Nästa artikel
Porsche 911 Targa var en klurig lösning på tuffare regler
Backspegeln

Porsche 911 Targa var en klurig lösning på tuffare regler

Publicerad 19 juni 2022
”Why don’t we just call it Targa”, sa försäljningschefen. Och så blev det.

Den tecknade annonsen inrymmer ofta en känsla som är närmast omöjlig att få fram med ett fotografi. Porsches välgjorda helsidor för 911 Targa i amerikansk press är ett exempel.

Prispåslaget för en Targa jämfört med en ”vanlig” 911 var 400 dollar och, vilket framgår av annonsen, kunden kunde under en kort tid välja mellan fast bakruta av glas eller en nedfällbar liten sufflett med bakruta av plast kring den innovativa störtbågen. Det senare var enda möjligheten på första årgångarna, från hösten 1966. Annonsen nedan är från tidigt 1968.

Targamodellen visades i augusti 1965 och föregicks av långa diskussioner om vad versionen med ”säkerhetsstörtbågen” skulle kallas. Att den behövdes var ställt utom tvivel, i USA hördes redan vid denna tid åtskilliga röster för att förbjuda öppna bilar, något som senare trädde i kraft 1976 då de sista amerikanska bilarna (på ett bra tag) med sufflett tillverkades.

Bland Porsches namnalternativ fanns ”Targa Florio”, efter det berömda landsvägsloppet i Italien, liksom ”911 Flori”. Till slut ska en försäljningschef helt sonika ha sagt ”Why don’t we just call it Targa” och så fick det bli. Ordet för bland annat ”nummerskylt” på italienska har med tiden blivit helt synonymt med Porsches speciella taklösning, fram till 1995. Då fick Porsche 911, nu i generation ”993”, en helt annan konstruktion med skjutbar öppning av taket och ingen markerad störtbåge.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.