Caprice betyder ungefär upptåg eller påhitt men är i bilsammanhang förstås för alltid förknippat med Chevrolet. Med 1965 års Impala dök tillnamnet upp på en särskilt välutrustad, fluffig variant och har funnits med sedan dess, snart nog som egen modellserie.
Det här har alltid varit en stor bil, men till 1977 års modell, som den väldigt gröna på våra bilder, skedde en så kallad downsizing som krympte längden tre decimeter till futtiga 538 centimeter. På kuppen försvann 300 kg ofjädrat karossfett, kvar fanns ändå tillräcklig pondus för att bilen i Europa skulle anses som en konkurrent till bland andra Mercedes-Benz.
Det var en smula orättvist, Caprice är som en amerikansk Volvo fast i skala 2:1, en bussig, rejäl och väldigt stryktålig bruksbil med garanterat utprovade komponenter rakt igenom.
V8-maskinen är i grunden förstås densamma som presenterades redan 1955. Dimensionerna på mekanik och underrede är sådana att de kan attackeras med rörtång – detta sagt i positiv bemärkelse.
Att äga och driva en Caprice behöver inte alls betyda ruin, det finns många duktiga reservdelsleverantörer och verkstäder och delarna är billiga. Bränsletörsten kan förstås vara ett aber, de som säger att bilen ”går på nollnie” ägnar sig åt önsketänkande.
Utbudet av de här årgångarna är fortfarande gott men skicket kan variera högst väsentligt. Vill du ha en bil som gungat åratals som pilsnerpråm eller vill du ha en proper originalare? Allt finns, låt skick snarare än årgång styra dig rätt. Körupplevelsen är ungefär den samma oavsett årsmodell. Det går bolstermjukt, dämpat, med vissa sidledsrörelser – och väldigt, väldigt avspänt.
Ha inte alltför kritiska ögon när det gäller detaljfinish och passning. Knappar och reglage sitter lite här och var och att det rister och knäpper får du leva med, den här bilen går inte sönder i första taget även om det kanske kan låta så.
Läs också: Saabmodellen som blev kändisarnas favorit
Nypris: 88 300 kr.
Motor: V8 med stötstänger och två ventiler per cylinder. Förgasare. Vattenkylning. Volym 5 733 cm3. Max effekt 170 hk DIN (125 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 366 Nm vid 2 400 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad automat.
Mått: L 538/B 193/H 142 cm.
Vikt: 1 900 kg.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädrar fram och bak. Fram nedre tvärlänkar, bak stel axel. Gasdämpare runt om.
Styrning: Styrsnäcka servo. Vändcirkel 13,6 m.
Bromsar: Skivor fram, bak trummor. Servo.
Fartresurser: Toppfart 180 km/tim. Acc. 0–100 km/tim ca 11 s.
Förbrukning: 1,8 l/mil.
1977 Caprice får en raketstart med 341 382 tillverkade bilar. Välj mellan smallblock V8 på 350 ci eller 305 ci eller en rak sexa på 250 ci. Finns som sedan, coupé samt herrgårdsvagn med sex eller åtta platser.
1980 Den raka sexan ersätts med V6. Automatlådorna får lock-up. Efter några små förändringar i utseende mellan 1977 och 1979 får nu modellen en mer grundlig överhalning. Huven görs lägre, bakpartiet högre. Karossidorna får nytt utseende. Ny grill och maffigare bakljus. Vikten minskas med 50 kg. Högre utväxling gör att bilen ska dra 1,3 liter milen – och 0,9 l/mil på landsvägen!
1981 Fyrväxlad automat (700) finns att få till 305-motorn. Rostskyddet förbättras genom att vissa delar sänks ned i smält vax vid tillverkningen.
1983 Coupémodellen försvinner, bara för att dyka upp igen till nästa årsmodell. Försvann för gott 1988.
1986 En lyxigare fyrdörrars sedan lanseras, Brougham. Massor av vinyl för pengarna och extra mjuka säten.
1989 V6 åker ut. 305:an får insprutning.
1990 Efter 13 år läggs modellen ned och redan samma år levereras nya Caprice, den semmelformade. Vi återkommer med den 2024.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.