Nästa artikel
Ferrari 328 – märkets folkligaste modell någonsin?
Backspegeln

Ferrari 328 – märkets folkligaste modell någonsin?

Publicerad 18 april 2021 (uppdaterad 2024-11-29 09:42)
Någon gång i livet ska du väl ha en Ferrari, eller hur? Slå till och kör en äldre kombi till vardags!

Ferrari 308/328 är märkets folkligaste modeller någonsin. Det byggdes cirka 20 000 exemplar under nästan 15 år, ungefär dubbelt så många som den totala produktionen av Saab Sonetts olika generationer.

Karossformen, signerad Pininfarina, blev en omedelbar hit vid debuten för 308 hösten 1975. Linjerna var både kilformade och lätt böljande och blev själva sinnebilden av Ferrari under 1970- och 80-talen, inte minst tack vare supermodellen 288 GTO som debuterade med snarlik form 1984.

De första 712 exemplaren av 308 GTB hade kaross av glasfiber, innan en 200 kg tyngre bil med plåtkaross dök upp sommaren 1977. Senare samma år kom GTS-modellen, S för Spider vilket betydde att takets mittparti kunde lyftas bort.

Under åren som följde kom insprutning istället för fyra förgasare, fyrventiltoppar lanserades och 1985 kom så den ansiktslyfta 328-modellen som syns på bilderna här. Front och bakparti var nya, inredningen hade modernare design och effekten i den nu 3,2 liter stora motorn hade ökats till 270 hk.

Att köpa en Ferrari 328 går utmärkt, det finns ganska gott om bilar i Sverige. Modellen är mindre komplicerad och dyr att underhålla än de exklusiva syskonen, exempelvis kan många servicepunkter klaras utan att motorn måste lyftas ur, trots att den är placerad mitt i bilen. Detaljkvaliteten skiftar beroende på var man tittar. En del spakar kan verka lite billiga medan exempelvis lackeringen håller extremt bra kvalitet.

Gemensamt är att de här bilarna, om de är i rätt skick, erbjuder härlig körkänsla, underbart motorljud och en alldeles speciell ägarglädje. Varför inte göra lite ombytta roller i bilinnehavet? Skippa din dyra bruksbil till förmån för exempelvis en lite äldre kombi och satsa en extraslant på bilen du vill ha bara för nöjes skull – en Ferrari!

Sittbrunn för närkontakt och med mycket kul att se, den klassiska växelkulissen inte minst.

Linjeföringen signerad Pininfarina är delikat, här finns både kilform och böljor i skön förening.

Ferrari 328 GTS 1988

Motor: Åttacylindrig V-motor med dubbla remdrivna överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Bosch K-Jetronic insprutning. Vattenkylning. Volym 3 185 cm3. Max effekt 270 hk DIN vid 7 000 v/min. Max vridmoment 304 Nm vid 5 500 v/min. 

Kraftöverföring: Tvärställd mittmotor, bakhjulsdrift. Femväxlad manuell låda. Differentialbroms. 

Mått: L 425,5/B 173/H 113 cm. 

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Dubbla triangellänkar fram och bak. Hydrauliska teleskopstötdämpare.

Styrning: Kuggstång. Vändcirkel 12 m.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Fartresurser: Toppfart 265 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 6,4 s. 

Förbrukning: 1,04 l/mil.

Livscykeln

1975 Ferrari 308GTB med kaross i glasfiberarmerad plast presenteras. 

1976–77 308GTB med plåtkaross. Dessförinnan har 712 bilar med glasfiberkaross hunnit byggas. Med fyra Weber DCNF-förgasare lämnar motorerna i Europa omkring 255 hästkrafter. Premiär för 308GTS, – Spider – med avtagbart tak. 

1980 208 GTB/S tillkommer på den italienska marknaden. En bantad modell med tvålitersmotor.

1981 Motorer på 214 hk. 

1983 Mer kompression, Nikasil-behandlade cylinderfoder och framförallt – fyra ventiler per cylinder – Quattrovalvole.  

1985 Ferrari 328 visas på Turin-salongen. Motorer på 3,2 liter och 270 hk. Pininfarina har mjukat upp linjerna med ett helt omritat front- och bakparti. Arrangemanget med dimljus och blinkers går i samma stil som på Testarossa. 

1989 Sista året har 328 ABS-bromsar som standard. Platsen i modellhierarkin tas över av Ferrari 348 – med en mycket uppdaterad V8 placerad på längden.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.