Nästa artikel
Fiat 124 Spider var en Ferrari för folket
Backspegeln

Fiat 124 Spider var en Ferrari för folket

Publicerad 20 mars 2022
Fiat 124 Spider var något av en doldis i våra trakter där den aldrig såldes reguljärt. Den bjöd på italiensk exotism – en Ferrari för folket!

Fiat 124 var bilen som blev grunden för det moderna Fiat. En smart konstruerad familjebil med ny effektiv motor. Första versionen var bara på 1,2 liter men hade ända 60 hk, inte dåligt 1966. Första året såldes över 160 000 exemplar.

I november 1966 lanserades den öppna 124 Sport Spider. Den byggde på en kortad version av bottenplattan från 124 Berlina och hade samma hjulupphängningar. Medan vanliga 124 var ritad hos Fiat var Sport Spidern formgiven av Pininfarina och det var även hos dem som karosserna byggdes.

Motorn hade topplock i lättmetall och dubbla överliggande kamaxlar. Den var bara på 1,4 liter men gav imponerande 96 hk SAE, lika mycket som MGB med 1,8-litersmotor gav.

Växellådan var femväxlad och precis som på sedanmodellen satt det skivbromsar både fram och bak.

Interiören är både rymlig och läcker, här sitter till och med originalratten kvar. Men körställningen är inte den bästa, för att helt passa in bör man ha korta ben och aplånga armar.

För att vara en cab var 124 Spider rymlig och praktisk, utrymmet bakom stolarna var de första åren inrett som baksäte och det gick faktiskt att klämma in sig fyra i bilen, i alla fall om två var av mindre format. Dessutom var bagageutrymmet väl tilltaget. Och så hade den världens snyggaste dörrhandtag!

Fiat satsade främst på USA-marknaden med Spidern, av de knappt 200 000 bilar som tillverkades mellan 1966 och 1985, skeppades omkring 170 000 över Atlanten. Under några år på 1970-talet var Fiat faktiskt ett importmärke att räkna med i USA.

I Sverige satsade Fiat på coupémodellen istället, marknaden för öppna bilar var liten. Det fåtal 124 Sport Spider som såldes nya här togs hem på beställning.

De första årsmodellerna, 1967–74, har kromade stötfångare, interiör med skön 1960-talskänsla och inte sällan navkapslar. 1980-talarna har tvålitersmotor, Bosch insprutning och de sista två åren kuggstångsstyrning.

Fiat 124 Spider 1800 1974

Nypris: Såldes inte i Sverige.

Motor: Rak 4-cyl med två överliggande kamaxlar. Block i gjutjärn, topp i aluminium. Två ventiler per cylinder. Förgasare. Volym 1 756 cm3. Max effekt 118 hk DIN vid 6 000 r/min. Max vridmoment 153 Nm vid 4- 000 r/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell.

Mått: L 397/B 161,5/H 125 cm.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram triangellänkar, stel bakaxel.

Styrning: Styrsnäcka.

Bromsar: Skivor fram och bak. Servo.

Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.

Fartresurser: Toppfart 185 km/tim.

Förbrukning: 0,9 l/mil.

Livscykeln

1966 Premiär på Turinsalongen.

1967 Den första serien heter AS.

1970 Serie BS har presenterats året före med mindre förändringar, nu kommer BS1.

1972 Uppdateras och kallas nu CS1. Två motoralternativ: 1 592 cc/108 hk och 1 756 cc/118 hk.

1975 Säljs inte längre i Europa och får större USA-anpassade stötfångare. Motorerna stryps och fjädringen höjs.

1978 Motorvolymen ökar till två liter men effekten hålls nere på grund av avgasreningskraven. 80 hk SAE!

1979 Motor med bränsleinsprutning, 102 hk. Bulorna på huven växer för att rymma den nya tekniken.

1981 Spidern börjar åter säljas i Europa. I slutet av året tar Pininfarina över hela produktionen.

1982 Nu heter bilen inte Fiat längre utan Pininfarina Spider Azzura i USA och Spidereuropa i Europa. Serien kallas DS.

1985 I juli rullar den sista bilen av bandet. Pininfarina har skrivit avtal med Cadillac om att bygga nya Allanté och behöver kapaciteten. Totalt tillverkades knappt 200 000 Fiat Spider.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.