När Citroën DS19 presenterades beskrevs den som fallen från skyarna, det var obegripligt att något så extremt skulle gå att köra med på samma vägar som Ford Popular, Volvo PV och Austin A40. Och fortfarande är det en helt otrolig bil att titta på och åka i. Bakom den enekrade ratten i en väl fungerande Padda går det inte att vantrivas!
Det enda som egentligen var konventionellt var stötstångsmotorn på 1,9 liter; den sexcylindriga, luftkylda boxern hade visat sig för svag för att sätta i produktion. Därför är det ett utrymme i bagaget för reservhjul trots att detta ligger i nosen. Man behöll det tidiga utrymmet anpassat till den nosmonterade boxern.
Resten var nyskapande, minst sagt. Den lastavkännande gasvätskefjädringen som delade hydrauliksystem med koppling,bromsar (skivor fram, inne vid växellådan!) och servostyrning var något helt nytt. Tanken med ett starkt ”skelett” som de lösa karossplåtarna sedan skruvades fast på hade ingen provat i praktiken tidigare och man provade också ett nytt material: plast!
Det höll dock inte riktigt. I och med att man hade haft lite bråttom att få ut la Déesse, Gudinnan, på marknaden, fick de första ägarna i praktiken agera testpiloter. Bland annat ställde hydrauliken till det, tätningar och legeringar förstördes med läckage och pinsamma stillestånd som följd.
För att rädda försäljningen lanserade man 1957 en enklare version, ID19, med konventionella bromsar, utan servostyrning och med helt manuellt manövrerad växellåda.
Hur är den att köra då? I en väl inställd DS/ID känner du dig oövervinnelig, inget avstånd upplevs som för långt, ingen väg känns omöjlig. Fast i stadstrafik är du kanske inte snabbast i starten, en Padda körs med värdighet.
Nypris: 18 412 kronor.
Motor: Rak fyra med stötstänger. Volym 1 911 cm3. Max effekt 69 hk.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, framhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda.
Mått & Vikt: L 480/B 179/H 147 cm. Tomvikt 1 150 kg.
Fjädring/hjulställ: Gashydraulisk fjädring. Automatisk nivåreglering och höj- och sänkbar karosshöjd.
Fartresurser: Toppfart 145 km/tim.
Förbrukning: 0,85 l/mil blandad körning.
Källor: Automobile Revue katalognummer 1963, Motors bilnyckel.
1955 DS19 avtäcks på Paris-salongen.
1956 Produktionen rullar igång, men barnsjukdomarna är många.
1957 ID19 lanseras. Enklare inredning och mekanik.
1958 ID19 kommer i kombiutförande. Med extrasäten heter den Familiale.
1961 DS Cabriolet byggd hos Chapron introduceras.
1962 Fronten förändras på hösten med ny stötfångare och ny sandplåt på -63:orna.
1964 I augusti presenteras lyxversionen DS. Läderklädsel som tillval.
1965 Nya motorer till DS lanseras inför 1966.
1967 På hösten visas 1968 års modell med ny front och strålkastare som följer rattens rörelser!
1969 Här visas 1970 års modell.
1970 5-växlad låda blir standard på DS och tillval på övriga modeller.
1972 Infällda dörrhandtag introduceras tillsammans med konventionell automatlåda.
1975 I juni upphör produktionen. 1 455 746 Paddor har då tillverkats.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (5)
- 7 mars 2023 I den DS 23 Pallas 74 som…
- 15 januari 2023 Som kuriositet intressant,…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.