Ambitionsnivån sattes högt redan från start och utvecklingsteamet lade särskilt stor vikt vid god väghållning. Ett utrustningspaket kallat Z51 fanns därför färdigt redan vid lanseringen 1984 och gjorde C4 till något av det styvaste amerikansk bilindustri skapat. Pressen älskade den! Den enorma förbättringen av varvtiderna vid bantester gjorde att konkurrenterna äntligen kunde få en riktig match.
Den amerikanska allmänheten däremot saknade komforten. Till 1985 mjukades fjädringen upp och nu passade uppförandet bättre till det som biltypen mest användes för, posering på någon välbesökt boulevard och en och annan dragracingstart vid trafikljusen.
Modellen var förbättrad i varje skrymsle och extra mycket jobb var nedlagt på att få bilen så gnek- och gnisselfri som möjligt.
Fjädringskomponenter, bromsar, karossmaterial – ja allt uppgraderades. Porsche och Datsuns Z-modeller hade blivit alltför framgångsrika konkurrenter till USA:s enda riktiga sportbil. Med motorn flyttad till bakom framvagnen och stor omsorg lagd på låg tyngdpunkt, åstadkom konstruktörerna vägegenskaper som absolut matchade det Japan och Europa kunde få fram i samma prisklass. Med C4 infördes också öppningsbar bakruta som standard och med ens blev bilen mer användarvänlig. Plötsligt fanns stuvmöjligheter för några resväskor och de var lätta att lasta i och ur.
Motorn var en V8 på 350 kubiktum, alltså 5,7 liter. Tidiga exemplar har moderat effektuttag på 225 hk men stiger ju nyare bil det är fråga om.
ZR1 heter kungen bland Corvetter och tillverkades mellan 1990 och 1995 med en Lotusutvecklad V8 med aluminiumblock, fyra överliggande kamaxlar och 32 ventiler.
Nypris: 352 300 kr (1989).
Motor: V8 90 grader. Två ventiler per cylinder. Stötstänger. Vatten-kylning. Volym 5 733 cm3. Max effekt 225 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 448 Nm vid 3 200 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Fyrväxlad manuell låda med overdrive alternativt fyrstegs automatlåda. Golvspak.
Mått: Axelavstånd 244,5 cm. L 448,5/B 180,5/H 118 cm.
Tjänstevikt: 1 460 kg.
Fjädring/hjulställ: Tvärliggande bladfjäder av glasfiber och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak längs- och tvärlänkar samt parallellstag. Justerbara dämpare.
Bromsar: Skivor fram och bak.
Fartresurser: Toppfart 230 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 6 s.
Förbrukning: 1,35 l/mil.
1984 Corvette C4 presenteras efter att C3 lagts ner 1982.
1985 Ett bättre bränsleinsprutningssystem höjer motoreffekten med tio procent till 225 hk.
1986 För första gången sen 1975 finns Corvette att köpa som convertible igen.
1989 Ut med Doug Nash 4+3-lådan och in med 6-växlad ZF-låda.
1990 ZR1 introduceras med Lotusutvecklad 32-ventilers aluminium- V8 på 375 hk.
1991 Fronten rundas av och får dim-/parkeringslampor som går runt hörnen. Baklyktorna däremot blir mer kantiga.
1992 LT1-motorn ersätter gamla L98 och blir starkaste standardmotorn hittills med sina 300 hk.
1994 Handskfacket ersätts av krockkudde.
1995 ZR1-modellen läggs ner medan sammansättningen av dess LT5-motor som hela tiden utförts av Mercury Marine har lagts ner redan i november 1993.
1996 Två specialmodeller av C4 ges ut detta sista år. Ersättaren heter C5.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 20 februari 2022 Hehe, ok "Cab forward" som…
- 20 februari 2022 MC Jepp. :-)
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.