Med det sena sextiotalets Rekord och Commodore spände Opel musklerna och lät en filtrerad version av det effektraseri som rådde i Amerika tränga fram.
Rekord hade funnits sen 1953 och var redan ett etablerat namn. Nykomlingen Commodore lanserades 1967 efter ett kortvarigt och misslyckat försök med en sexcylindrig Rekord. Instegsmodellen såldes i Sverige mest med den slitstarka 1900-motorn på 90 hk DIN men även med den mindre 1700-motorn på 60 hk. Denna version var de två första åren utrustad med diagonaldäck och likströmsgenerator och fanns liksom 1900 i såväl två- som fyrdörrarsutförande. I Tyskland förekom ännu simplare modeller med 1500-motor.
Det fanns en sportigare Rekord också – Sprint Coupé med hardtopkaross, byggd mellan 1967 och 71. Motorn var uppskrämd med bland annat dubbla Weber och högre kompression och presterade 106 hk DIN. Hjulen var fembultade mot annars fyra och fälgarna mätte 14 tum mot ordinarie Rekords trendriktiga men pluttigare 13. Fjärrljus, svartlackerad grill och däck med röd rand förstärkte intrycket av toppvagn.
Rekord förekommer med såväl två som fyra dörrar i sedanversion. Kombin Caravan finns med tre eller fem dörrar, 1700- eller 1900-motorn och är en riktig storlastare. Ofta användes de som tidnings- eller hantverkarbilar.
Coupémodellen var odiskutabelt en av sin tids mest lyckade och nådde ut till en bredare publik genom att också säljas i ett billigare basutförande, Rekord Coupé. En förlängd taxiversion såldes i litet antal liksom cabrioleten från karosserifirman Karl Deutsch.
Att se skillnad på de olika modellerna kräver ett tränat öga. Hjulen på enklaste versionen av Commodore har lika anspråkslösa plåtfälgar som på Rekord fast de pyntats med små navkapslar och så kallade snobbringar.
Nypris: 21 280 kronor.
Motor: Rak fyra med en överliggande kamaxel, två ventiler/cyl. Dubbla förgasare. Vattenkylning. Volym 1 897 cm3 , 106 hk DIN.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda. Golvspak.
Mått: L 460/B 177/H 140 cm.
Tjänstevikt: 1 220 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram dubbla tvärlänkar, bak stel axel, längs- och tvärlänkar. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Kulmutter. 3,25 varv mellan fulla rattutslag. Vändcirkel 11,4 m.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.
Fartresurser: Acc 0–100 km/tim 11,0 s. Toppfart 177 km/tim.
Förbrukning: 1,03 l/mil.
1966 Rekord C presenteras. Modellutbudet är rikligt och varierat redan från början.
1967 Commodore med 2,5 liters sexa och 115 hk ser dagens ljus samt Commodore GS med dubbla Zenithförgasare och 130 hk. Rekord Sprint släpps till de rallyintresserades stora glädje. Rekord med 2,2 liters sexa finns för sista året. Säljs inte i Sverige.
1968 Den förlängda taxiversionen läggs ner efter endast ett år. I maj kommer de svarta instrumenttavlorna.
1969 Nytt för året är att handbromskryckan under instrumentbrädan blir till spak mellan framsätena. Commodore 2,5 får 120 hk.
1970 GS/E blir kung vid rödljusen med sina 150 hk.
1970 Commodore GS 2800 med motor från Admiral lanseras.
1971–72 Nu släpps efterföljarna Commodore B och Rekord D successivt och tillverkningen av den gamla modellen läggs ned i samma takt. Totalt har 1 276 681 Rekord C och 156 330 Commodore A byggts.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 14 februari 2022 Enligt Jan Ulléns Bilfakta…
- 13 februari 2022 Nåja, vi kan nog konstatera…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.