”Gillar tanken att köra på el. Men, är det bättre att i dagsläget gå på billigare diesel ändå?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag ska köpa ny bil och undrar vad man ska välja avseende bränsle. Bensin och diesel känns lite ute, men vågar man köpa en laddhybrid (det jag helst vill ha)? Har inte budget för en Tesla eller liknande och vill inte köpa en ny bil. Så valen är få, exempelvis en begagnad Outlander PHEV eller en VW GTE. Men då blir det en fråga om vad det – eventuellt – kostar att byta batteri. Som exempel, har varit i kontakt med VW och de vet inte vad det kostar att byta batteri på en GTE… Som privatköpare kan ju en sådan merkostnad bli hög, eller sänka andrahandsvärdet betydligt. Gillar tanken att köra på el. Men, är det bättre att i dagsläget gå på billigare diesel ändå?
Stefan S
Svar:
Jag har själv kört en hel del med laddhybrider nu och jag förstår att du gillar tanken. I mitt fall kunde jag nära på exkludera tankning helt när det gällde vardagspendlandet mellan hem och arbete. Och eftersom VW i Passat klämt ner en förhållandevis liten maskin (motorvolymmässigt) så är bilen hyfsat snål på bensin också.
Personligen skulle jag utan tvekan föredra Passat GTE, främst eftersom det är en kombi med betydligt längre räckvidd på både el och bensin jämfört med Outlander.
Jag ställde också frågan om batteriets hållbarhet till informationschef Marcus Thomasfolk på VW Group Sverige som svarade: ”Volkswagen garanterar att batteriet ska ha minst 80 procent av sin kapacitet efter åtta år. Om batteriet går sönder är det nästan aldrig nödvändigt att byta hela batteripacket. Istället lagar man eller byter den cell som är aktuell. Det är en stor skillnad i kostnad mellan att byta ett helt batteri jämfört med en trasig cell.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag ska köpa ny bil och undrar vad man ska välja avseende bränsle. Bensin och diesel känns lite ute, men vågar man köpa en laddhybrid (det jag helst vill ha)? Har inte budget för en Tesla eller liknande och vill inte köpa en ny bil. Så valen är få, exempelvis en begagnad Outlander PHEV eller en VW GTE. Men då blir det en fråga om vad det – eventuellt – kostar att byta batteri. Som exempel, har varit i kontakt med VW och de vet inte vad det kostar att byta batteri på en GTE… Som privatköpare kan ju en sådan merkostnad bli hög, eller sänka andrahandsvärdet betydligt. Gillar tanken att köra på el. Men, är det bättre att i dagsläget gå på billigare diesel ändå?
Stefan S
Svar:
Jag har själv kört en hel del med laddhybrider nu och jag förstår att du gillar tanken. I mitt fall kunde jag nära på exkludera tankning helt när det gällde vardagspendlandet mellan hem och arbete. Och eftersom VW i Passat klämt ner en förhållandevis liten maskin (motorvolymmässigt) så är bilen hyfsat snål på bensin också.
Personligen skulle jag utan tvekan föredra Passat GTE, främst eftersom det är en kombi med betydligt längre räckvidd på både el och bensin jämfört med Outlander.
Jag ställde också frågan om batteriets hållbarhet till informationschef Marcus Thomasfolk på VW Group Sverige som svarade: ”Volkswagen garanterar att batteriet ska ha minst 80 procent av sin kapacitet efter åtta år. Om batteriet går sönder är det nästan aldrig nödvändigt att byta hela batteripacket. Istället lagar man eller byter den cell som är aktuell. Det är en stor skillnad i kostnad mellan att byta ett helt batteri jämfört med en trasig cell.”
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mitt svar vore en fråga: Hur använder du bilen?
Åker man buss eller cyklar till och från jobbet och enbart kör bil för att hälsa på svärmor 50 mil bort fyra gånger om året ska man inte ha bil.
Som ovan, men besöker svärmor varannan vecka så blir det diesel.
Ett par mil till jobbet och enstaka resor (kanske till svärmor) så är en laddhybrid med fyra mils räckvidd ett bra val.
Bor man granne med svärmor och har ett par-tre mil till jobbet så köper man en elbil.
När jag åkte e-up! kollade jag med lokala VW-handlaren vad en del till batteriet skulle kosta vid ett haveri. Minns inte exakt, men i storleksordningen av en stor service eller möjligen ett kamremsbyte.
Du kanske inte skall köpa någon bil alls, utan privatleasa. Hela bilsektorn är inne i en period av mycket stor påverkan från alla håll, miljözoner, elbilar osv osv -väldigt mycket lär hända de kommande få åren och risken om man köper något och det blir fel är överhängande. Passat GTE kan mycket snabbt bli utdaterad, dvs svårsåld och till lågt pris = ditt bilägande blir rejält dyrt och jobbigt. Dieselbilen var nyss en miljöbil... det är den inte längre, utan snarare ett hatobjekt. Ingen vet riktigt hur det här kommer ta sig ut, så en säker väg är att privatleasa och bida sin tid ett par, tre år framåt -då bör saker börja klarna. Man vet troligen lite bättre var politikerna står, man har sett bilindustrins elbilar börjat lanseras och bilsektorn stabiliseras lite bättre.
Man bör tänka igenom körprofilen fler än en gång innan köp.
Åker man till fjällstugan var annan helg med familj och takbox blir outlandern en besvikelse med tanke på hög förbrukning och 100tusen i merpris.
Ja, konstigt att ViB inte frågar mer efter körprofilen, det är ju den som är helt avgörande för om en laddhybrid är vettig.
Däremot tror jag inte på att det är någon idé att privatleasa för att det skulle bli ett klarare läge på bilmarknaden om 3 år. 3 år är alldeles för kort tid för att det ska bli någon dramatisk skillnad. Dessutom, eftersom frågeställaren tänkte köpa en begagnad bil så kommer den vara rejält begagnad om 3 år, och således även i bästa fall inte vara värd särskilt mycket pengar.
Det absolut sämsta en privatperson kan göra idag är att köpa en ny eller nyare begagnad bil. Bensin och diesel har som du och många andra skriver en ytterst osäker framtid med förbud, skatter, miljözoner etc. Vilket kommer påverka andrahandsvärdet betydligt.
Dagens laddhybrider är tekniskt sett ett skämt då de flesta har undermålig batterikapacitet. De finns enbart för att kunna trixa med skatter och förmånsvärden. Det kommer nya modeller runt hörnet varvid andrahandsvärdet på dagens reliker kommer sjunka kraftigt.
Rena elbilar är idag för dyra om de ska ha tillräcklig kapacitet. Framöver kommer mängder av nya elbilar ut på marknaden som både är billigare och räcker längre.
Rådet är att sitta still i båten och vänta några år på att det största teknikskiftet som skett i bilhistorien på 100 år ska sätta sig. Tills dess kör din gamla bil eller hyr bil när du behöver.
Fundera på att leasa en bil, vänta ut utvecklingen lite. Jag förstår inte varför biltillverkare inte kan börja ta fram vettiga el modeller, tex en helt vanlig kombi eller hatchback I lagom storlek, pris osv.
Som sagt tror jag inte på att vänta ut utvecklingen. Även en helt ny bil idag är inte värd många kronor om 10 år, och jag tror att det kommer ta betydligt längre tid än så innan något skifte har "satt sig".
Köper man nyare begagnad idag så hinner den sjunka i värde så mycket i närtid att när det kommer elbilar i större mängd så är den näst intill värdelös ändå. Jag tror och hoppas att elbilarna kommer på allvar snart, men ännu är vi inte där, och skiftet kommer nog ta relativt lång tid, just eftersom en bils livslängd är 15-20 år.
Jag tycker vi fick ett mycket undfallande svar vad gäller kostnaden att faktiskt byta ett batteri, vilket ju var frågan. Så, återigen, vad kostar ett nytt batteri, inklusive montering med mera? .
Sedan får det gärna redogöras för vad det kostar att byta ut celler också, förstås. Men med min tur (och verkstädernas önskan att sälja så mycket som möjligt) så kan jag lova att om jag köper en begagnad hybrid så lär det bli batteriet de säger att jag skall byta..
.
Jag behöver en andra bil, och valde en mindre billig leasing bil för att slippa ligga ute med kapital och sedan stå där om några år och bilen är svår att sälja. Vågade inte chansa, och begagnat marknaden är full av bilar jag inte vill ha, mest fyrhjulsdrivna, SUV, dieseleller andra modeller som är dyra att äga. Kunde köpt en äldre bil, ifrån tiden innan vansinnet började, men då är risken stor att man står där med en bil som kräver konstant underhåll för att rulla.
Om man står inför ett bilbyte/bilköp så är nog inte svaret "sitt still i båten och vänta några år" ett svar man är speciellt nöjd med.
Men som många redan nämnt - körmönstret är ju helt avgörande för valet av drivlina och givetvis i kombination med priset för bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.