På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat Variant -99. Nyligen, med 26 500 mil på mätaren, började kylvattentemperaturen sjunka till 70 grader. På en tidigare bil, Volvo 142 -68 med B18-motor, bytte jag termostaten själv på 15 minuter. VW:n krävde ett större verkstadsjobb för 4 300 kronor!
Vid en rådjurskrock för ett par år sedan fick jag ena strålkastaren krossad och vid jämförelse med den nya ser jag att den andra har en mörk oxiderad reflektor. Att byta denna insats skulle i dag kosta 5 500 kr! Till Volvon köpte jag en insats för 75 kr som jag monterade själv.
Är reservdelarna i dag återförsäljarnas mjölkkor?
Olle W-B
SVAR:
Moderna bilar är mycket driftsäkra och kräver inte mycket underhåll men när något går sönder, då kostar det pengar. En Volvo B18 krävde regelbunden service (ventiler, tändsystem, oljebyte med mera) för att fungera. Åtkomligheten i motorrummet var god och att byta termostat var, som du skriver, en barnlek.
Så länge biltillverkarna använde runda sjutums strålkastarinsatser var kostnaden för ett byte minimal. När strålkastarna utgör en del av bilens design, och dessutom har modern ljusteknologi, då blir det också dyrt, i många fall betydligt dyrare än det blev för dig. Utvecklingen går inte alltid framåt.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kompletta framlyktor till Passat kostar 995:-/st på Skruvat.se.
Antingen byter man dem själv eller så kostar det ca 1500 att få dem bytta på VW.
Alltså i runda slängar 3500:- att få bägge framlyktorna bytta om VW skruvar dit de nya.
Detta var vad det kostade mig i alla fall för ca ett år sedan.
Klart som korvspad att reservdelarna är återförsäljarnas mjölkkor, speciellt på vissa modeller som t.ex. Cadillac BLS som är en omklädd Saab 93, t.ex. GPS skärmen kostar över SEK 50.000:- samtidigt som ny motsvarande lös GPS kostar under tusenlappen. Är man komplett dum i huvudet så handlar man reservdelar hos auktoriserad verkstad eller Mekonomen. Sök i stället på skruvat.se eller i tyskland, t.ex. http://www.mister-auto.se/sv/ eller autoteileman.de och det finns fler..
Hela frågeställningen blir lite lätt sned när Olle W-B jämför med en gammal Volvo från 1968 ... Det säger sig väl självt att den teknik och de priser som gällde för över 40 år sedan - och det oavsett teknikområde - inte på minsta sätt kan användas som bollplank 2013. Att eftermarknaden spelar en allt större roll i tider när vinsterna på själva nybilsförsäljningen har rasat till ett minimum kan väl inte ha undgått någon och heller inte förvåna någon. Sedan kan man diskutera om delarna verkligen är så komplicerade som priserna antyder, men glöm de där gamla tiderna. En annan sak som man inte heller får glömma är den alltmer komplicerade verkstadsutrustningen. Att en mekaniker kostar typ 1 000 spänn i timmen på märkesverkstaden må förvisso vara i överkant, men kostnaden är faktiskt inte helt orimlig om man väger in allt från lön, sociala avgifter, försäkringar, (ofta) nybyggda försäljnings-/verkstadshallar, personalutrymmen, företagshälsovård och komplicerad datautrustning samt specialverktyg/-maskiner. Eftermarknaden är lukrativ, men det är lätt att hitta delar till vettiga priser om man letar lite.
Kalle2. jag vet inte om man kan jämföra en komplett mediaanläggning med en lös GPS?
trasten, så klart man inte kan, men allt annat fungerar utom display för GPS, något pixelfel kanske, men ändå....50-tusen ??? låter det klokt ?
Nej, det är inget jag skulle betala! Du får en hel bil för 81000! http://www.blocket.se/stockholm/Cadillac_BLS_2_0T_Flexpower_Wagon_175hk_AUT_47416783.htm?ca=11&w=3
Kommer just från en däcknasare efter att ha fått två stycken importerade Nokiadäck 205/60/15 påmonterade..
Däck 580/st, mont 150/st...
Har gjort sju res dels inköp maj-juni till mina mc. Alla "utifrån"
Ett par mc-kamremmar 425:-/par inkl frakt, ett pris som inte ens täcker styckepriset i Sverige..
Vem som blivit lurad får andra avgöra...
En passat 99:a är ju inte speciellt ny den heller. Redan på dessa hade man trissat upp priserna som sedan hållit i sig. Grannen hade varit på Volvo och fått besked om att det skulle kosta 4.800 kr att byta bromsbelägg på hans Volvo.
Istället för detta supererbjudande hade han köpt beläggen från AD-bildelar för några hundar kronor och sen satt i dem på nån timmes tid. Han kände sig rätt så belåten.
Jag tror att vi överlag betalar för mycket för våra varor. Jag kom att tänka på ett reportage på tv om kostnaden på paprika. Den kostade 6.90kr/kg när den lämnade Holland. När den valsat runt bland grossisterna i Årstapartihallar och landade hos Ica kostade den 69kr/kg. OT, jag vet men är värt en eftertanke!
Visst tar bilfirmorna igen på reservdelar vad de inte får in på bilförsäljningen.
En ny strålkastare till hans Passat kostar 678 kr på mister-auto.se...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.