Ascona fick sitt namn efter turistorten i Schweiz och fyllde luckan mellan Kadett och Rekord, men den ursprungliga tanken var att bilarna skulle säljas som Kadett C. Ascona var marginellt större än Kadett, designen snarlik, men Ascona var hela 3 000 kronor dyrare.
Ascona höll sig stadigt runt tiondeplatsen i statistiken över Sveriges mest sålda bilar. Fram till 1975 byggdes nästan 700 000 Ascona, varav drygt 24 000 hittade till Sverige. Huvudkonkurrent var Ford Taunus som alltid lyckades lägga sig några placeringar före – kanske för att de kunde utrustas i det oändliga.
Hos Opel var det ganska snålt tilltaget med utrustningsalternativ. Ascona fanns med 1,6- och 1,9-liters versioner av Opels CIH-motor. Utomlands även med 1,2-litersmotorn från Kadett. Karossalternativen var först bara tvådörrars sedan och tvådörrars kombi – Voyage. Fyrdörrars sedan kom först det sista året, 1975, till Sverige.
Versionen för dem med rallyambitioner hette Ascona 19SR, Sport Rally. Beställde man den fick man förutom 1,9-liters motor på 90 hästar även bredare sportfälgar, extra mätare och styvare fjädring.
Det tävlades flitigt med Ascona under hela sjuttiotalet. Opel drog hårt på rallykopplingen i reklamen och stämpeln som rallyjärn sattes tidigt. Många stora namn som Walter Röhrl, Anders Kulläng och Ari Vatanen har rattat Asconor – ofta med framgång.
Opel hade en liberal inställning till att erbjuda sina trimbitar till privatförare. I mitten av sjuttiotalet var det inga problem att ställa sig vid disken hos sin lokala Opel-handlare och beställa trimkam och ZF-diff. Mycket godis kom i omlopp och när Ascona blivit omoderna i de övre klasserna blev de istället populära som ekonomiska rallybilar i de lägre klasserna – eller som objekt för vedbodtrimning.
Nypris: 25 100 kr.
Motor: Fyrcylindrig radmotor med överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 1 584 cm3. Max effekt 68 hk DIN (75 hk SAE) vid 5 200 v/min. Max vridmoment 104 Nm vid 3 800 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 415/B 163/H 140 cm.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram triangellänkar, bak stel axel. Hydrauliska teleskopstötdämpare fram och bak.
Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 10,6 m. Rattvarv 3,8.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, tvåkrets bromssystem, servo.
Fartresurser: Toppfart ca 155 km/tim. 0–100 km/tim 15 s.
Förbrukning: 0,9 l/mil.
1970 Presenteras på bilsalongen i Turin. Under det snitsiga skalet återfinns motorer från Rekord och hjulupphängningar från Kadett.
1971 De första Asconorna anländer till Sverige med 1,6-litersmotorer. Som två dörrars sedan samt kombimodellen Voyage. Väghållningen får beröm. Baksätet får inget beröm.
1972 Svarta istället för blanka vindrutetorkare. Ascona 19SR lanseras. Kombimodellen Voyage fanns bara med två dörrar. Klocka, dubbla askkoppar bak, tygmatta och kurvhandtag. Det och lite till ingick om du köpte paketet ”L” som i Lyx.
1973 Fiskluftsutblås på sidorna i instrumentpanelen.
1974 Ascona omarbetas något med bland annat svart grill i hårdplast och fyrkantiga backspeglar. Ascona med 1,6-litersmotor ekonomitestas under kontroll av Notarius Publicus. 0,56 liter per mil kan man köra den på. Om man håller 70 km/tim det vill säga.
1975 Ascona A tillverkas fram till juli med få förändringar. Drygt 24 000 bilar har hittat till Sverige. Nästa generation, Ascona B, tillverkas fram till 1981.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 13 september 2021 Bakvagnen trots stel axel…
- 13 september 2021 Min första bil Ascona B -77…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.