Nästa artikel
Bilfrågan: Diesel lämpligt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Diesel lämpligt?

Publicerad 6 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Frågeställaren om diesel är rätt val och varför myclet fokus ligger på dieselbilar.
"Jag är på väg att skaffa en ny bil och då jag mest kör korta sträckor, en mil morgon och kväll, undrar jag om diesel verkligen är lämpligt?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Jag är på väg att skaffa en ny bil och då jag mest kör korta sträckor, en mil morgon och kväll, undrar jag om diesel verkligen är lämpligt. Vissa bilhandlare säger att om man mest kör korta sträckor så hinner inte partikelfiltret bränna ur och följden kan bli kostsamma reparationer.
Jag kör i snitt 1 300 mil per år.
Diesel är ju generellt dyrare i inköp men snålare på bränsle medan en bensinmodell är billigare men dyrare i bränsle, gissar jag. Varför är nästan allt fokus på dieselbilar i era reportage/tester?
Sven Axell
 
Svar:
Om du mest kör korta sträckor och inte mer än 1 300 mil per år är det inte så bra att skaffa en dieselbil. Beräkningar som Vi Bilägare gjorde för några år sedan visade att man – beroende på bilmodell – behövde köra över 1 800 mil per år innan det började ”löna sig” med diesel. Dieslar som går korta, dagliga sträckor behöver då och då köras längre för att partikelfiltret ska rensas. Vissa tillverkare, Volvo till exempel, rekommenderar den som kör lite att hälla i en tillsats av (dyrt) additiv vid varje tankning för att inte dieselbränslet ska oxidera och sätta igen filtret.
En bensinbil är vanligen billigare i inköp och skatt och de nya bensinmotorerna är nästan lika snåla som dieslar. I sommar har det visserligen varit billigare att tanka diesel, men bränslepriserna fluktuerar och ibland är bensinen billigare.
Att dieselbilar förekommer i många av våra tester beror på att vi försöker spegla bilmarknaden och nästan 60 procent av nybilsköparna har i år valt diesel.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-11-06 10:41
Simon no1

Diesel är på väg bort, det kommer att bli alldeles för dyrt och då faller begagnatpriserna och det blir en riktigt dålig affär både för plånboken och miljön!

#9 • Uppdaterat: 2015-11-06 11:13
PREVIA

Snittet på körsträcka per år i Sverige sjunker hela tiden och ligger numera på nära 1200 mil per år. Räknar man bort taxibilar resandesäljare budbilar och tjänstebilar som måste rulla många mil för att få "billiga" mil så blir vardagsbilistens mil inte så många per år. Väljer man diesel så får man mycket på köpet, som en dyrare ,tyngre bil med dyrare försäkring ,skatt och service, dyrare motordelar, service på dieselmotorvärmare och sämre värme i bilen vid vanliga korta körningar, onödiga längre körningar bara för att partikel
filtret skall bränas ur, hur kul käns det för miljön, och nöjet att lukta diesel länge efter tankningen. Man kan heller inte tanka var som helst med dieselbilen utan att kolla om den dieseln som säljs inte ställer till med motorstopp även om man inte feltankat vilket många bilister gör var dag. Så varför välja dieselbil nu när det finns bensinbilar som gått snålare än dieselbilar i VB biltester och som även har värme på vintern och får köras i alla städer i Europa alla dagar på året?

#a • Uppdaterat: 2015-11-06 11:22
Peugeote-Pär

Jag tror alltid dieseln kommer vara populär, dock så kan fördelningen mellan bensin/diesel bli mera jämn med tiden...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.