Bmw-sexa men det andra?

#5 • Uppdaterat: 2016-01-19 18:13
Pi

Sur bensinare ? Knappast vad man kan kalla dagens moderna bensinmotorer och nåt bekymmer att komma igång har jag inte märkt. Men jag har ju förstås inget begränsat automatkörkort...:) Och motorn varken känns eller hörs vid tomgång. Och uppnår normal arbetstemperatur mycket snabbare.

#6 • Uppdaterat: 2016-01-19 19:41
Pi

Vem har sagt sugbensinare C K - utom du ? Såvitt jag förstått så finns det mängder av bensinare med turbo som är mera kompetenta än vad man kanske kan tro om man inte testat ordentligt. Men skall man ha en GTI-prestanda så är det ju lite kraftigare maskiner som gäller.

#7 • Uppdaterat: 2016-01-19 20:15
hullsjön

Vi som ägt Opel, vet att det är en bil med hög kvalitét och har så varit en lång tid. Att det är bästa köpet här råder det inga tvivel om.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-19 20:21
celef

Forden känns gammal och tråkig, golfen känns vettig men kvalitetsryktet avskräcker faktiskt, och Opel riskerar ett kort bäst före datum, kanske skulle testet behövt en joker

#9 • Uppdaterat: 2016-01-19 20:25
Mumma-48

Nu har ju ViB chansen att ersätta det eviga Vw-kramandet och skapa en ny bilklass: ASTRAKLASSEN.

#a • Uppdaterat: 2016-01-19 20:34
Reverend Benny

Sett till valmöjligheter för konsument när det gäller motorer, och även då motorer med lite mer framtidstänk än Bensin och Diesel så är Golfen i topp följt av Focus och sen Astra.
Men tror inte dom tagit med just den parametern i detta test.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.