Opel hade begåvat Europa med rader av Rekordgenerationer sedan 1953 då den första dök upp. Samtliga blev populära i Sverige, modellen var något av en tysk Volvo.
Hösten 1986 ersattes Rekord av Omega, till det yttre aerodynamiskt slipad enligt tidens trend och försedd med en del påkostad teknik under skalet, en avancerad hjulupphängning och -geometri inte minst. Omega var rymlig och bekväm, blev Årets Bil efter debuten och vägen till fortsatt framgång tycktes krattad.
Men problemen dök snart upp, i detaljfinish och i Opels gamla sorgebarn rost till exempel.
1990 kom en försiktigt utseendeförnyad version, den vi ser svänga ut på E4 från Nyköpingsbro värdshus på bilden i den här annonsen. Reklambyrån McCann låg bakom den ganska håglösa kompositionen och texten, där det talades om en ”långfärdsbil av rang” och att Opel, tillsammans med Volvo och Mercedes, ledde säkerhetsutvecklingen. Nåja.
En sexcylindrig 2,6-version och en 3,0 24V var nya, den senare en avancerad maskin som gav 204 hk, en ansenlig effekt vid den här tiden. Båda motorerna fanns också i den mycket rymliga Caravan, kombiversionen. Jämfört med Rekord sålde Omega dåligt här och att hitta ett fint exemplar ur första generationen blir allt knepigare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (16)
- 2024-06-18 07:55 Ja den var ful som stryk,…
- 2024-06-18 01:16 Opel Omega var rena…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.