Nästa artikel
Fiat 500 Topolino var liten – men inte löjlig
Backspegeln

Fiat 500 Topolino var liten – men inte löjlig

Publicerad 1 april 2021 (uppdaterad 1 april 2021)
Fiat Topolino är en av bilhistoriens bästa konstruktioner. En riktig bil fast riktigt liten.

Det har alltid funnits efterfrågan på riktigt små bilar. Ofta har dessa varit rena Kalle Anka-bilar i konstruktion och utförande, surrogat till vilka man varit nödd och tvungen eftersom den egna plånboken varit ännu mindre än själva bilen.

Men så har det också funnits riktigt små bilar som varit riktiga bilar. Fiat 500 Topolino är definitivt en av dem, så ironiskt då att den fick sitt smeknamn efter en Disneyfigur (Musse Pigg).

Hjärnan bakom det drygt tre meter långa mästerverket hette Dante Giacosa, en legendarisk Fiatkonstruktör som dessutom var flygingenjör. Han studerade riktigt små bilar från olika länder men hittade ingenting som ens liknade hans vision: en fyrcylindrig, vattenkyld bil med låg vikt, hydrauliska bromsar, givetvis fyra hjul istället för tre som inte var ovanligt i den här storleken, riktig kupévärme och gott om plats också för vuxna resande. Dessutom en bil med estetiska kvaliteter, inte som pynt men som resultat av den funktionalism bilen skulle präglas av. 

Projektet kallades Zero A och inleddes i början av 1930-talet med att Giacosa runt sig samlade flygingenjörer han samarbetat med. Inför debuten den 15 juni 1936 döptes Zero A om av marknadsförarna och Fiat ”500” var född. Det var världens minsta riktiga bil – och den första Fiat som saknade fotsteg. Smeknamnet Topolino kom direkt, det var bara att titta på bilens käcka strålkastare på framskärmarna för att förstå varför.

Topolino lade grunden till Fiats välförtjänta rykte som specialist på små bilar, små bilar som väldigt ofta rymde väldigt många italienare, små bilar som var perfekta att pila fram med i trånga gränder i urgamla italienska städer. Titta på den underbara 500 C på våra bilder: kan man tänka sig en mer anspråkslös, trivsam kamrat att njuta av en varm och skön sommardag då en lagom marschfart och nedfällt soltak är allt som behövs?

En av de billigaste bilar som gick att köpa 1954 känns faktiskt ombonad i dag! Klädselsatser och mattor går att köpa nytillverkade liksom suffletter. Trivsamma färgkombinationer!

Fiat 500 C 1954

Nypris: 5 980 kr.

Värde idag: 80 000–110 000 kr.

Motor: Rak fyrcylindrig med toppventiler. Vattenkylning. Enports fallförgasare. Cylindervolym 569 cm3. Max effekt 16,5 hk vid 4 400 v/min. 

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda, golvspak.

Mått: L 325/B 129/H 138. 

Tjänstevikt: 610 kg. 

Hjulställ: Fram underliggande länkarmar med överliggande tvärgående bladfjäder. Bak: Stel axel med längsgående bladfjädrar. 

Styrning: Snäcka. Vändcirkel 8,7 m.

Elsystem: 12 volt.

Bromsar: Trumbromsar fram och bak.

Toppfart: Cirka 95 km/tim.

Förbrukning: Cirka 0,5 l/mil.

Livscykeln

1936 Världens, enligt Fiat, minsta serietillverkade bil börjar produceras. Karossen står på en kryssram och bilen väger 535 kg. Sidventilsmotorn på 569 cm3 ger 13 hk. Toppfarten är 85 km/tim. Två personer och 50 kg får lastas.

1939 Fiat tvingas inse att 500-ägarna ofta överskrider lastkapaciteten och klämmer in fyra–fem personer i den tvåsitsiga bilen. Bakfjädringen ändras därför från kvartselliptiska bladfjädrar till semielliptiska. 

1940 Italien går in i andra världskriget. Under kriget fortsätter ett mindre antal 500 att tillverkas.

1948 500 B. Ny toppventilsmotor i gjutjärn ger tre hk mer. Toppfarten ökar till 95 km/tim.

1949 500 C. Fronten är helt ny med strålkastarna integrerade i framskärmarna. I bakpartiet har reservhjulet flyttats in i en lucka. Motorn får topplock i aluminium och för första gången får en Fiat värmesystem som standard. Giardinieramodellen får motsvarande förändringar. 

1951 En ny version av herrgårdsvagnen med kaross helt av stål lanseras. 500 C Belvedere är i likhet med föregångaren fyrsitsig, har tre dörrar och fällbart tygtak.

1955 Sista året för Topolino. A-versionen byggdes i över 122 000 exemplar, B-versionen i över 21 000 och 376 370 blev det av 500 C.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.