I Vi Bilägares prisjämförelse blir en eldriven Golf billigare i service än en med förbränningsmotor.
”Servicekostnaderna lägre med tanke på att motorn är annorlunda?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Är elbilars servicekostnader lägre med tanke på att motorn är annorlunda? Oljor och filter till en vanlig motor är ju ganska dyra.
Jörgen
Svar:
Allt tyder på att det blir billigare med service till en elbil än en vanlig bensin- eller dieselbil.
Vi har som exempel kollat hos VW:s verkstäder.
En 3 000-milaservice till en e-Golf kostar 1 750 kr medan motsvarande service till en bensindriven VW Golf (TSI 110) går på 2 690 kr. 4 500-milaservicen är ungefär lika dyr för båda bilarna (2 545 respektive 2 245 kr) medan skillnaden blir mycket stor vid verkstadsbesöket efter 6 000 mil. Då är den bensindrivna bilen långt mer än dubbelt så dyr att serva mot elbilen – 4 450 kr mot 1 750 kr.
Elbilen behöver visserligen ingen olja och bränslefilter men bromsvätska och kupéluftfilter måste förnyas med bestämda mellanrum.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Är elbilars servicekostnader lägre med tanke på att motorn är annorlunda? Oljor och filter till en vanlig motor är ju ganska dyra.
Jörgen
Svar:
Allt tyder på att det blir billigare med service till en elbil än en vanlig bensin- eller dieselbil.
Vi har som exempel kollat hos VW:s verkstäder.
En 3 000-milaservice till en e-Golf kostar 1 750 kr medan motsvarande service till en bensindriven VW Golf (TSI 110) går på 2 690 kr. 4 500-milaservicen är ungefär lika dyr för båda bilarna (2 545 respektive 2 245 kr) medan skillnaden blir mycket stor vid verkstadsbesöket efter 6 000 mil. Då är den bensindrivna bilen långt mer än dubbelt så dyr att serva mot elbilen – 4 450 kr mot 1 750 kr.
Elbilen behöver visserligen ingen olja och bränslefilter men bromsvätska och kupéluftfilter måste förnyas med bestämda mellanrum.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
KIA har uppenbarligen en helt annan uppfattning angående servicekostnader om vi ser till KIA Soul EV. Ska också bli intressant att se hur besiktningsföretagen ställer sig till begreppet "logisk prisnivå".
Det finns inte en enda rimlig orsak att utföra (fossil)-service på en elbil, som bilfirmorna hävdar. Den enda orsaken att betala för, och ta besvären, för "service" är att denna egentligen är en delbetalning av garantin. Bilprovningen sköter "inspektionsservicen" ändå så där behöver man inte betala dubbelt. Kupéfilter byter man själv för max en 100-ing vid behov, den vanliga bromsen används så lite (du vill ju ladda batteriet vid inbromsning) så där får man fundera över hur ofta man skall byta vätska, och när det behövs kan man lösa detta via vilken verkstad som helst, till småpengar.
Dessutom blir det ytterligare billigare (här finns stora pengar att tjäna) att hoppa över, desto mindre du lämnar in bilen, desto färre tillfällen för verkstäder att idka bedrägerier och fuskjobb, vilket är mer än vanligt förekommande (hänvisar till samtliga tester av verkstäder som skett, samt till galna överpriser på allt de gör).
Ja, var inte oroliga: De som ger service kommer garanterat att vilja tjäna lika mycket på en elbil som på en petroleumbil och våra kära politiker kommer säkert på några nya sätt att tjäna lika mycket i skatter och avgifter som de idag inhystar på petroleumdito.
Till och med det senaste utspelet, Bonus-Malus, visar sig efter lite räknande från t ex Motormännen att det ger ökade intäkter till Staten. Kanske var huvudsyftet med det?
.
LeifV
Bromsvätska är hygroskopisk, den tar åt sig vatten. Så om man vill undvika bromsbortfall (pga kokande vätska), krävande kolvar i oken och bromsrör som rostar inifrån, så bör den bytas vartannat år.
Dessutom bör nog bromsarna smörjas samtidigt, då de ju inte används så mycket.
Med tanke på hur dåliga "vanligt folk" kan vara på att hålla koll på saker (däck, vätskenivåer mm) och hur mycket som kan slinka igenom besiktningen, är det nog bra om en (bra) verkstad håller lite koll på bilen.
Jag servade min e-up med 3000 mils intervall eftersom jag inte ville riskera diskussion om det skulle bli garantifrågor. Som nämnts var det kupéfilter och en promenad runt bilen man betalade för.
Bromsar lär bli ett problem eftersom de inte rör sig så mycket.
#6 rover_micke - att bromsvätska kan behöva bytas vet vi. Vi vet också hur/när det bör ske när man kör bilen på fossilt vis, men än så länge finns inget (som jag sett) som visar på hur detta skall hanteras för elbilen. För övrigt bör bromsvätskan bytas när den visar sig dålig, inte efter klockan -en bromsvätskemätare kommer så småningom visa när det är dags för elbilen ifråga, kanske vart 5:e år, vem vet? Däremot kommer nog dåligt konstruerade bromsar behöva service just pga detta -en elbil skall inte ha likadana bromsar som en fossilbil -då kärvar de snabbt ihop då mkt bromsning sker regenerativt.
Verkstäderna lär inte gilla elbilar... mycket färre komponenter som kan krånla om man bygger elbilen smart.
Bromsvätska åldras även när den inte används, dock är vartannat år väl kanske att ta i. En kokpunktsmätare mäter bara i behållaren och inte vätskan som är ute vid hjulen. Vilket gör mig skeptisk..
Tills någon hittar på bättre lösning kommer elbilar att ha konventionella bromsar.
Alla skivbromsar behöver service i vårt klimat. Och trumbromsar bak fungerar nog bara upp till UP-Zoe storlek, sedan blir nog vikten ett problem.
”Och trumbromsar bak fungerar nog bara upp till UP-Zoe storlek, sedan blir nog vikten ett problem”
Det finns lastbilar med trumbromsar, så jag har lite svårt att se att just vikten skulle vara ett problem. Generellt krävs mindre kraft till trumbromsar än skivbromsar, på 60-talet hade ju de flesta bilar trummor runt om och ingen servo. Med skivbromsar är servo oftast ett måste (utom på cyklar, mopeder och andra förhållandevis lätta fordon). Att man sällan behöver bromsa alls med elbilar gör ju trumbromsar till ett ännu vettigare alternativ, eftersom bromsskivor i vårt klimat skulle rosta ganska snabbt när man använder dem så lite.
Men skivbromsar är ju snyggare, så de flesta el-bilar lär väl få dem av det skälet.
Inga bilar över småbilsklass har idag trumbromsar bak, så det kanske är vikten eller något annat som gör dem olämpliga för större bilar. Och visst vet jag att lastbilar kan ha trumbromsar och bilar hade det förr, med hade det varit bättre för bilar hade det nog varit kvar än idag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.