"Många däckhandlare försöker övertyga kunder att fylla däcken med nitrogen istället för vanlig luft. Förlänger det däckens livslängd?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Många däckhandlare försöker övertyga sina kunder om att för dyra pengar fylla däcken med nitrogen istället för vanlig luft.
De hävdar att det förlänger däckens livslängd och ger en lägre bränsleförbrukning.
Vet Vi Bilägare hur det är med den saken? Kan inte påminna mig att ha sett någon artikel i ämnet.
Christer Jarl, Ã-smo
SVAR:
Nitrogen är en benämning på en torr gas där halten av kväve ökats från luftens vanliga 78 procent till 88-95.
Nitrogen används i racingsammanhang då den ger en mindre tryckvariation i däcken under extrema förhållanden.
Kväve är inte en lika flyktig gas som syre och därför är det mesta som läcker ut ur ett däck syre.
Nitrogen kan därför marginellt minska luftförlusten i däcket men det finns också många andra orsaker till luftförluster där man inte har några fördelar av att däcken är fyllda med nitrogen.
Det kan till exempel vara olika typer av punkteringar, läckage mellan däck och fälg, läckande ventiler eller otäta fälgar.
Vid normal användning behöver man därför inte fylla däcken med nitrogen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Många däckhandlare försöker övertyga sina kunder om att för dyra pengar fylla däcken med nitrogen istället för vanlig luft.
De hävdar att det förlänger däckens livslängd och ger en lägre bränsleförbrukning.
Vet Vi Bilägare hur det är med den saken? Kan inte påminna mig att ha sett någon artikel i ämnet.
Christer Jarl, Ã-smo
SVAR:
Nitrogen är en benämning på en torr gas där halten av kväve ökats från luftens vanliga 78 procent till 88-95.
Nitrogen används i racingsammanhang då den ger en mindre tryckvariation i däcken under extrema förhållanden.
Kväve är inte en lika flyktig gas som syre och därför är det mesta som läcker ut ur ett däck syre.
Nitrogen kan därför marginellt minska luftförlusten i däcket men det finns också många andra orsaker till luftförluster där man inte har några fördelar av att däcken är fyllda med nitrogen.
Det kan till exempel vara olika typer av punkteringar, läckage mellan däck och fälg, läckande ventiler eller otäta fälgar.
Vid normal användning behöver man därför inte fylla däcken med nitrogen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett något mer sansat och sanningsenligt svar än den "information" som man förelades i en annons jag såg i f veckan fr en däckhandlare. Där var det ingen hejd på alla fördelar man fick med nitrogenfyllda däck. Allt blev bättre inkl cancer och världsfreden...
Bengt Dieden har helt rätt, sedan är det upp till var och en att ta beslut om man vill kosta på sig gasfyllningen för att alltid köra med ett jämnt lufttryck i däcken. Det kan vara en fördel om man tänker köra i varmare temperatur, och höga hastigheter.
Kvävgas som det heter på svenska har mycket marginella vinster för normalbilisten och ViB gör helt rätt i att såga detta. Det är ju fenomenalt att lufttrycket och därmed bränsleförbrukning och klimatpåverkan kan regleras med helt vanlig luft!
Om du fyller däcket med luft så har du i runda slänger 80% kväve (nitrogen på engelska) och 20% syre. Som räkneexempel kan vi låta allt syre läcka ut, kvar har du då allt kväve. Om man sedan fyller på med luft igen får man åter normalt däcktryck fast nu med en högre kvävehalt. I runda slängar 80% + 80% av 20%, dvs 96% kväve.
Sammanfattning: om du har ett läckage som är så litet att bara syret läcker ut och kvävet stannar kvar så kommer du efter ett antal luftpåfyllningar att bara ha kväve i däcken. Detta utan att ha betalt något för "nitrogen".
Man får många goda råd av däckhandlare.
T.ex när man frågar handlare om något lågprisdäck som de säljer är bra, så svarar de nästan undantagslöst att "Vi har sålt massor av dom"? Vad har det att göra med om ett däck är bra eller inte?
Sanningen är förstås att många handlare inte kan skilja på bra och dåliga däck eller avgöra om tillbehör som "Nitrogen" gör någon nytta överhuvudtaget.
Med rätt staniol-hatt på kan man köra med tomma däck!!! Testa!
Något nytt måste man ju hitta på i en bransch när däcken bäst köps på nätet nuförtiden. Bara den lokala däcksgubben kan fylla däcken med blaj till högt pris.
Är flygtekniker, vi fyller alltid flygplanens däck med nitrogen som är ett krav från tillverkaren. Fördelar tja ett är ju vid en nödlandning där man bromsat så däcken tar eld så ger nitrogen inte branden syretillskott på samma sätt som luft. I min egen bil använder jag dock gratis luft om jag inte skulle stå i hangaren och behöva fylla ett däck då tar jag ur närmaste nitrogen tub.
Inghus
Känns det inte lite overkill tycker du att NÅGRA LITER vanlig luft INUTI däcken skulle göra skillnad i det totala brandförloppet när det så att säga finns OBEGRÄNSAD tillgång till detta UTANFÖR däcket
Borde man inte kunna fylla däcken med vätgas istället? Det är ju lättare än luft, och alltså blir bilen lättare. Vilket i sin tur ger lägre bränsleförbrukning. Risken att det tar eld torde vara lika liten som chansen att kärnkraftsolyckan i Harrisburg inträffade (Hasse & Tagen från min barndom)
Har man nog stora däck kan man till och med flyga med bilen.
Ett annat alternativ borde vara att sätta på en snabbkoppling för tryckluft på slangarna till gassvetsen i garaget. Borde också ge några fördelar.... hm....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.