Nästa artikel
Peugeot 605 var attraktiv men anonym
Backspegeln

Peugeot 605 var attraktiv men anonym

Publicerad 14 augusti 2022
Skänk bilarna ingen tänker på en tanke, Peugeot 605 till exempel.

Ersättaren till de bakhjulsdrivna Peugeot 505 och 604, som kom på 1970-talet, introducerades 1989 och byggde på samma grund som Citroën XM. Peugeot 605 var alltså framhjulsdriven men till skillnad från XM var 605 konventionellt utförd. Karosslinjerna anslöt till mellanklassaren 405 och gav ett sobert intryck.

Pininfarina stod, som så ofta för Peugeot, bakom formerna men flera recenscenter menade att bilens utseende härmade Alfa Romeo 164, också från Pininfarina. Långt axelavstånd borgade för goda innerutrymmen och bagageutrymmet var rena ekokammaren.

Pressen prisade 605 för köregenskaper som var nästan lika viga och kul som i Peugeot 205, men snart visade sig de elektroniska bekymren stå på rad. Inte förrän vid 1995 års ”facelift” började man få ordning på problemen. Av de planerade 100 000 sålda bilarna per år blev intet. Efter drygt tio års produktion och bara 255 000 tillverkade bilar totalt i olika versioner lades 605 ned 1999.

Annonsen visar den svenska ”inroparen” 605 SLi som kunde köpas för 159 900 kronor för exakt 30 år sedan, 1992. Vem har en nu? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.