Den är liten. Chockerande liten när du ställer dig bredvid den, inte ens tre meter lång och lite drygt 1,3 meter bred. Ändå rymmer den en färsk kärnfamilj och lite bagage.
Den gjordes av en berömd konstruktör – Dante Giacosa. Ett geni som behärskade massproduktionens krav på standardisering men också förstod att tolka de breda folklagrens behov och drömmar. Resultatet blev en reducerad bil, men ändå en bil på riktigt. Ingen pappig motorcykelbil med dödslängtan i varje manöver. Och det bästa av allt. Han gav Fiat 500 en själ.
Giacosa hade förmågan att våga tänka nytt när han skulle förnya 1930-talets Fiat 500 Topolino, som han också var pappa till. Den nya fick en luftkyld tvåcylindrig radmotor bak, med toppventiler. Och en självbärande kaross som gav mer utrymme för de åkande.
Ändå kom Fiat 600 före med konceptet, 1955. Men någon ställde sig alltså upp på ett styrelsemöte och menade att det absolut behövdes en ännu mindre modell än den tre meter och 20 centimeter långa 600! Och antagandet var helt riktigt: ”Nuova 500” kom att tillverkas i 3 427 648 exemplar.
Sommaren 1957 kom den som 1958 års modell. Omdömena var goda. I Stora Bilboken 1958 karaktäriseras accelerationen som ”ytterst obetydlig”, men man lovordade köregenskaper och fjädring. En 500 De luxe kostade 5 043 kr, 1 532 kr mindre än en VW Typ 1. Modellen såldes regelmässigt i Sverige bara till 1961.
Den är klart peppig att köra. Ett halvt ton med körglädje inklusive den osynkade lådan. Direkt styrning, rusig och fin motor, men slö. Vettiga bromsar. Även långa personer får plats, men hu så liten man är bredvid långtradarna. Fiat 500 är en av få bilar som ser snygg ut även med lite sjavig lack och bucklor. Fenomenet omfattar även Citroën 2CV. Slängigt kontinentalt sådär. Helrätt!
Nypris: 5 260 kr.
Motor: Rak tvåcylindrig fyrtaktare, överliggande kamaxel och toppventiler. Fläktkylning. Volym 479 cm3. Max effekt 21 hk SAE vid 4 000 r/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor bak, bakhjulsdrift. Fyrväxlad låda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 184 cm. L 297/B 132/H 133 cm.
Tjänstevikt: 570 kg.
Fjädring/hjulställ: Individuella upphängningar, fram tvärställd bladfjäder och överliggande tvärlänkar, bak skruvfädring i vinkel-arm. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Elsystem: 12 volt.
Bromsar: Trumbromsar fram och bak.
Fartresurser: Toppfart ca 95 km/tim. Acc. 0–80 km/tim 43 s.
Förbrukning: 0,45–0,75 l/mil.
1957 Uppföljaren till 500 Topolino introduceras och får heta 500 Nuova (N). Den har 13 hästar ur 479 kubik och en sportversion presenteras på 21 hästar.
1960 500:an blir något sånär fyrsitsig med plats för lite mer bagage tack vare att motorn lutas ner. Modellen heter Giardiniera. Samma år introduceras 500D med 499 kubik och 17,5 hästar, större bakljus och vevbara sidorutor som standard. Nu går det att komma upp i 100 km/tim.
1965 får dörrarna gångjärnen i framkant och tilläggsbokstaven blir 500F. Kanvastaket görs lite mindre och omfattar inte bakrutan. Större vindruta och bekvämare säten. Så här långt har 640 000 bilar tillverkats.
1968 En lyxversion ”L” införs med mer påkostad inredning och extra krom.
1972 Sista versionen, ”R”. Inga andra varianter. Nu lyfts (den luftkylda) motorn över från 126, alltså 18 hästar ur 594 kubik.
1975 Tack och adjö. Men Fiat 500 är en bil med evigt liv.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 2024-09-15 09:35 saabnisse skrev: En annan…
- 2024-09-15 08:31 Vi hade en. Drivaxlar i stål…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.