För oss i Sverige är Citroën XM fortfarande en tämligen välkänd modell. För somliga på gott, för andra mest på ont.
Efterträdaren till CX nådde viss popularitet de första åren efter debuten 1989 och tillverkningen pågick i tolv år, med endast smärre yttre utseendeskillnader. Någon storsäljare var det förstås inte men XM hade sin publik bland dem som sökte komfort, komfort och åter komfort.
En vidareutveckling av det gashydrauliska fjädringssystemet, svällande stolar och soffa bak, samt, inte minst, den extra vindisolerande bakruta innanför den ordinarie som förekom i vissa versioner, borgade för detta.
Utrymmena var ett annat starkt kort och de som ryggade för Citroën på grund av märkets traditionellt konstiga instrumenteringar behövde inte oroa sig ens för detta: XM-panelen var nästan alldeles logisk i varje detalj.
Utomlands var det annorlunda, i synnerhet på den franska hemmamarknaden gick det trögt direkt för XM och att sikta en på franska vägar i dag är nästan omöjligt. Likadant i Tyskland och England. Totalproduktionen blev också jämförelsevis låg, i synnerhet den maffiga kombiversionen Break riskerar att bli alldeles utskrotad om några år.
Liksom på mellanklassmodellen BX tidigare skapades XM Break genom ett ”enkelt” tillägg av en låda bak, med bibehållen linje från halvkombin i bakdörrarnas rutramar – det blev billigare så.
”Ännu vet ingen hur billig en XM kan bli” brukar det skämtsamt heta och det har onekligen funnits väldigt många, väldigt billiga exemplar till salu under lång tid. Kanske är den tiden förbi, så mycket lägre kan de i alla fall inte sjunka?
Gamla Citroën brukar inte kosta mycket, det dröjde exempelvis väldigt länge innan priserna på DS-modellerna började stiga, men gissningvis kan det bara gå uppåt för XM nu. Det är en högst speciell modell som dessutom visat sig hyfsat driftsäker (elspöken undantagna) och som klarat sig anständigt från rost.
Läs också: Lada 110 sågades vid fotknölarna: ”Allt är skevt och snett”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.