På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Har tyvärr upptäckt ett icke smickrande fel på min BMW 320i Touring. Vid regn/tvätt eller liknande tar min bil in vatten via framdörrarna. Upptäckte att det var rejält blött efter att jag tvättat bilen. Har tillfälligt löst problemet med frottéhanddukar men det känns sådär att en fyra år gammal BMW ska ha detta problem.
Jag har kontrollerat allt som går och kontrollera och bilen är i mycket bra skick och inga lister är trasiga. Enligt BMW gäller ingen goodwill eller förlängd garanti då jag inte är första ägare. Jag vill självklart att en bil med ett "troligt" tillverkningsfel åtgärdas som goodwill. I synnerhet ett kvalitetsmärke som BMW där nybilspriset ligger på 330 000 kr.
Jan-Åke Broberg
SVAR:
Jan-Åke Broberg är inte längre ägare till bilen och ägde den bara i några månader. Han köpte den av en privatperson i april i år. Denne hade i sin tur köpt den av en bilhandlare i november 2010. Tidigare ägdes bilen av ett företag där den sannolikt använts som tjänstebil sedan den var ny i december 2008.
Att förardörren släpper in vatten kan bero antingen på att dörrlisten har skadats eller på att dörren eller omgivande del av karosseriet skadats. Om det senare kan uteslutas kan läckan troligen åtgärdas med ett byte till en ny dörrlist.
Om det hade varit fråga om ett fabrikationsfel, hade sannolikt bilens första ägare reklamerat felet och fått det åtgärdat under garantitiden. Därför anser vi att vår återförsäljare, Bavaria Stockholm i Danderyd, agerade korrekt när man avvisade Jan-Åkes anspråk på goodwill.
Köper man en bil av en privatperson har man ju inte möjlighet att reklamera eventuella fel efter köpet, medan man kan reklamera fel om man köpt sin bil av en bilhandlare. Återstår att hoppas att Jan-Åke upplyste denna bils nuvarande ägare om den läckande förardörren.
Reklamationer av otäta dörrar på 3-seriegenerationen 2005–2012 är mycket ovanliga enligt vår garantiavdelning.
Michael De Geer, BMW Sverige
Diskutera: Vad tycker du om BMW:s svar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Här ser man ju BMWs inställning till sina kunder.... Märkligt beteende att börja med hur och vilka som ägt bilen, skulle det ha något med tätningen att göra....?
Det är likadant med alla bilhandlare, har de väl sålt en bil till en kund så vill de inte se kunden igen förrän det är dags att byta bil igen.
Håller nog med BMW här. En bil utan garanti, och utan "typfel", borde inte ligga på en tillverkares bord att fixa gratis. Trist fel förstås. Men var ska man dra gränsen då? Då borde ju alla fel utöver ren misshandel av bilen gå på goodwill. Det är ju uppenbarligen nåt som hänt med dörren eller listen. Sen vad det är, om det är igensatt dränering eller skada på listen som inte går att se för blotta ögat, det vet man ju inte. Men det är troligen inte tillverkarens fel. Hade han köpt den av en handlare hade saken varit helt annorlunda - då hade han haft garanti. Men det finns en anledning till att det är billigare att köpa privat och det ska man nog vara medveten om när man handlar...
Precis som de säger med - folk har brukat bilen i snart 4 år. Har defekten varit där från början så hade den troligen fixats under garantitiden.
Har själv en E90 LCI och det är väl ingen perfekt felfri bil, men kan inte påstå att BMW är sämre än nån annan. Fick ett check engine light härom morgonen och ringde och frågade om det var nåt att oroa sig för. Fick svaret att det var det troligen inte, men att jag skulle komma in med den så fick de byta tändspolar på den ifall att, då det var något som skulle göras på förlängd garanti på nästa service ändå. Smidigt och trevligt bemötande.
Men det kan ju variera mellan verkstäder såklart. Märkt att de tex i nån av Stockholmsverkstäderna (kan varit Danderyd tom?), dit jag ringde och frågade om bilens historia, då den gått där innan, helt förnekade ett typfel tills jag bad dom kolla exakt vilka garantijobb som var gjorda. Det finns inte en chans att man jobbar som kundmottagare och inte vet om ett fel som drabbat i princip varenda bil med den motorn. Så allt är väl inte guld och gröna skogar.
Men att de ska stå för fel som ligger utanför deras kontroll? Knappast.
Samma problem med gamla och nya Octavia samt nya Golf (VII) och helt vanliga. Vissa har inte så stora problem men andra får rejält med vatten in i bilen. Vissa får vattnet på fötterna när dom öppnar dörren (https://www.youtube.com/watch?v=_ZbOYlynvGo och https://www.youtube.com/watch?v=fGHRvRHPVQs och http://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg482347#msg482347). Skulle minnas i Golffen borrades det extra hål i servicen för att åtgärda problemet, baklamporna hade också en tendens att bli vattenfyllda och det fixades med nya lampor och extra tätning. VW-forumer brukar just länka till BMW-sidor med samma fel. Man undrar om biltillverkarna testar bilarna på riktigt alls, eller kör dom bara med datasimuleringar? ;)
EDIT: Aaah! Det här var en så här gammal artikel. :)
"Köper man en bil av en privatperson har man ju inte möjlighet att reklamera eventuella fel efter köpet, medan man kan reklamera fel om man köpt sin bil av en bilhandlare."
Hur kan bilens nybilsgaranti påverkas av om jag köper den av en privatperson eller inte?
Goodwill har ju knappast med återförsäljaren att göra. Goodwill från tillverkaren existerar oavsett var man köpt bilen.
Väldigt konstigt formulerat svar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.